به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران با اينکه تا پيش از اين مقاضيان وام خريد خودرو ميتوانستند با تسهيلات ۷
ميليون توماني تا ۱۰۰ درصد قيمت يک خودروي ارزان قيمت داخلي را تامين کنند،
پس از جهش قيمتها، قدرت خريد تسهيلات ياد شده در خودروهاي با قيمت
پايينتر تا ۵۰ درصد افت کرد.
به گزارش مهر، در چند سال اخير نوعي از
تسهيلات در برخي بانکهاي دولتي کشور به منظور خريد خودرو رواج يافت که
اتفاقا به دليل فراهم کردن امکان خريد خودروي ارزان قيمت توليد داخل، بازار
تقاضاي خوبي نيز براي آن فراهم شد. متقاضيان زيادي تاکنون توانسته اند با
فراهم کردن شرايط مورد نظر بانکها از جمله نحوه تضمين بازپرداخت وام و
تکميل اسناد خريد از شرکتهاي خودروساز داخلي و از طريق مراجعه به
بانکهايي مانند ملت و ملي، از تسهيلات ۵ تا ۷ ميليون توماني خريد خودرو
استفاده کنند.
تسهيلات خرد براي خودروهاي ارزان قيمت
طي
سالهاي گذشته و تا همين اواخر که هنوز قيمتهاي جديد خودرو از سوي
شرکتهاي داخلي از جمله ايران خودرو و سايپا اعلام نشده بود، امکان خريد
برخي خودروهاي ارزان قيمت از طريق تامين بخشي از منابع مورد نياز توسط
متقاضي و يا استفاده کامل از تسهيلات بانکي وجود داشت و افراد ميتوانستند
خودروهايي مانند پرايد، پژوه ۲۰۶، سمند و يا پژو RD و GLX را با کمک
تسهيلات بانکي خريداري کرد.تا چندي پيش يک متقاضي ميتوانست با مراجعه به
بانکها و ارائه درخواست وام ۷ ميليون توماني خريد خودرو، اميدوار باشد که
ميتواند حداقل بدون افزودن مبالغ ديگري بر نقدينگي خود، حداقل يک خودروي
پرايد خريداري کند که البته اين اواخر تا ۹ ميليون تومان نيز افزايش يافته
بود.همچنين افراد ميتوانستند با استفاده از وام ۷ ميليون توماني و افزايش
۷۰ تا ۱۰۰ درصدي آن خودروهايي مانند پژو GLX و يا سمند را خريداري نمايند
که با افزايش يکباره قيمت خودروي داخلي، عملا اين امکان از اقشار ضعيف و
متوسط گرفته شده است.
وامي که ديگر نميارزد
افزايش
قيمت خودروهاي سبک داخلي به بيش از ۱۰ ميليون تومان در يکي دو ماه اخير نه
تنها باعث از بين رفتن کارايي تسهيلات خريد خودروي بانکها شده است، بلکه
احتمالا با ادامه اين روند و در صورت عدم ارائه برنامه جديدي از سوي بانک
ها؛ ممکن است متقاضيان تسهيلات خرد بانکي در اين بخش به حداقل برسد.نه تنها
مسئله افزايش يکباره قيمت خودروهاي زير ۱۵ميليون تومان توليد داخل باعث
ناکارآمدي تسهيلات خريد خودروي بانکها شده است، بلکه به تازگي بازار جديدي
نيز براي خودروهاي کارکرده و به اصطلاح دست دوم ايجاد شده، به نحوي که
افراد با درآمدهاي پايين از اين پس مجبور ميشوند براي خريد خودرو به بازار
ماشينهاي دست دوم مراجعه کنند و با قيمتهايي به مراتب بالاتر از قيمت
خودروي صفر کيلومتر قبل از افزايش هم مواجه شوند!در صورت ادامه روند
تسهيلات دهي بانکها در بخش خودرو، ديگر صف دريافت اينگونه تسهيلات در
بانکها از بين خواهد رفت، چون افزايش يکباره قيمت ها، باعث از بين رفتن
قدرت خريد وام بانکي شده است.البته يک نگاه ديگر هم اين است که به دليل افت
قدرت خريد اقشار ضعيف تر براي خريد خودروي ارزان قيمت توليد داخل، ممکن
است صف تقاضا براي تسهيلات خريد خودرو، طولاني تر نيز بشود.
ناکارآمدي دريافت وام خرد
اين
گزارش ميافزايد، در حالي که تا چند ماه پيش و قبل از جهش يکباره قيمت
خودرو با وام ۷ ميليون توماني ۸۰ تا ۱۰۰درصد قيمت خريد يک دستگاه پرايد
تامين ميشد، از اين پس با افزايش قيمت اين خودرو تا مرز ۱۴ميليون تومان،
فقط ميتوان ۵۰ تا ۶۰ درصد قيمت خريد را از طريق تسهيلات بانکي تامين کرد و
متقاضي بايد آورده خود را نيز نسبت به گذشته بين ۲۰ تا ۴۰ درصد افزايش
دهد.همچنين اگر تسهيلات ۷ ميليون توماني خريد خودرو ميتوانست ۵۰ درصد قيمت
خريد يک پژو ۲۰۶ تيپ ۲ را تامين کند، از اين پس با افزايش قيمت اين خودرو
تا حدود ۲۰ ميليون تومان؛ تنها ميتوان ۳۵ درصد قيمت آن را از طريق وام
بانکي تامين کرد و متقاضي بايد ۶۵ درصد مابقي مبلغ خريد را به صورت نقدي و
از طريق منابع خود، تامين کند.
برنامه جديد بانکها
ذکر
اين نکته نيز حائز اهميت است که عملا وام ۷ ميليون توماني خريد خودرو پس
از افزايش يکباره قيمت انواع خودروي توليد داخل که در گذشته به عنوان
خودروهاي ارزان قيمت زير ۱۰ ميليون تومان شناخته ميشد، ديگر آن اعتبار و
قدرت خريد گذشته را ندارد؛ مگر آنکه بانکها بخواهند برنامه تسهيلاتي جديدي
را در اين زمينه ارائه کنند. با اين حال، در مدتي که از افزايش قيمت خودرو
در داخل گذشته است، هنوز بانکها برنامه و سياست جديدي درباره افزايش
احتمالي تسهيلات خريد خودرو ارائه نکرده اند.