طراح فرش ايراني درخواست نمايندگان آمريكايي، براساس طراحي تابلو فرش رياست جمهوري آمريكا را نپذيرفت.

حسن جوانشاهي، از پيشكسوتان طراحي فرش در ايران در گفتگو با خبرنگار بخش تجسمي باشگاه خبرنگاران درباره وضعيت كنوني اين هنر در ايران گفت: در حال حاضر طراحي فرش در ايران بسيار كم شده است و در حقيقت در ايران بازار طراحي چندان رونقي ندارد و استقبال زيادي از طراحي فرش صورت نمي گيرد.
وي در ادامه تصريح كرد: در دوره معاصر همه چيز رايانه اي شده است به عبارت ديگر در طراحي فرش ديگر از شيوه هاي سنتي استفاده نمي شود.
وي درباره پايان‌نامه‌هاي دانشجويان هنر نيز گفت: متاسفانه نكته تاسف بار اين است كه تقريبا تمامي دانشجويان كه اين رشته را گذرانده‌اند، اصلا حاضر به انتخاب طراحي فرش به عنوان پايان نامه نيستند و همين امر موجب فراموش شدن اين هنر در ايران مي شود.
وي كه بيش از نيم قرن است در زمينه طراحي فرش فعاليت مي كند، خاطرنشان كرد: اينكه دانشجويان كشورمان حاضر به انتخاب طراحي فرش براي پايان نامه خود نيستند به معناي آن است كه اين هنر ديگر مورد علاقه و توجه نسلهاي جوان نيست زيرا آنان بيشتر  موضوعات مدرن را براي پايان نامه انتخاب مي‌كنند.
وي تصريح كرد: هنر فرش بافي و طراحي فرش مظلوم واقع شده و عليرغم اهميتي كه دارد اصلا مورد توجه و حمايت قرار نمي‌گيرد.
اين طراح پيشكسوت فرش در ايران اظهار داشت: در تمامي كشورهاي جهان به هنرهاي قديمي اهميت ويژه اي داده مي‌شود.

*طراحي تابلو فرش از شاهنامه


جوانشاهي با اشاره به اهميت فرش و طراحي فرش در ايران گفت: فرش يكي از ارزشمند ترين هنرهاي ايران است كه امروز با بي توجهي مردم و حتي متوليان هنري مواجه شده است.
وي تاكيد كرد: در حقيقت فرش نگين هنر ايران است كه در حال حاضر متاسفانه با افتادن اين هنر به دست تاجران ارزش و اعتبار آن بسيار كم شده است.
وي درباره ريزش بافنده ها نيز گفت: در حال حاضر به دليل آنكه سفارش چنداني براي طراحي فرش داده نمي شود، متاسفانه از تعداد بافنده ها نيز كم كم در حال كاسته شدن است.
وي خاطرنشان كرد: بسيار تاسف بار است كه بگوييم  از حدود 12 ميليون بافنده تنها 2 ميليون بافنده باقي مانده است و اين اصلا مطلوب نيست.
وي كه در حال خلق اثري در قالب تابلو فرش از شاهنامه است، گفت: نبود بازار مناسب براي طراحان فرش و نيز بافندگان باعث ريزش بافندگان شده است.
وي در ادامه گفت: براي احيا دوباره طراحي فرش در ايران و رونق بافندگي اين هنر بي نظير مي‌بايست برنامه ريزي اصولي تري صورت گيرد.
وي درباره هنرمندان جوان و تمايل نداشتن آنها به پرداختن طراحي فرش نيز گفت: متاسفانه هنرمندان جوان كه به نوعي طراحي فرش را فراگرفته اند هم چندان تمايلي به پرداختن به آنچه آموخته اند ندارند.
اين طراح برجسته فرش ايران گفت: اگر طراحي فرش را در نيابيم در آينده اي نزديك شاهد از بين رفتن اين هنر در ايران خواهيم بود.

*شهرك فرش بافي كاشان در چين

جوانشاهي در ادامه با اشاره به اتفاقي ناگوارتر، گفت: كشورهايي چون هند، پاكستان، چين در طراحي و بافت فرش از ايران پيشي گرفته اند و به هنر فرش مي‌پردازند.
وي عنوان كرد: در چين مدتها قبل شهركي به نام شهرك كاشان افتتاح شد كه در اين شهرك طراحان بسياري به طراحي فرش و به دنبال آن به بافت فرش مي‌پردازند.
وي گفت: اين فرشهاي بافته شده با نام شهر كاشان ايران بافته به سراسر دنيا فرستاده مي شوند.
وي اظهار داشت: البته نكته اي كه در طراحي فرش در چين وجود دارد اين است كه پشم هايي كه براي فرش چين استفاده ميشود با پشم هاي ايران كاملا متفاوت است اين امر نشان دهنده آن است كه هنوز در كشورهاي ديگري چون چين توانايي تهيه پشم ايراني وجود ندارد.
وي گفت: پشم هايي كه در فرش ايراني استفاده مي شود، داراي رنگ ثابتي هستند و اين رنگ ثابت ماندگاري و عمر فرش را بيشتر ميكند.
جوانشاهي تصريح كرد: يكي از نكات بسيار مهم در طراحي فرش، رنگ آن است كه اين موضوع در فرش هاي چيني مورد توجه نيست.
وي در ادامه گفت: نرسيدن توانايي كشورهاي ديگر به ساخت رنگهاي ثابت نشان دهنده آن است كه توانايي هنرمندان و طراحان فرش ايران بسيار فراتر از تفكر طراحان فرش خارجي است.

**كپي نقش هاي ايراني در هندوستان

جوانشاهي در ادامه گفت: متاسفانه پراكندگي فرش و طراحي فرش  ايران به جايي رسيده است كه نقشهاي فرش ايران در هندوستان كپي مي شود و با كپي طرح فرش ايراني فرشهاي ايراني در هندوستان بافته مي شود.
وي گفت: نكته تاسف بار ديگر اين است كه برخي  از طراحان فرش ايران و نيز بافندگان ايراني در گذشته در كشورهاي چين و هندوستان به بافت فرش با نقشهاي ايراني مي‌پردازند.
وي خاطرنشان كرد: برخي از طراحان فرش ايران نيز در گذشته براي انتقال نقشهايي از فرشهاي ايراني به ديگر كشورها دعوت شدند.

**طراحي تابلو فرش 43 رئيس جمهور  امريكا


اين طراح فرش گفت: در سال 86 پيشنهادي را از سوي فردي براي طراحي تابلو فرش با چهره 43 رئيس جمهور آمريكا دريافت كردم.
وي گفت: عليرغم آنكه پول بسيار خوبي را نيز در رابطه با اين كار دريافت ميكردم اما اصلا حاضر به انجام اين كار نشدم زيرا نمي‌خواستم نقشه هاي ايراني و طراحي فرش ايران را به آمريكا انتقال دهم.
وي تصريح كرد: طراحان فرش بايد به فرش ايراني و نقشه هاي كم نظير فرش هاي ايران متعهد باشند.
وي در ادامه گفت: طرحهاي ايراني بايد به نسل هاي آينده انتقال داده شود بنابراين با حفظ اين طرحها به عنوان شناسنامه ايران به هيچ وجه نبايد آنها فروخته شوند.
وي گفت: فرش ايران نگين هنر دنياست و بنابراين نبايد آن را دستخوش كم لطفي قرار داد و آن را با بي توجهي از بين برد.
جوانشاهي گفت: نپرداختن به طراحي فرش در ايران نشان دهنده بي توجهي و كم لطفي به هنر فرش است./ص
برچسب ها: فرش ، طراحی ، بافت ، هنر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.