خراسان جنوبی رتبه پنجم تولید گل نرگس در کشور را دارد.

 

هادربادی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ درخصوص راهکارهای افزایش تولید گل نرگس در استان، گفت: از مهمترین راهکارهای افزایش گل نرگس، روش های بهزاعی است که می تواند کیفیت گل تولیدی را افزایش دهد اگرچه از نظر اندازه و عطر، گل نرگس تولیدی در استان کیفیت مطلوبی دارد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده جهت ارائه تسهیلات، گفت: تولیدکنندگان گل نرگس می تواند از تسهیلات کارگروه توسعه کشاورزی بهرمند می شوند و ایجاد مزارع الگویی در طرح گل و گیاهان زینتی و دارویی از جمله خدمات ارائه شده به تولید کنندگان گل نرگس است.

فعالیت 100 بهره بردار در بخش تولید و پرورش گل نرگس در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه حدود 100 نفر بهره بردار در بخش تولید و پرورش گل نرگس در استان فعالیت دارند، گفت: سطح زیر کشت گل نرگس در سال جاری نسبت به سال گذشته 5/12 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: 9 هکتار از زمین های خراسان جنوبی زیر کشت گل های نرگس است و60 درصد به مصرف داخل استان و 40 درصد به استان های هم جوار از جمله شهرهای مشهد، تهران، زاهدان صادر می شود.

زمان کاشت گل نرگس در خراسان جنوبی اواخر تابستان و زمان برداشت از پاییز آغاز می شود و تا پایان زمستان ادامه دارد.

تولید 9 میلیون شاخه گل نرگس در خوسف

مهدی سورگی سطح زیر کشت گل نرگس در این شهرستان را 9 هکتار اعلام و افزود: بیشتر گل نرگس در شهر خوسف و روستاهای تقاب و معصوم آباد تولید می شود که با توجه به اینکه امسال تولید گل نرگس نسبت به سال گذشته کاهش یافته پیش بینی می شود 9 میلیون شاخه گل نرگس تولید شود.

وی با اشاره به اینکه نوع آبیاری، کیفیت آب، کهنه شدن پیازها در کاهش تولید گل نرگس تاثیر دارد، گفت: در شهرستان خوسف 3 نوع گل نرگس تولید می شود که بیشتر در رنگ گلبرگ ها و ارتفاع ساقه با یکدیگر تفاوت دارند.

برگزاری جشنواره گل نرگس در سال آینده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با بیان اینکه شهرستان شدن خوسف باعث معرفی هرچه بیشتر محصولات این منطقه می شود، ادامه داد: در صورت موافقت استان سال آینده جشنواره گل نرگس در این شهرستان برگزار خواهد شد.

وی همچنین بر پیگیری راه اندازی تشکل گل نرگس قول مساعد داد و یادآور شد: تلاش می شود بیمه نرگس کاران از طریق شرکت بیمه محصولات کشاورزی پیگیری شود.

گل نرگس؛ موثر در رمان شب کوری و جوش های صورت

سورگی در رابطه فواید دارویی گل نرگس گفت: گل نرگس در درمان جوش های صورت، آبسه ها و شب کوری موثر است.

وی با اشاره به اینکه پیاز گل نرگس با سرکه در درمان دردهای مزمن اعصاب، مفاصل و نقرس موثر است، اظهار داشت: مصرف جوشانده گل نرگس در تسریع روند رشد موها اثرگذار بوده و یکی از آسان ترین روش ها برای درمان بیماری آسم است.

راه اندازی تشکل گل نرگس نیازمند همت نرگس کاران

مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت : برای راه اندازی تشکل گل نرگس تاکنون 3 جلسه برگزار شده و در حال حاضر باید نرگس کاران برای راه اندازی این تشکل همت کنند.

سید ابوالقاسم عطا حسینی با اشاره به اینکه نوسان قیمت گل نرگس یکی از مهمترین دغدغه های باغداران در حال حاضر است، افزود: در شهرستان های فردوس، بشرویه و قاین نیز با ایجاد مزارع الگویی و تامین پیاز نرگس؛ مزارع الگویی گل نرگس راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه کارگروه توسعه بخش کشاورزی آماده اعطای تسهیلات طولانی مدت و کم بهره به نرگس کاران است، ادامه داد: بیشتر گل نرگس تولید شده در داخل استان مصرف می شود و بخشی از آن به استان های تهران، مشهد و سیستان و بلوچستان صادر می شود./س

برچسب ها: رتبه ، پنجم تولید ، نرگس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.