تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بین گروه های خونی و بعضی امراض رابطه ای وجود دارد.

دکتر محمد مهدی کاشفی الاصل در گفتگو با خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که گلبول های قرمز روی  غشای خارجی خود،‌ماده ای گلويیدی به نام اگلوتینوژن دارند که در هفته ششم جنینی به وجود می‌آید گفت:  این اگلوتینوژن ها شامل AB,B,A هستند.  
 
وی در ادامه با بیان این که عوامل A.B در ترشحات و خلط های اغلب اشخاص یافت می شود گفت: براساس تحقیقات انجام شده بین گروه های خونی و بعضی امراض رابطه ای وجود دارد.  
 
این دکترای دارو سازی همچنین افزود: دارندگان گروه خونی A در معرض خطر بیشتری جهت ابتلا به سنگ های صفرا، کولیت، تومورهای غدد بزاقی،‌لوزالمعده و تخمدان هستند.  
 
*بیماری های قلبی ، عروقی در کدام گروه های خونی بیشتر است؟
دکتر کاشفی الاصل با بیان این که بیماری های قلب و عروق در افراد گروه خونی O,A عمومیت بیشتری دارد گفت: میزان ابتلا به دیابت شیرین در دارندگان گروه خونی O,A بیشتر است.  
 
وی تصریح کرد: نتایج بررسی های اپیدمیولوژیکی رابطه ای قوی را بین گروه خونی O و گروه خونی AB در بیماران دچار زخم معده نشان می دهد که گروه های AB ممکن است بیشتر در معرض مثبت شدن سرمی عفونت هلیکوباکترپیلوری قرار گیرند و در افراد دارای گروه خونی O زخم اثنی عشر شیوع بیشتری دارد.  
 
*کدام گروه های خونی بیشتر به عفونت دندانی مبتلا می شوند؟
این دکترای داروسازی با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص میزان شیوع عفونت های دندانی در گروه های مختلف خونی گفت: نقش گروه خونی AB و ماکتور RH در بیماری های بافت دندان (پریودنتال) مورد ارزیابی قرار گرفته ، بیماری پریودنتال یک پاسخ ایمنی التهابی مزمن مرتبط با ساختار ژنتیکی و تاثیر محیطی است.  
 
وی تصریح کرد: پژوهش ها رابطه مثبت و مستقیمی را بین بیماری پریودنتال و شرایط سیستمی مخصوصا بیماری قلب و عروق مانند: انفارکتوس میوکارد و آنزوسکلروز، عفونت های ریوی نشان داده است، تحقیقات نشان می دهد که در افراد گروه خونی AB احتمال وقوع التهاب لثه بیشتر و در افراد گروه خونی O این احتمال کمتر است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.