ادبيات دفاع مقدس در تقابل و تعامل با هنر به خصوص در سينما به عنوان نقطه آغاز انديشه بر افكار نويسنده شايستگي خود را نشان داده است.

اهورا ايمان شاعر و ترانه سراي معاصر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران گفت: فقط در سال هاي آغازين جنگ بود كه به ادبيات دفاع مقدس اهميت بيشتر داده مي شد به طوريكه بعضي اشعار در قالب سرود، مارش، حماسه و نوحه ها به شكل يكسري آثار موسيقايي ارائه شد.
وي افزود: امروزه توجه چنداني به ادبيات دفاع مقدس نمي شود و آثار قابل توجهي در سطح جامعه ايجاد نشده است به طوريكه حتي چهار اثر داستاني خوب در كتابهاي دانش آموزان وجود ندارد و آثارهايي كه موجود هست خوب مديريت نشده تا جايگاه شايسته اي پيدا كنند و جا را براي پژوهشگران اين عرصه بازتر و فرصت بيشتري فراهم كنند.
اهورا ايمان در زمينه ميزان توجه به ادبيات دفاع مقدس گفت: در سالهايي كه  گذشته جا داشت كه رشته ادبيات در مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و حتي دكتري ادبيات دفاع مقدس را داشته باشيم ولي متاسفانه دانشگاهيان در اين زمينه منفعل عمل مي كنند.
وي افزود: اين مسائل نشان دهنده اين است كه متوليان ساماندهي اين امر خيلي جدي به اين قضيه نگاه كرده اند يا اينكه توانايي معرفي يكسري آثار خوب را نداشته اند.
شاعر و ترانه سراي معاصر ما در زمينه رابطه ادبيات دفاع مقدس با سينما گفت: ادبيات دفاع مقدس در تقابل و تعامل با هنر به خصوص در سينما شايستگي خود را نشان داده است.
وي اظهار كرد: سينما بر شانه هاي ادبيات استوار شده و نقطه آغاز انديشه بر افكار نويسنده است.
اهورا ايمان ادامه داد: در ساختار سينمايي ما ادبيات جايگاه تعريف شده اي نداشته است چرا كه هم سينماگران و هم ادباي ما با ادبيات آشنايي كافي ندارند و بيشتر از توجه به افكار و محتوا در بند ابزار و چگونگي اثر هستند.
وي اظهار كرد: همانطور كه مي‌دانيم در سينماي جهان به ادبيات دفاع مقدس اهميت بيشتري داده شده است چرا كه ترانه هاي جنگ جايگاه ويژه اي دارند و آثار اقتباسي از ادبيات جنگ آثار شاهكاري بودند كه سينماگران از آن استفاده كرده اند.

*مركز نشر آثار دفاع مقدس پرورش دهنده آثار هنري جنگ است
اهورا ايمان در رابطه با راهكارهايي براي بهبود ادبيات دفاع مقدس اظهار كرد: پيشنهاد مي‌دهم كه در ايجاد آثار جاي سفارش دهنده از دولت و ارگانهاي دولتي با  مردم و جامعه تعويض شود.
وي ادامه داد: كارگردان نويسنده و يا شاعر بايد با دلش و اعتقادش به سراغ ايجاد اثر برود و دغدغه هاي خود را ابراز كند و حمايت برعهده دولت باشد.
با اشاره به دو اثر موفق به نامهاي "ليلي با من است" اثر كمال تبريزي و "از كرخه تا راين" اثر ابراهيم حاتمي كيا اظهار داشت: نويسندگان و كارگردانان اين آثار دغدغه هاي ذهني خود را  ابراز كرده اند به طوريكه هر بار تماشاي اين فيلم ها تازگي و زيبايي خاصي دارد.
وي در پايان در رابطه با يكي از فعاليتهاي در حال انجام خود اظهار كرد: من جلساتي در رابطه با شعر و ترانه برگزار مي كنم و از متولدين دهه شصت دعوت به شركت در اين جلسات كرده ام چرا كه  متولدين اين دهه دغدغه جنگ را دارند و فقط اطلاعات كافي در اين زمينه ندارند.
اهورا ايمان ادامه داد: من انتظار دارم كه مركز نشر آثار دفاع مقدس اين استعدادها را كشف كنند و اطلاعات كافي را در اين زمينه در اختيار آنان قرار دهند زيرا اين افراد مي توانند در آينده آثار خوب و واقعي ارائه دهند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار