نرخ پایین خرید محصولات سبزی و صیفی جات شمال خوزستان ، كشاورزان این منطقه را متضرر كرده و در آستانه ورشكستگی قرار داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، در شرایطی كه فصل برداشت محصولاتی چون كدو ، كاهو و انواع كلم و گوجه فرنگی در این منطقه آغاز شده به دلیل فقدان خریدار و نیز قیمت ناچیز خرید ، كشاورزان رغبتی به برداشت محصول از مزارع ندارند.

قیمت پایین خرید و نبود بازار مناسب برای فروش این محصولات كه در سطحی بیش از 60 هزار هكتار در شمال استان خوزستان كشت شده ، كشاورزان این منطقه را در بلاتكلیفی قرار داده است.

این گزارش حاكیست : جاده های منتهی به شهرهای دزفول ، اندیمشك ، شوش و شوشتر مملو از خودروهای حامل كاهو ، كلم ، گوجه فرنگی ، كدو و محصولات مشابه بوده كه با مشكل فروش مواجه هستند.

فقدان بازار خرید مناسب این محصولات موجب شده تا برخی كشاورزان خود اقدام به حمل محصول و عرضه آن در حاشیه خیابانها ، میادین و معابر شهری به صورت حجمی ، كارتی ، كیسه ای كنند.

یكی از كشاورزان دزفول با اشاره به اینكه برای كشت هر هكتار كاهو 50 تا 65 میلیون ریال هزینه شده گفت:قیمت ناچیز خرید این محصول در بازار حتی جبران هزینه كشت را نمی كند.

'علیرضا مرادی ' افزود:با توجه به پایین بودن نرخ خرید محصولات كشاورزی و افزایش دستمزد كارگر ، افزایش هزینه حمل و نقل ، نایلون و صندوق بسته بندی ، و دیگر هزینه های جانبی ، برداشت محصول از مزارع مقرون به صرفه نیست.

این كشاورز كاهو كار خاطرنشان ساخت: دستمزد كارگران از 80 هزار ریال در سال گذشته به 300 هزار ریال افزایش یافته و در صورت تداوم وضع موجود و قیمت ناچیز خرید ، برداشت محصول توجیه اقتصادی نداشته و چاره ای جز شخم زدن مزرعه به همراه محصول نیست.

وی علت اصلی پایین بودن قیمت محصولات كشاورزی را فقدان برنامه ریزی برای صادرات محصولات كشاورزی این منطقه عنوان كرد و خطاب به مسوولان گفت: مسوولان اجرایی با بازگشایی مرز و صادرات محصولات كشاورزی ، كشاورزان را از این بحران نجات دهند.

' غلامحسین قربانی ' یكی دیگر از كشاورزان دزفول كه برای فروش محصول كدو و كلم مزرعه خود با مشكل مواجه شده گفت: با تدوین برنامه كشت برای محصولات در شمال خوزستان ، می توان جلوی هدر رفتن سرمایه كشاورزان و نابودی ده ها تن محصول را گرفت.

وی اظهار داشت: به دلیل فقدان برنامه كشت و بی توجهی وزارت جهاد كشاورزی همه ساله در كشور شاهد افزایش بی رویه بیش از نیاز بازار و یا كمبود یك محصول در بازار هستیم .

این كشاورز حوزه دزفول افزود: با توجه به اتكای اقتصاد این شهرستان بر پایه كشاورزی و فقدان صنایع بزرگ و مادر در منطقه لذا ضروری است تا توجه ویژه ای به بخش كشاورزی دزفول شود.

وی گفت:مسوولان به جای برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت بالای بخش كشاورزی شمال استان خوزستان برای افزایش صادرات ، تنها نظاره گر ورشكستگی كشاورزان این منطقه بوده و سكوت كرده اند.

این كشاورز تصریح كرد: كشت چغندر قند به عنوان یكی از كشت های سود آور ، پس از تعطیلی كارخانه قند دزفول متوقف شده و از این بابت ضربه دیگری بر پیكره بخش كشاورزی این منطقه وارد كرد.

سخنگوی كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت بخش كشاورزی شمال استان خوزستان گفت: برخی محصولات كشاورزی چون كلم بدلیل نبود صادرات و همزمانی برداشت محصول در چند استان كشور دچار افت قیمت شده اند.

' عباس پاپی زاده پالنگان ' با اشاره به افزایش سطح زیر كشت این محصول در استان فارس افزود: همزمانی برداشت محصول گوجه فرنگی پاییزه دزفول با استان فارس از دلایل افزایش این محصول در بازار و در نتیجه كاهش قیمت آن می باشد.

استاندار خوزستان تاجر نبودن كشاورزان را یكی از مشكلات این بخش دانست و تاكید كرد: حل مشكل فروش محصولات كشاورزی مستلزم همكاری و تعامل تولید كننده و تاجر است.

'سیدجعفرحجازی' با اشاره به ضعف همیشگی تولید كنندگان در زمینه تجارت گفت: تجار ایرانی تاكنون تجربه و آمادگی لازم برای صادرات محصولات كشاورزی را نداشته و اخیرا بتدریج به این بخش وارد شده اند.

استاندار خوزستان افزود: با شرایط پیش آمده بنظر می رسد كه تولید كنندگان باید بدنبال تاجر باشند تا كالا های خود را از این راه بفروش برسانند .

وی اظهار داشت: در تلاش برای هموار سازی مسیر بازارهای خارجی چون روسیه و كشورهای حوزه خلیج فارس برای محصولات كشاورزی هستیم و در این راستا هفته آینده در كارگروه صادرات مشكلات این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

حجازی یكی دیگر از مشكلات و ضررو زیان های كشاورزان خوزستان و بویژه دزفول را نبود صنایع تبدیلی ، فرآوری و بسته بندی دانست و گفت: انتقال یا صادرات محصولات به دیگر نقاط و خارج از كشور باید با بسته بندی مناسب صورت گیرد تا خریدار خارجی ، محصول را هم از نظر كیفیت و هم بسته بندی بپذیرد.

وی شهرستان دزفول را در خصوص جذب اعتبارات طرح توسعه كشاورزی در جایگاه نخست استان دانست و گفت: استان خوزستان نیز در كشور رتبه نخست جذب اعتبارات این طرح را دارد.

استاندار خوزستان از كشاورزان و سرمایه گذاران این بخش خواست از فرصت پیش آمده در راستای طرح توسعه كشاورزی برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری استفاده كنند.

وی افزود: در دزفول با وجود استقبال خوب از این طرح ، حركت رو به جلو كند است و با وجود پتانسیل های فراوانی كه در این شهرستان وجود دارد انتظار سرعت بیشتری می رود.

حجازی با اشاره به اینكه ایجاد صنایع تبدیلی نیازی اساسی برای شهرستان دزفول است گفت: ده ها سال است كه كشاورزی دزفول رونق دارد و این شهرستان با ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی می تواند محور صادرات محصولات كشاورزی شود در غیر این صورت ، تضمینی برای خرید محصولات كشاورزی این شهرستان نیست.

وی گفت:به دلیل فقدان صنایع بسته بندی و فرآوری در دزفول بسیاری از تجار و صادركنندگان به این دلیل كه باید محصول كشاورزی را از دزفول به جای دیگری برای بسته بندی منتقل كنند تمایلی به خرید محصول از این شهرستان به دلیل هزینه حمل و نقل مضاعف ندارند.

این مقام مسوول افزود: سبزی و صیفی جات دزفول كه به روسیه صادر می شود در شمال كشور بسته بندی می گردد كه در نتیجه سود حاصل از ارزش افزوده این محصولات عاید دیگر شهرها می شود.

وی تصریح كرد: كشاورزان خوزستانی از بخش صنعت و تجارت غافل بوده و طی سالها اقدامی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تجارت به منظور صادرات محصولات نكرده و همین امر فروش محصولات این استان را در مقاطعی با مشكل مواجه كرده است.

مدیر جهاد كشاورزی دزفول سطح زیر كشت محصولات سبزی و صیفی‌جات برگی و غده‌ای این شهرستان را حدود 20 هزار هكتار عنوان كرد.

عبدالرضا مهران زاده افزود:پیش بینی می‌شود از این سطح كشت حدود 800 هزار تن انواع محصولات برداشت شود./س
برچسب ها: محصول ، کشاورزان ، خریداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.