راننده
دیگری که در مسیر تهران-جهرم فعالیت میکند در خصوص وضعیت کسب و کار خود
گفت: دولت باید حمایتهای خود را از بخش حملونقل گسترش دهد. تا سال گذشته
قیمت یک جفت لاستیک با کیفیت ۸۰۰ تا یک میلیون تومان بود، اما امسال قیمت
لاستیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش
یافته است.
باقری ادامه داد: چند ماه پیش مالک اتوبوسی که راننده آن هستم برای خرید دو جفت لاستیک مجبور شد پراید خود را بفروشد!
وی
با بیان اینکه لاستیکهای تولید داخل اصلا کیفیت ندارند، افزود: با توجه
به تحریمها، مجبوریم از لاستیکهای چینی استفاده کنیم که آنهم خطرات
بسیاری را به دنبال دارد، اما چارهای جز این کار نداریم.
توان پرداخت اقساط را نداریم
در
یکسال اخیر قیمت اتوبوس به دلیل نوسانات ارزی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون
تومان افزایش یافته است و شرکتهای مسافری در تامین ناوگان مورد نیاز خود
دچار مشکلات اساسی شدهاند. یک مالک اتوبوس در اینباره به خبرنگار ما
گفت: حدود سی سال است که این حرفه مشغول بکارم و ۱۲ دستگاه اتوبوس دارم،
اما ای کاش هیچ وقت سرمایهایم را اینگونه هدر نمیدادم.
سراچ با بیان
اینکه سرمایه بنده شش میلیارد تومان است که بازدهی آن نزدیک به صفر است،
افزود: تا دو سال پیش وضعیت خوبی داشتیم، اما با افزایش قیمت حاملهای
انرژی میزان مسافرتها به شدت کاهش یافت و از درآمدهای ما هم به همان
اندازه کاسته شد.
وی در ادامه با بیان اینکه دخل اتوبوسداران با
خرجشان نمیخواند، گفت: در حال حاضر توان پرداخت اقساط اتوبوسها را ندارم،
تا سال گذشته یک بانک دولتی ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت اتوبوس در قالب تسهیلات را
به اسم سود چهار درصد به ما پرداخت میکرد، اما در نهایت با احتساب هزینه
چند نوع بیمه باید بیش از ۱۰ درصد سود این تسهیلات را میپرداختیم.
سراج افزود: بعدا این تسهیلات با نرخ سود ۱۴ درصد پرداخت شد، اما عملا این سود با هزینه های جانبی حدود ۲۵ درصد بود.
وی
با بیان اینکه بیش از یکسال است که پرداخت تسهیلات برای خرید اتوبوس
متوقف شده است، گفت: با توجه به شرایط سختی که در آن گرفتار شدهایم، همه
مالکان به دنبال فروش اتوبوسهای خود هستند اما کسی حاضر به خرید
آهنپارههای ما نیست!
وی افزایش هزینههای جانبی را یکی دیگر از دلایل
صرفه نبودن حملونقل مسافری دانست و در خصوص کیفیت اتوبوسهای جدید
گفت:رانندگان ما دلخوشی از این اتوبوسها ندارند، چون استهلاک بالایی
دارند و زیاد نمیتوان به آنها اعتماد کرد.
وی در ادامه به قیمت برخی
از مدلهای اتوبوس و اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک دستگاه اتوبوس مان
ویآیپی ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که قیمت همین اتوبوس اسفند
پارسال ۳۸۰ میلیون تومان بود.
سراج ادامه داد: در بین اتوبوسهایی که
در ناوگان حملونقل مسافری فعالیت میکنند ولوو B۱۲ ،TX با قیمت ۵۰۰
میلیون تومانی از کیفیت تقریبا خوبی برخوردار است که البته آنهم دیگر تولید
نمیشود. این فعال بخش حملونقل در واکنش به سخنان اخیر رئیس اتحادیه
شرکتهای مسافری گفت: آخر کدام آدم عاقلی حاضر است خانه خود را بفروشد و
اتوبوس بخرد، در شرایط کنونی بهترین سرمایهگذاری فقط در بازار ارز، طلا و
مسکن است.
جدول قیمتانواع اتوبوسهای مسافربری قبل و بعد از گران شدن. قیمتها به میلیون تومان است.
اتوبوس | سال ۹۰ | سال ۹۱ |
بنز ۳۰۲ | ۷ | ۱۵ |
انواع اتوبوس ویآیپی سه محور مانیتور دار | - | ۷۵۰ |
ولوو B۷ | ۲۲۰ | ۳۰۰ |
ولوو B۹ تیپ ۱ | ۳۲۰ | ۴۵۰ |
ولوو B۹ تیپ ۲ | ۳۳۰ | ۴۶۵ |
ولوو B۹ تیپ ۳ | ۳۲۵ | ۴۶۰ |
ولوو B۱۲ | ۳۵۰ | ۵۰۰ |
اسکانیا | ۴۰۰ | ۶۰۰ |
مارال | ۴۲۰ | ۶۵۰ |
رویال بنز | ۱۰۰ | ۲۰۰ |
مان ویآیپی | ۴۸۰ | ۶۰۰ |
مان کلاسیک | ۳۶۰ | ۵۸۰ |
منبع خبر : تسنیم