قضا در هفته‌اي که گذشت؛

از تبرئه "جوانفکر" تا تمديد قرار بازداشت "مهدي هاشمي"

اصلاح قانون انتخابات، طرح صدور گذرنامه براي دختران با اذن ولي، طرح پيشخوان قضايي، تبرئه جوانفکر، آخرین جزیات شرايط مهدي هاشمي از مهم‌ترين اخبار اين هفته حقوقي قضايي بود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در هفته‌ای که گذشت، دستگاه قضا با سوژه‌هاي جالب و متفاوتي همراه بود که با مسئولین و حقوقدانان مربوطه بحث و بررسی قرار گرفت، آنچه می خوانید مطالب مهمی است که در این هفته توسط حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران جمع‌بندي شده است.

**چند ماه پيش شوراي شهر تهران اعتراض کتبی خود را در خصوص جدایی ری از تهران اعلام کرده‌ و به شكايت عليه اين طرح پرداخته بودند، باشگاه خبرنگاران اين موضوع را از رئيس ديوان عدالت اداري پيگيري کرد.


حجت‌الاسلام منتظري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هنوز راي پرونده جدايي ري از تهران صادر نشده است

رئيس ديوان عدالت اداري گفت: راي پرونده شكايت از جدايي شهر ري از تهران هنوز صادر نشده است.


** بحث اصلاح قانون انتخابات از جنجال ترين مباحث اين هفته دستگاه‌ها بود که کارشناسان حقوقي در رابطه با مبناي اصلاح قانون انتخابات و مواد آن اظهاراتي داشتند.

يادداشت/

نظارت در اصل 99 قانون اساسی

از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تاکنون در همه دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و ... همواره رسانه‌های غربی و سرویس‌های خبری آنها با نزدیک شدن به فصل انتخابات شبهه‌های سیاسی و حقوقی اصل نظارت بر اتخابات را مطرح می‌کنند.

موسوي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اصلاح ماده 35 قانون انتخابات بايد حذف شود

عضو کميسيون حقوقي مجلس پيشين گفت: نيازي به اصلاح ماده 35 قانون انتخابات نبوده و اجراي اين طرح تنها مشکلات عديده‌اي ايجاد خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قانون انتخابات فعلي نيازي به اصلاح ندارد/ سن و مدرک تحصيلي نيازمند بازنگري است

عضو کميسيون حقوقي مجلس هشتم گفت: قانون انتخابات نيازي به اصلاح نداشته و تنها مدرک تحصيلي و سن کانديداها نياز به بازنگري دارد.

**طرح تاسيس "پيشخوان قضايي" در جلسه علني روز91/8/14 اعلام وصول و به امضاي 18 نفر از نمايندگان محترم رسيده و مشتمل بر 12 ماده است که مزايا و معايب اين طرح توسط کارشناسان حقوقي مورد بررسي قرار گرفت.

آدابي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

كاهش پرونده‌هاي قضايي در داگاه‌ها با تصويب طرح "پيشخوان قضايي"

معاون قضايي رئيس كل دادگستري تهران با اشاره به طرح پيشخوان قضايي اعاده شده به مجلس گفت: اجرای این طرح موجب کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی می‌شود.


باقري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اطاله دادرسي با اجراي طرح پيشخوان قضايي كاسته مي‌شود

معاون نظارت و بازرسي شوراي حل اختلاف گفت: ارايه و پيگيري شکواييه، پيگيري دادخواست و اظهار نامه و لايحه، محاسبه هزينه، دريافت خلاصه پرونده در اين دفاتر ارائه مي‌شود كه قظعا سرعت رسيدگي به پروند‌ها بالاتر مي‌رود.

**محمد رسولي، حقوقدان معتقد است كه  لايحه  حمايت از زنان مي‌تواند خلاءهاي موجود را برطرف كند. طي گفتگويي درباره قوانين موجود كشور در خصوص خشونت عليه زنان را مورد بررسي قرار داده‌ايم.

رسولي در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران:

فروش زنان در ويترين فروشگاه‌هاي صهيونيستي/ خشونت عليه زنان خلاء قانوني دارد

يك حقوقدان درباره راهكارهاي حقوقي در نظام فعلي حقوقي كشور در برخورد با مرتكبين خشونت عليه زنان گفت: در نظام فعلي حقوقي كشور كاستي‌هايي وجود دارد ولي در عين حال زنان ازحقوق قانوني خود آگاه نيستند.




** برخي درباره آخرين وضعيت بررسي پرونده كهريزك اظهار کرده بودند که پرونده متهمان كهريزك در حال بررسي است و وجود 3 هزار صفحه كيفرخواست براي متهمان وجود دارد ازينرو قاضي مدير خراساني اين اخبار را تکذيب کرد.

قاضي مديرخراساني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

كيفرخواست 3 هزار صفحه‌اي‌ براي متهمان كهريزك واقعيت ندارد

قاضي مديرخراساني گفت: پرونده متهمان كهريزك در حال بررسي است و وجود 3 هزار صفحه كيفرخواست براي متهمان اين پرونده واقعيت ندارد.


قاضی ناصر سراج در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی در جمع خبرنگاران در رابطه با مرحله دوم رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، گفت: تعداد متهمان این پرونده حدود 200 نفر هستند و در این پرونده به اتهامات همه آنهایی که شما به دنبال‌شان هستید رسیدگی می‌شود.


**دادگاه کیفری استان تهران در 25 آبان سال گذشته‌، جوانفکر را به تحمل شش ماه حبس تعزیری به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و شش ماه حبس تعزیری دیگر به اتهام انتشار مطالب خلاف عفت عمومی محکوم کرده بود و هم‌اكنون وي در حال گذراندن حبس خود در خصوص اين پرونده است و احكام جديد صادره ارتباطي به احكام گذشته وي ندارد.


وكيل جوانفكر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تبرئه جوانفكر از اتهاماتش درباره وي‍ژه‌‌نامه "خاتون" ابلاغ شد

قهرمان شجاعي گفت: حكم تبرئه علي‌اكبر جوانفكر در خصوص اتهامات مطرح شده عليه وي در ويژه‌نامه "خاتون" ابلاغ شد.

** وکيل مهدي هاشمي، باشگاه خبرنگاران را از آخرين وضعيت مهدي هاشمي آگاه کرد.

عليزاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح كرد

ديدار مهدي با خانواده/ شرايط "مهدي هاشمي" در زندان سخت نيست

وكيل مهدي هاشمي گفت: يكشنبه هفته گذشته موكلم با مادر و همسرش ديدار داشته و آنها هم به شرايط سخت وي در زندان اشاره نداشتند..

دستان خالي مدعيان جعل؛

چه مستنداتي براي جعلي بودن فايل صوتي "مهدي هاشمي" ارائه شده است؟!

سؤال اساسي از جناب آقاي محسن هاشمي يا وكيل مهدي هاشمي اين است كه آيا اين حضرات در همان ساعات اوليه انتشار اين مكالمه صوتي، اين فايل را به متخصصان امر براي تجزيه و تحليل فني "فركانس صوتي" آن سپرده‌اند و نتايج آن را به دست آورده‌اند كه اين گونه شتابزده، مدعي جعلي بودن آن شده‌اند؟! كه البته اگر اينگونه بود در اظهارات خود اشاره‌اي هم به مستندات فني خود مي‌كردند.

عليزاده طباطبائي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قرار بازداشت مهدي هاشمي تا دو ماه ديگر تمديد شد/ تفهيم اتهامات مالي و امنيتي

وكيل مهدي هاشمي گفت: قرار بازداشت موقت مهدي هاشمي براي دو ماه ديگر تمديد شد، از اين رو وي تا پايان دي ماه در بازداشت خواهد بود.

** مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ارشاد (ناحیه 21) با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد و جعفري دولت ابادي در حاشيه اين مراسم اظهارات جالبي داشت.

دادستان تهران: 28 نفر از عوامل شبکه‌های ضدانقلاب دستگیر شدند

دادستان تهران از دستگیری 28 نفر از عوامل داخلی که با شبکه‌های ضد انقلاب همکاری می‌کردند، خبر داد.

** مصوبه جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش سقف سنی اعطای گذرنامه به دختران مجرد از ۱۸ به ۴۰ سال است که با واکنش‌هاي جدي نسبت به اين طرح روبرو شد.

بسته خبري/

آیا تصویب اعمال ولایت بر دختران زیر۴۰ سال درست است؟

افزایش سقف سنی برای اعطای گذرنامه به زنان مجرد از ۱۸ سال به ۳۰ سال با قانون اساسی منطبق نیست.

**مرگ مشكوك ستار بهشتي وبلاگ نويس ورود نهادهایی چون مجلس، قوه قضائیه و تاکید فرماندهی ناجا بر بررسی این موضوع تا به نتیجه رسیدن آن را در پي داشت كه نهايتا بر اساس گزارش پزشکی قانونی، مرگ ستار بهشتی متاثر از این ضرب و شتم‌ها نبوده بلکه ناشی از شوک و ترس اعلام شد.


دواتگري به باشگاه خبرنگاران خبر داد

شوك، علت اصلي مرگ ستار بهشتي

نماینده پیگیری کننده بررسی مرگ مشکوک ستار بهشتی وبلاگ نویس گفت: شوك علت اصلي مرگ ستار بهشتي بوده و اين هفته گزارش نهايي به مجلس تقديم مي‌شود.


پورفاضل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد
تقاضاي عفو بازجوي ستار بهشتي از خانواده وي


وكيل ستار بهشتي از ملاقات تعدادي از نيروهاي پليس فتا با خانواده وي خبر داد و گفت: در اين ديدار يكي از بازجويان وبلاگ نويس از خانواده وي تقاضاي عفو و بخشش داشت.

** آمریکا خواستار استرداد تاجیک بود كه باز هم قاضی دادگاه عالی انگلیس رای به اين مساله داد که نصرالله تاجیک، نباید به آمریکا مسترد شود.

با گذشت 6 سال از حبس نصرالله تاجيک؛

قانون استرداد مجرمين آمريكا از سوي ايران شکسته شد

نصرالله تاجیک، دیپلمات سابق کشورمان با راي دادگاه عالي انگليس آزاد شده و به زودي راهی ایران می‌شود.


** اما یکی دیگر از مسایلی که با جدیت از سوی قوه قضاییه دنبال می‍‌شود برخورد جدی با اشرار است، رئیس قوه قضاییه طی هفته گذشته از برخورد جدی با اشرار خبر داد.


آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي:
دور جديدي از برخورد با اشرار آغاز مي‌شود/ تفاوتي ميان بكارگيري سلاح سرد و گرم وجود ندارد


رئيس قوه قضاييه به ضابطان دستگاه قضايي از جمله نيروي انتظامي و دستگاه‌هاي امنيتي دستور داد دور جديد برخورد با اشرار را آغاز كنند.

** حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی معاون اول قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی به ايراد سخنراني پرداخت که باشگاه خبرنگاران متن سخنراني وي را شرح مي‌دهد.

حجت‌الاسلام رئيسي:

وکلا نباید حق‌الوکاله پرونده‌هاي نامشروع را قبول كنند/ جذب 600قاضي در سال جاري

معاون اول قوه قضاييه گفت: درسال جاری حداقل 600قاضی جذب مجموعه دستگاه قضایی خواهند شد و اقدامات خوبی در بخش آموزش و گزینش انجام شده است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار