قائم مقام وزیر صنعت در امور کسب و کار با اشاره به تشکیل کارگروه تخلفات ارزی، گفت:با پیگیری رسیدگی به تحلفات ارزی، 2 گروه از واردکنندگان به عنوان متخلف شناسایی شده اند که با آنها برخورد می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعود موحدی امروز در نشست خبری اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتی که در پرتال ارزی وجود دارد، واردکنندگان کالا با ارز مرجع به 5 دسته تقسیم شدند و 3 گروه آنها به تعهدات خود عمل کرده‌اند که کالای وارد شده را به بخش تولید ارائه داده‌اند و یا کالا را متناسب با نرخ ارز مرجع به بازار عرضه کرده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه 2 گروه دیگر یا کالا را عرضه نکرده اند و یا بر مبنای نرخ آزاد ارز قیمت گذاری کرده اند افزود:با تخلفاتی که در این بخش‌ها مشاهده شده برخورد می‌شود.
 
وی در مورد الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی نیز گفت: این موضوع پیگیری می‌شود، اما مسئولان سازمان تجارت جهانی تحت‌الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفته‌اند و این موضوع وقفه‌هایی را در کار ما ایجاد کرده است که امیدواریم برطرف شود.
 
وی همچنین با اشاره به صادرات صنعتی 43.86 میلیارد دلاری سال گذشته با احتساب میعانات گازی، گفت: واردات در سال گذشته حدود 60 میلیارد دلار بود که اگر 10 میلیارد دلار از این رقم کم شود و در مقابل 10 میلیارد دلار به صادرات اضافه شود، می‌توانیم برای واردات تنها از ارز صادراتی استفاده کنیم و اتکائی به ارز حاصل از فروش ارز نخواهیم داشت.
 
موحدی با اشاره به صادرات صنعتی 28 میلیارد دلاری در 8 ماه امسال با احتساب میعانات گازی و مواد پتروشیمی، گفت: این صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.9 درصد کاهش داشته که دلیل اصلی آن مشکلات موجود در صادرات میعانات گازی و مواد پتروشیمی بوده است.
 
وی با بیان اینکه در این مدت واردات نیز حدود 5.8 درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: در 8 ماهه امسال صادرات کالاهای صنعتی از رشد 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده به طوری که میزان صادرات از رقم 6 میلیارد و 700 میلیون دلار در 8 ماه سال گذشته به 9 میلیارد و 400 میلیون دلار در 8 ماه امسال رسیده است.
 
** ثبت سفارش اولویت 10 ممنوع ، واردات آزاد
 
موحدی در ادامه با اشاره به ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالاهای مشمول اولویت 10 گفت: این تصمیم به منظور مدیریت بازار ارز اتخاذ شده ولی به معنی آن نیست که واردات این کالاها ممنوع شده باشد.
 
وی از تخصیص حدود 3 میلیارد دلار به بخش تولید از طریق مرکز مبادلات ارزی از ابتدای تاسیس تا کنون خبر داد و گفت: این مرکز مرجع تعیین قیمت‌ها در بورس کالا و گمرک شده است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در کشور در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: در برخی کالاها مانند مرغ در ماه‌های پایانی سال نیز صادرات خواهیم داشت.

موحدی خاطرنشان کرد: امیدواریم با ادامه فعالیت این مرکز و اختصاص ارز  به تولیدکنندگان بزرگ در آینده، اختلاف قیمت ارز آزاد و ارز مبادله ای به تدریج کاهش  یابد و از بین برود./س
برچسب ها: ارز ، متخلف ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار