بیماری کلیوی به عنوان پرمخاطره ترین و دردناك ترین بیماری صعب العلاج امروزی با عوارض غیرقابل جبران روحی و اجتماعی نیز همراه است كه در صورت تعلل ونداشتن برنامه های مبنایی و جامع، امنیت و سلامتی نسلهای آینده به خطر می افتد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکززنجان نایب رییس شورای عالی نظام پزشكی در انجمن خیریه حمایت بیماران كلیوی استان زنجان گفت: درحال حاضر 14 میلیون نفر در كشور درگیر بیماری كلیوی هستند.

نوروزی با اشاره به اینکه بیشترین درصد مبتلایان به بیماری كلیه را بیماریهای زمینه ای دیابت و فشارخون و افراد سیگاری تشكیل می دهند،افزود:مابقی آسیب های كلیه از ناحیه سنگهای كلیوی، عفونت های درمان نشده و بیماریهای ژنتیكی است.

وی با اشاره به اینکه جامعه در معرض افزایش 20درصدی بیماری كلیه است،ادامه داد:ازهر پنج ایرانی یك نفرمبتلا به بیماری كلیوی و ازعلایم آن بی خبر است.

جراح و متخصص بیماریهای كلیوی یادآورشد: در استان زنجان باتوجه به فعالیت گسترده و موثر انجمن بیماران كلیوی باهمكاری دانشگاه علوم پزشكی برای پیشگیری و خروج سالانه حدود 35بیمار واجد شرایط دیالیز با پیوند كلیه و تشكیل پرونده برای 275بیمار كلیوی،تاثیر مطلوبی بر جلوگیری از افزایش بیماری در سطح استان داشته است.

نوروزی با اشاره به ساخت اولین مجتمع تخصصی ' آموزشی و پیشگیری و تحقیقاتی' برای بیماریهای كلیه و بیماری زمینه ای دیابت و فشارخون و سایر بیماریهای خاص،خاطر نشان کرد: با احداث این مجتمع بستر مناسبی برای دسترسی سریع و موثر در راستای نهادینه كردن فرهنگ پیشگیری در جامعه و رسیدن به چشم اندازی روشن و امیدبخش در توسعه پایدار سلامتی و كاستن هزینه های سنگین درمانی و تجهیزاتی و آلام اجتماعی این بیماری در جامعه ایجاد می شود./س

برچسب ها: بیماری ، کلیوی ، دردناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.