سيد عليرضا قهاري _رئيس انجمن مفاخر معماري ايران_ به خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي
باشگاه خبرنگاران گفت: جريان معماري معاصر ايران را بايد بخشي از تحولات فرهنگي، اجتماعي دو قرن اخير در ايران محسوب كرد كه براساس آن تجدد طلبي و دستيابي به توسعه نظامي، صنعتي، آموزشي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي سرلوحه آرزوها و اهداف روشنفكران قرار گرفت.
وي افزود: تاسيس نخستين مدرسه ايراني به سبك نوين، با اداره و به دستور ميرزاتقي خان اميركبير در سال 1299 هجري قمري به عنوان سرآغاز تغييرات در ذائقه معماران ايران براي خانههاي اعيان و رجال از سوي معماران ايراني تجربه شد.
قهاري تصريح كرد: به تدريج و با پيمودن گام هاي جديد در راه دستيابي به توسعه، سهم معماري اروپايي بيشتر شد و سهم معماري ايراني به مرور كاهش يافت.
رئيس انجمن مفاخر معماري ايران تصريح كرد: سبك معماري مدرن با دستاوردي جهاني و تاريخگريزي در نسل جديد معماران تحصيلكرده ايراني از دهه 1920 ميلادي به بعد رويكرد به معماري گذشته ايران را به طور كامل كنار گذاشت و معماري ايران به بخشي از معماري جهاني پيوست.
*ميراث معماري مدرن بررسي شدوي اظهار داشت: معماري ارائه شده در شصت و نهمين گفتمان هنر و معماري، معماري مدرنيستي بومي شده است كه در فاصله سال هاي 1920 تا 1970 با كيفيت معمارانه همه خيابانها و كوچه هاي تهران را ساخته و هويت تازه اي به آن بخشيدند.
قهاري ادامه داد: بعد شهري كمتر مورد مشابهي را در چنين مساحتي و در اين طيف از سبك ها و خلاقيت هاي فردي و درون سبكي مي توان يافت جزئيات طراحي شده و هنوز صنعتگري يكي از معيارهاي ارزشمند بودن هر دوره معماري است.
قهاري تاكيد كرد: در اين دوره تهران شاهد پيدايش اين ارزش ها در معماري خود بوده ميراث معماري مدرن مدت زماني است كه موضوع حفاظت قرار گرفته و حتي در حوزه شهري به ثبت ميراث جهاني در يونسكو رسيده است كه ميتوان به ثبت جهاني شهر برازيليا، شهر لوهاور، مجموعه با هاوس دسا، تك بناهايي در شهر اوترخت اشاره كرد.
گفتني است؛ شصتمين و نهمين گفتمان هنر و معماري 22 آذر در موزه هنرهاي ديني امام علي (ع) برگزار شد./ص