محافل سوری اخیرا هشدار داده بودند گروه‌های تروریستی تلاش دارند با انجام یک عملیات با سلاح‌های شیمیایی، مسئولیت آن را متوجه نظام سوریه کنند و با این بهانه، زمینه دخالت نظامی غرب در سوریه را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در روزهای گذشته از سوي برخی رسانه‌های غربی كه با تروريست‌هاي معارض در سوريه همراهي مي‌كنند، فیلمی منتشر شد که در آن یکی از عناصر گروه‌های تروریستی شورشی در سوریه سلاحی شیمیایی را روی 2 خرگوش آزمایش می‌کند.

آنچه در اين گزارش مورد توجه است اين كه همین رسانه‌های غربی در هفته گذشته از دستیابی مخالفین مسلح نظام سوریه به سلاح شیمیایی خبر داده بودند.

اما گروه‌هاي تروريستي مسلح در سوريه با انتشار اين نوار ويديويي در فضاي مجازي، تهديد کردند از ملت سوريه با حمله شيميايي انتقام خواهند گرفت.

تروريست‌ها در اين نوار ويدئويي پس از پاشيدن سلاح شيميايي بر روي خرگوش‌ها، خود را از يگان شيميايي ريح صرصر معرفي كردند.

در اين ميان گزارشگر شبکه تلويزيون سوريه نيز در گزارشي گفت: يک دقيقه کافي است تا تروريست‌ها کينه خود و کينه طرف‌هايي را که آنها را به سلاح شيميايي مجهز کرده‌اند؛ نشان دهند. اين طرف‌ها همچنين دست تروريست‌ها را باز گذاشته‌اند و آنها را به سلاح و مهمات مجهز کرده‌اند و به همين سبب است که به تبليغات پيش‌دستانه اقدام کرده‌اند؛ تبليغاتي که آمريکا و شرکايش به آن عادت کرده‌اند.

هشدارهاي لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه درباره نگراني‌اش از نفوذ تکفيري‌ها در بين مخالفان سوري بيانگر آن است که اتفاقات ناگوارتري در راه است و بيم آن وجود دارد که غربي‌ها براي دادن سلاح‌هاي شيميايي و ادعاي اينکه ارتش سوريه از آن استفاده مي‌کند برنامه‌ريزي کرده باشند تا مداخله نظامي در سوريه را توجيه کنند.


* فيلم منتشر شده از استفاده سلاح شيميايي چه معنايي دارد؟

انتشار فيلم مذكور نشان می‌دهد که یک گروه تروریستی به راحتي در آزمایشگاهی مشغول تولید سلاح شیمیایی هستند تا از آن علیه علویون سوریه استفاده کنند.

در بخش انتهايي فيلم كوتاه منتشر شده پس از مرگ این خرگوش، تروریستی که ماسک بر چهره دارد رو به دوربین و خطاب به علویون می گوید: این سرنوشت شما خواهد بود به خدا قسم شما را مثل این خرگوش‌ها خواهیم کشت.

این فیلم در حالی از سوی یک گروه تروریستی منتشر شده است که آمریکا و برخی کشورهای غربی در راستای سیاست های خصمانه خود علیه دولت سوریه و با هدف تکرار پروژه عراق در اين كشور طي روزهای گذشته مدعی شده‌اند که دولت سوریه قصد دارد علیه مخالفان از سلاح شیمیایی استفاده کند تا با توسل به این بهانه مبادرت به مداخله در سوریه کنند و اين در حالي است كه محافل سوری اخیرا در اين زمينه هشدار داده بودند.

* اما معارضين سوريه از چه زماني شروع به اعتراض كردند؟

ماه ژانویه ۲۰۱۱ سوريه در كوره راه حوادث تازه‌اي قرار گرفت و صدها هزار معترض در شهرهای مختلف سوریه نظیر دمشق، حمات، جبله، لاذقیه، درعا و حمص به مدت چندین ماه، در روزهای مختلف به ویژه روزهای جمعه با نام‌هایی مانند جمعه عزت، جمعه مقاومت، جمعه شهدا، جمعه مبارزه، جمعه آزادگان، جمعه آزادی، جمعه نگهبانان میهن، جمعه کودکان، جمعه عشایر، جمعه صالح العلی، جمعه عدم مشروعیت، جمعه ارحل، جمعه لا للحوار و جمعه سر فرود نمی‌آوریم جز در مقابل خدا علیه دولت بشار اسد، دست به اعتراض و تظاهرات زدند و خواهان کناره گیری او از قدرت شدند.

* ناکامی‌هاي پي در پي غرب در سوریه

با وجود حمايت‌هاي همه جانبه غرب از تروريست‌هاي معارض در سوريه، كشورهاي هم پيمان عليه دولت اسد مثل؛ آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان در جبهه غربی و عربستان، قطر، اردن در جبهه عربی به همراه ترکیه تنها بخشی از کشورهایی هستند که طی ماه‌هاي گذشته اقدامات خود را در راستای سقوط دولت سوریه پی‌ریزی کرده‌اند.

جبهه غربی با حمایت‌های عمدتاً سیاسی و فشارهای دیپلماتیک از طریق تصویب قطع‌نامه علیه سوریه و جبهه عربی در کنار ترکیه با حمایت‌های پیدا و پنهان مالی از گروه‌های تروریستی، پشتیبانی لجستیکی و تأمین سلاح‌های مورد نیاز تروریست‌ها بیشترین سهم را در نقش آفرینی منفی علیه سوریه برعهده داشته‌اند.

علاوه بر موارد اشاره شده، حمایت‌های اطلاعاتی، کمک‌های فکری و تلاش برای همگن‌سازی مخالفین سوری از طریق برگزاری اجلاس‌های گوناگون از دیگر جنبه‌های کمک‌های جبهه غربی‌، ‌عربی به معارضین سوری به شمار می‌آید.

اما نکته قابل توجه اینجاست که چرا علی‌رغم همه حمایت‌های صورت گرفته که شرح آن مثنوی هفتاد من کاغذ است نه يك حمايت صرف، جبهه مخالفین سوری نتواسته‌اند در دستیابی به اهداف ترسیم شده به موفقیت برسند.

با توجه به اینکه برای سنجش کامیابی و یا ناکامی هر حرکت و جریانی باید وضعیت کنونی آن را با اهداف مدنظر آن حرکت مقایسه نمود؛ در مورد اخیر نیز همان‌گونه که بارها در اظهارات جبهه معارضین سوریه شامل دولت‌ها و گروه‌های مخالف دولت سوریه تصریح شده آمده، سرنگونی دولت بشار اسد به‌عنوان هدف اصلی این اقدامات مورد تأکید قرار گرفته است. که البته این هدف تا کنون محقق نشده است. به همین دلیل عنوان شده که جبهه مخالفین سوری تاکنون نتوانسته‌اند به موفقیت دست پیدا کنند.

فقدان پايگاه اجتماعي يكي از مهمترين دلایل ناکامی مخالفان دولت سوریه است كه ناتوانی معارضین سوری در یارگیری از بدنه اجتماعی سوریه باعث تغییر گرایش به سمت رویکردهای سخت شده است، ضمن اين كه چرا که دولت‌های غربی و پیاده نظام عربی آنها در ماه‌هاي گذشته علی‌رغم تمام تلاشی که به‌کار گرفته‌اند و پشتیبانی گسترده‌ رسانه‌های نفتی عربی نتوانسته‌اند مردم سوریه را علیه حکومت بشار اسد تحريك كنند.

گزارش‌های میدانی از حمایت اكثر مردم سوریه از بقاء دولت اسد حکایت دارد؛ حتی نظرسنجی یک مؤسسه وابسته به دولت قطر که در محور مخالفین سوری قرار دارد نیز مؤید این مسئله است.

همچنين تطابق نداشتن اهداف معارضین با مطالبات مردم سوریه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. در ابتدای شکل‌گیری تحولات جاری سوریه برخی مدعی بودند که این تحولات به‌دلیل فضای بسته و ناکارآمدی دولت اسد شکل گرفته اما با گذر زمان این مساله روشن شد که گرچه ساختار اجتماعی و سیاسی سوریه از جهاتی دچار مشکل بوده و نیازمند اصلاحات است؛ اما اعتراضات اخیر جریانی عادی نداشته و تحریکات قدرت‌های خارجی عمده‌ترین نقش را در شکل‌گیری آن دارد.

* موج اعتراضات مردمي مهمترين مانع معارضان در سوريه


به عبارت دیگر حمایت‌های اطلاعاتی، کمک‌های فکری و تلاش برای همگن‌سازی مخالفین سوری از طریق برگزاری اجلاس‌های گوناگون از جنبه‌های کمک‌های جبهه غربی‌، ‌عربی به معارضین سوری به شمار می‌رود.



این اعتراضات اصالت مردمی نداشته و مردم سوریه هر چند برخی اصلاحات را دنبال می‌کنند اما اولاً خواستار براندازی حکومت اسد نبوده و پیگیر انجام اصلاحات هستند و در ضمن تمایلی به پیگیری مطالبات خود از طریق اعمال خشونت نظامی ندارند.

نکات فوق را می توان از جمله کلیدی‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر بحران اخیر سوریه دانست؛ قرار گرفتن این مسائل در کنار هم باعث شده تا جبهه غربی عربی علی‌رغم تمام اقدامات صورت‌گرفته تاکنون در رسیدن به هدف خود موفق نباشند.

همچنین می‌توان اشاره کرد با توجه به موارد فوق سرنوشت سوریه تابعی از میزان مقاومت دولت بشار اسد و حامیان وی است؛ در صورتی‌که اسد بتواند در ادامه راه نیز مانند گذشته قوام حکومت خود را حفظ کند و همچنین حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی او نیز بر مشی کنونی خود استمرار ورزیده و در برابر فشارهای موجود مقاومت کنند، آینده سوریه به دست مردم این کشور رقم خواهد خورد و در غیر این‌صورت باید شاهد تعیین سرنوشت سوریه در لابی‌های غربی عربی باشیم.

در نهايت اين كه با وجود هجمه‌هاي غرب عليه سوريه و همراهي با معارضان تروريست در اين كشور و انتشار فيلم استفاده از سلاح شيميايي توسط تروريست ها، ملت سوريه همچنان از دولت اسد حمايت مي‌كنند و غرب با طرح مساله استفاده اسد از سلاح هاي كشتار جمعي راه به جايي نمي‌برد.

گزارش از: فرشته فرهمندوالا

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار