كارشناس حفظ و احياء اداره كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان كردستان از مرمت و استحكام بخشی مسجد وزير سنندج خبر داد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  سنندج، خليلی گفت: اين بنا مربوط به دوره قاجاريه بوده و با شماره 2838 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسيده است که يكی از بناهای تاريخی و مذهبی شهر سنندج است که دارای ساختار بومی با معماری سازگار با مساجد ديگر سنندج می باشد.
وی افزود: اين بنا از فضاهای اصلی تشكيل شده كه شامل شبستان با چهار ستون چوبی، ايوان با دوستون چوبی ، قبرستان خانوادگی متعلق به خانواده معتمد وزيری و حجره های طلاب و ماموستايان و خادم می باشد.
کارشناس حفظ و احیاء اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در ادامه اضافه کرد: این بنا دارای معماری بسيار ساده بوده و می توان به حكاكی های زيبای سنگهای مرمر قبرستان اشاره كرد كه دارای اشكال گياهی و خط ثلث می باشد.
وی با بیان اینکه اين بنا در سال جاری از محل اعتبارات اداره كل ميراث فرهنگی كردستان  اعتباری بالغ بر 500 ميليون ريال دریافت کرد مورد مرمت و استحكام بخشی قرار گرفت.
خلیلی گفت: سبك سازی سقف چوبی و پوسيده، اجرای تأسيسات برق رسانی، احياء كف فرش حياط مسجد با سنگ لاشه محلی، ساخت درب و پنجره های چوبی مطابق با فرم اوليه، سفيدكاری فضای داخلی با اندود گچ و اجرای كاهگل بعضی از قسمتهای نمای بيرونی مسجد از اقدامات انجام شده می باشد. /س
برچسب ها: مرمت ، مسجد ، قاجاریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.