بخشهایی از گورستان تاریخی "انار" واقع در بخش مشگین شرقی در روستای "انار" از توابع دهستان لاهرود این شهرستان تخریب شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / قبرستان انار از آثار تاریخی مربوط به دوره پس از اسلام است که به دلیل سنگ قبرهای متنوع از نظر شکل و جنس و سنگ نوشته های متعدد ارزش تاریخی و باستانی ویژه ای دارد.

این اثر در تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ و در گروه جاذبه های گردشگری شهرستان مشگین شهر واقع شده است.

نشانه‌هایی همچون ستاره شش‌پر، تصویر چکش ساده و جز آن بر روی سنگ قبرها از جمله آثاری است که هم اکنون در فضای این قبرستان تخریب شده و به چشم می خورد.

در پی بازدید اخیر استاندار اردبیل از آثار و محل این گورستان تائید شده که تخریب گسترده ای در سنگهای قبر واقع در آن صورت گرفته و بسیاری از سنگاهای تاریخی شکسته و برخی نیز جابه جا شده اند.

با وجود اینکه مسئولان عاملان تخریب را افراد سودجو عنوان کرده اند، اما به عقیده ساکنان این روستا قبل از تخریب نیز حفاظت قابل قبولی از سنگ قبرهای این مجموعه تاریخی انجام نمی شده و به درستی مشخص نیست عامل یا عاملان تخریب با چه انگیزه ای وارد قبرستان شده اند.

البته اظهار نظر قطعی در خصوص علت تخریب از سوی مسئولان مطرح نشده است، ولی به نظر می رسد دستیابی به آثار و اشیا ارزشمند تاریخی و باستانی از این محوطه انگیزه اصلی عاملان باشد.

استاندار اردبیل طی بازدید اخیر خود از این مجموعه تاریخی و باستانین خواستار بازسازی قبرهای تخریب شده و برخورد با عوامل مخرب آن شد/س

برچسب ها: اردبیل ، تخریب ، گورستان ، انار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.