محمدرضا عباسيان دبير سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر از برپايي مراسم بزرگداشت پنج چهره ماندگار و صاحب نام سينماي ايران در اين دوره جشنواره خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر؛ وي افزود: از پنج سينماگر صاحب نام سينماي ايران در اين دوره جشنواره با برپايي مراسم بزرگداشتي قدرداني به عمل مي آيد.
وي اسامي بزرگداشتي هاي سينماي ايران سي و يكمين جشنواره فيلم فجر را  به اين ترتيب اعلام كرد: جمشيد مشايخي، پرويز شيخ طادي، مهري شيرازي، جهانگير الماسي و نادر طالب زاده
عباسيان با اشاره به لزوم برگزاري باشكوه جشنواره فيلم فجر در ميان جشن هاي خجسته پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي خاطر نشان ساخت: اميدواريم با همراهي و كمك همه دلسوزان فرهنگي و هنرمندان در جهت تقويت پيوندهاي دروني خانواده سينما حركت كنيم و فضايي را فراهم آوريم كه با همگرايي و هم فكري قاطبه هنرمندان و مديران فرهنگي و سينمايي به رشد، رونق، پويايي و اعتلاي سينماي ايران منجر شود.
در اين خبر،  درخصوص معرفي پنج سينماگر بخش بزرگداشت جشنواره آمده است:
جمشید مشایخی متولد ششم آذر ماه ۱۳۱۳ در جاجرود از توابع تهران، بازیگر صاحب سبک و محبوب سینما و تلویزیون ایران به شمار می رود. وی داراي تحصيلات ناتمام در رشته تأتراست. وي سال 1336 به استخدام اداره تازه تأسيس هنرهاي دراماتيك درآمد و به عنوان بازيگر كار خود را در برنامه نمايشي كانال سوم غير دولتي آغاز كرد و با ايفاي نقش در فيلم كوتاه « جلد مار » هژير داريوش جلوي دوربين رفت. او حتي به خاطر بازي سينمايي اش براي مدتي از كار تأتر اخراج شد. در واقع كار حرفه اي خود را از سال 1349 به طور رسمي شروع كرد. او تاکنون بازی در90فیلم سینمایی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است که آخرین آن «چک» در سال 90 بود. همچنین علاقه مندان او، بيش از 10 سریال تلویزیونی از او دیدند. او تاکنون جوایز داخلی و خارجی بسیاری از  جشنواره های گوناگون کسب کرده است.
پرويز شيخ طادي متولد 1340 آبادان است. وي فعاليت هنري را در حوزه هنري تبليغات اسلامي آغاز كرد. او تا کنون کارگردانی فیلم های سینمایی روزهاي زندگي (۱۳۹۰)، شكارچي شنبه (۱۳۸۸)، دايناسور (۱۳۸۶)، سومين روز پس از مرگ (۱۳۸۵)، سينه سرخ (۱۳۸۵)، پشت پرده ي مه (۱۳۸۳)، روايت سه گانه (اپيزود اول، يك آرزوي كوچك) (۱۳۸۲)، دفتري از آسمان (۱۳۷۸)، سرزمين پدربزرگ (۱۳۷۷) را برعهده داشت و در سایر زمینه ها از طراحی صحنه و لباس گرفته تا بازیگری، تدوین و فیلمنامه نویسی دستی بر آتش داشته است. او تاکنون 2بار هیئت انتخاب بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر بوده است و داوری و انتخاب جشنواره های گوناگونی را بر عهده داشته است.
جهانگير الماسي متولد 1334 تهران، فارغ‌التحصيل شيمي از دبيرستان جندي شاپور و كارشناسي ارشد رشته حقوق و روابط بين الملل است. وي فعاليت هنري خود را در تئاتر از سال 1348 در اهواز آغاز كرد و با بازي در فيلم"ريشه در خون"به كارگرداني سيروس الوند وارد سينما شد. الماسي در كنار فعاليت هنري خود در سينما، تئاتر و تلويزيون به عنوان منتقد هنري و نويسنده در زمينه هاي تحقيق در فلسفه هنر شرقي و تاريخ مذهب در مطبوعات داراي تجاربي است. تدريس در دانشگاه ها و مدارس، عضويت در كميته هاي انتخاب فيلم فجر، كميته انتخاب انجمن جوانان ايراني، و انجمن فيلم داخلي جوانان، عضو كميته انتخاب جشنواره دو سالانه ميراث ايراني و داوري در جشنواره يونيكا 1994 و ... از ديگر فعاليت هاي وي به شمار مي آيد. او تاکنون در در بيش از 30عنوان فیلم سینمایی ایفای نقش کرده و نگارش طرح اولیه فیلمنامه «سیب و سلما» در سال 1389 آخرین اثر وی محسو ب می شود.
نادر طالب‌زاده متولد ۱۳۳۲ تهران، فرزند سرتیپ منصور طالب‌زاده‌اردوبادی،تهیه‌کننده، مجری برنامه‌های تلویزیونی، فبلمساز و روزنامه‌نگاری ایرانی است. وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا است. وی فعالیت هنری را از ۱۳۵۹ در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. بشارت منجی نام سریالی به کارگردانی نادر طالب‌زاده ساخته شد. این فیلم بر اساس زمینه‌های مشترک بین اسلام و مسیحیت ساخته و پرداخته شده‌است.
مهري شيرازي در سال 1338 در تهران متولد شد. او بعد از بيست و پنج سال خدمت در زمينه گريم از سازمان صدا و سيما بازنشسته شد و به فعاليت در سينما مشغول شد و در جشن صد سالگي سينما برنده تنديس بهترين چهره پردازي براي فيلم «زير پوست شهر» (رخشان بني اعتماد) شد و در ششمين جشن سينماي ايران برنده جايزه بهترين چهره پردازي براي فيلم «زندان زنان» (منيژه حكت) گرديد. او همچنين در اولين جشن سينماي آزاد ايران جايزه اي براي فيلم «طلوع تاريك» (ابراهيم شيباني) در رشته بهترين چهره پردازي دريافت نمود شيرازه علاوه بر فعاليت حرفه اي به تدريس در هنرسراي گريم، دانشگاه سوره اصفهان و آموزشگاه هاي آزاد مشغول مي باشد. او تاکنون طراحی چهره بیش از 58 فیلم سینمایی را برعهده داشته است که آخرین آن «راه نجات» در سال 1391 است . /ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار