به گزارش
خبرنگار پارلمان باشگاه خبرنگاران، حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش فعلي و معلم ديروز است كه در كنار تدريس سالها در عرصههاي مديريتي نقش فعال داشته است.
* حاجي بابايي از نمايندگي تا وزارتسال 1375 مسير زندگي فرهنگي حاجي بابایی طور دیگری رقم خورد و به عنوان نماينده مجلس به پنجمين دوره فعاليت خانه ملت راه يافت، از آن تاريخ به بعد وي همچنان به عنوان نماينده در دورههاي ششم، هفتم و تا اواسط مجلس هشتم به مردم خدمت كرد.
اما سال 88 براي حاجي بابايي سال تحولات گسترده و خطير در عرصه مديريتي كلان بود و همزمان با شكل گيري كابينه جديد دولت دهم، وي به عنوان شصت و چهارمین وزیر آموزش و پرورش از سال 1300 و یازدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی ایران به مجلس معرفی شد.
سرانجام نمایندگان مجلس هشتم در جلسه علنی 24 آبان ماه سال 88 با 217 رای موافق، 33 رای مخالف و 13 رای ممتنع، حمیدرضا حاجي بابایی 50 ساله را به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت انتخاب كردند.
حاجي بابايي پس از قرار گرفتن در عرشه كشتي وزارت آموزش و پرورش، سكّان هدايت اين وزارتخانه حساس و حياتي را به دست گرفت و از آن تاريخ تاكنون برنامه هاي مختلفي از سوي وي در عرصه آموزش و پرورش انجام شده كه به زعم بسياري از كارشناسان، ثمران مثبتي براي اهالي فرهنگي كشور داشته است.
البته وزير آموزش و پرورش ازهمان ابتدا رسیدگی به مشکلات مناطق محروم را در دستور کار داشته است(!) چرا که در این برنامه کاری صراحتا میگوید:
تلاش پيگير در جهت ساماندهي اعتبارات و تخصيص بهينه امكانات، تجهيزات و نيروي انساني با اولويت مناطق محروم.
ناگفته نماند در نظام مقدس جمهورس اسلامی ایران هدف رسیدن به غایت و اهداف بلند نظام که همان عدالت باشد، است از این حیث اگر که گفته شود عملکرد مسولی صفر است نوعی بی انصافی بوده و به مذاق عدالت و حق خوش نخواهد آمد و آنچه بر اساس آن عملکرد مسولان سنجیده میشود شاخصه اهداف عالیه نظام است.
مهمترين دستاوردهاي عملياتي حاجي بابايي در دوره وزارت*اجرای سند تحول بنیادین
*اصلاح آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه سالی – واحدی
*آماده سازی متون کتابهای ششم ابتدایی
*ثبت نام سه میلیون و 200 هزار نفر در طرح نهضت ملی حفظ قرآن
*ایجاد معاونت تربیت بدنی و سلامت
*استقرار نظام تحصیلی دوری در دوره ابتدایی
*طراحی 90 شاخص آموزشی در راستای کیفیت بخشی
*افزایش 7/34 درصدی آمار دانش آموزان سمپاد
*تهیه بانک اطلاعات اسمی بیسوادان
*احداث 12 مدرسه در خارج از کشور
* آقاي وزير باز هم آتش سوزي در مدرسه! تكرار اين حوادث چه توجيهي دارد؟
با مرور اهم فعاليتهاي حاجي بابايي در سكوي وزارت آموزش و پرورش و دغدغههاي وي به عنوان معلم و نماینده ديروز از وزاري پيشين آموزش و پرورش كشور، اين نكته مبهم باقي است كه
آقای وزیر چرا در دوره وزارت شما شاهد اين هستيم كه كودكان مظلوم و بي پناهي در آتش اهمال كاري مديران مدرسه ميسوزند؟حتما به خاطر داريد كه طي چند سال اخير چندين مرتبه در مدارس ابتدايي كشور شاهد بروز آتش سوزيهاي مختلف بودهايم كه در بررسي تمامي اين حوادث دلخراش، ايمن نبودن محيط كلاس و وسايل گرمايش به روشني مشهود است.
نكته حائز اهميت اين كه در اين حوادث غمبار كودكان مظلوم و بي پناهي جان خود را از دست داده اند و برخي ديگر از همكلاسيهاي آنان با بقاياي چهرهها و بدنهاي نيم سوخته خود گذران زندگي ميكنند و جاي اين سوال باقي است كه چرا هيچ سند و بخشنامهاي از سوي وزارت آموزش و پرورش مانع بروز و تكرار چنين حوادثي نميشود؟
آقای وزير! هنوز داغ سوزان آتش از ذهن و جان دانش آموزان مدرسه رحیمی روستای "درودزن" شهرستان مرودشت استان فارس پاك نشده، منظورم همان مدرسهای است که به خاطر چراغ گرم کن علاالدین 8 نفر از دانش آموزان معصوم را طعمه حريق كرد و آن سال شما هنوز نماينده مجلس بوديد و براي استيضاح وزير آموزش و پرورش وقت، امضا جمع آوري ميكرديد!
متاسفانه در دوره وزارت شما چندين مورد آتش سوزي در مدارس ابتدايي كشور روي داده و همين چند روز پيش هم 45 دختر معصوم دانش آموز در زبانههاي آتش سوختند و يكي از آنها هم مظلومانه جان باخت.
البته اين همه ماجرا نيست آقاي وزير، چرا كه حتما در خاطرتان باقي مانده كه پس از اذان صبح یکی از روزهای پاييزي آبان ماه سال 90
اتصال یکی از کابلهای برق خوابگاه دبیرستانی وابسته به دانشگاه علوم
دریانوردی چابهار را به آتش کشید و دو دانشآموز به نامهای "قاسم حیرتی" و
"قنبر قریب" در خواب به خاکستر بدل شدند و سه همکلاسی دیگر آنها یعنی
"برهان الدین بلیده" ، "فرشید درزاده" و "جمال رئیسی" دچار سوختگی بسیار
شدید شدند وبعدها مشخص شد که اینان از دانش آموزان "نخبه" کشور بودند.
آتش سوزي مدرسه چابهار
راستي! اين حوادث و تكرار آنها در فرازهاي مختلف چه توجيهي دارد؟ آينده اين كودكان چه ميشود؟ باز هم تصاوير ديگري در ذيل اين گزارش از حادثه تلخ آتش سوزي در مدرسه انقلاب پيرانشهر پرده بر ميدارند كه دل هر انساني را ميلرزاند.
آقای وزیر! در جلسه علنی مجلس(19 اذرماه) که برای پاسخگویی بابت اين آتش سوززي به صحن علني رفتيد، اشاره كرديد، معلم مقصر بود! و گفتید من نمیتوانم به همه مدارس سرکشی کنم!
بله آقای وزیر شما نميتوانيد به همه جا سركشي كنيد و اين بي انصافي است كه از اين زاويه در تيررس اتهام باشيد اما چرا امکانات و تجهیزاتی را که قول داده بودید به مناطق محروم تحویل داده نشده است؟ لابد جوابتان نبود بودجه خواهد بود، پس چرا به استخدام 40-50 هزار نیرو، بودجه اختصاص داده ميشود ولی برای تجهیزات بودجه نیست؟ مگر معلمان و نیروهای جدید به خاطر دانشآموزان استخدام نمیشوند بنابراین آیا اگر همین دانشآموزان در آتش بیمديريتی بسوزند و دانشآموزي نباشد ایا باز نیازی به جذب معلم خواهد بود؟!!
آقاي وزير! دوره وزارت شما " داستان غمانگیری" را در حافظه دانشآموزان معصوم به یادگار گذاشت که هزاران سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و هزاران سیستم 3-3-4 قادر به اصلاح آنها نخواهد بود.
مراسم تشييع پيكر سيران يگانه كه در آتش سوزي اخير جان باخت
* استيضاح وزير جدي ميشود
براساس اين گزارش؛ استيضاح وزير آموزش و پرورش از سال 89 در مجلس بر سر زبانها افتاد ولي به هر دليلي تا به امروز عملياتي نشده است. اما برخي نمايندگان موافق استيضاح حاجبابايي در مجلس هشتم دلايل خود را اينگونه مطرحكردند:
جواد آرین منش: ضعف عملکرد مدیران استانی آموزش و پرورش، تضییع حقوق نیروهای نهضت سوادآموزی، تضعیف مراکز تربیت معلم و عدم توجه به آموزشکدههای فنی و حرفهای، نابسامانیها در نقل و انتقال معلمان، استخدامهای جدید و افت تحصیلی دانشآموزان در سال اول دبیرستان.
قاسم محمدی: اعتراض معلمین نسبت به نحوه برگزاری آزمون استخدامی در وزارت آموزش و پرورش ، تبعض در توزیع معلمین در سطح کشور و عدم رعایت کرامت انسانی معلمین، عدم استخدام حق التدریسیها، تضعیف آموزشگاههای فنی و حرفهای، عدم وجود بهداشت و امنیت روانی معلمان.
یونس اسدی: سوء مدیریت در وزارت آموزش و پرورش، مراسم افطاری پرخرج در مدارس.
امیرطاهرخانی: حیف و میل بودجه وزارتخانه از طریق افطاریهای میلیاردی، اعتراضات گسترده به آزمون استخدامی، بی برنامهگی درباره آینده این وزارتخانه.
موسی الرضا ثروتي: زیر پار گذاشتن قوانین اولویت استخدام، برگزاری آزمون استخدام غیر قانونی، استفاده از نیروهای حق التدریس، ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای در سازمان ملی مهارت.
البته استيضاح وزير آموزش و پرورش در تابستان امسال نيز به دليل استخدام معلميني بدون ضابطه مطرح شد كه باز به دلايلي به سرانجام نرسيد.
باوجود اتفافات ناگوار حوزه آموزش و پرورش از جمله آتشسوزيهاي متوالي در مدارس كشور، اجراي نادرست سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، برنامههاي ناصحيح اجرايي،سوءمديريت در برگزاري آزمون استخدامي، نابسامانيهاي موجود در آموزش و پرورش و... باعث شده است تا نمايندگان اين بار باجديت بيشتري بحث استيضاح محمدرضا حاجي بابايي را پيگيري كنند به طوري كه حتي 15 نفر از نمايندگان براي عملي كردن اين مهم در جلسهاي هم قسم شدهاند.
در همين راستاعبدالوحيد فياضي در گفتگو با
باشگاه خبرنگاران خبري داد كه قطعا شنيدن آن توسط حميدرضا حاجي بابايي آنقدر تلخ نخواهد بود كه خبر فوت سيران يگانه دانشآموز كلاس چهارم ابتدايي مدرسه شينآباد به پدر و مادرش رسيد!
فياضي گفت: طرح اوليه استيضاح حميدرضا حاجيبابايي در حال تدوين است.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر 6 نفر از نمايندگان در حال پيگيري اين طرح هستند البته به دنبال امضا كنندگاني هستيم كه ثابت قدم بوده و از امضاي خود صرف نظر نكنند .
وي با بيان اين كه به جز وي موسي الرضا ثروتي، جبار كوچكينژاد و محمود نگهبان سلامي از جمله طراحان اوليه اين طرح هستند، اظهار داشت: طرح استيضاح حاجيبابايي طي چند روز آينده آماده شده و تقديم مجلس خواهد شد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پايان تصريح كرد: آتشسوزي مدرسه روستاي شينآباد پيرانشهر ، استخدام بيمورد معلمان، عملكرد ضعيف و بسياري موارد ديگر از محورهاي اين استيضاح به شمار ميرود.
بنابراين نمايندگاني كه به شدت روي مسئله آموزش و پرورش كشور و سرمايههاي آينده اين مرز و بوم حساس هستند، در حال انجام عملي هستند كه هرچند نخواهد توانست جبران مافات كرده و چهره زيبا و زندگي صاف و ساده قربانيان آتشسوزي مدارس را جبران كند ولي حداقل باعث خواهد شد تا اينگونه اتفاقات در پهنه وسيع ايران عزيز اسلامي تكرار نشود.
گزارش از وحيد عظيمنياانتهاي پيام/
جمعی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاههای یزد
این افتخارنیست کهدرخارج ازکشور مدرسه بسازیم.چراغی که به خانه رواست به مسجد ...
و سعی میکردم این فرهنگ رو جا بندازم که این اتفاقات کوچیک نیست !!!!