نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس شورای اسلامی از اختصاص920 میلیارد ریال اعتبار برای بخش آب و خاک آذربایجان شرقی خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، قره سید گفت: در سطح کشور 23هزار میلیارد ریال به امور كشاورزی اعتبار اختصاص یافته است که از این اعتبار، 920 میلیارد ریال برای آذربایجان شرقی در نظر گرفته شده است.

وی بابیان اینکه مسئولان اجرایی لازم است تا هرچه زودتر این اعتبار را ابلاغ كنند افزود: با توجه به دغدغه تمام مسئولان به موضوع كاهش آب وخشك شدن این دریاچه وپیشگیری ازآفت زیست محیطی، لازم است باحضور كارشناسان مرتبط عوامل این موضوع آسیب شناسی و برای جلوگیری از تشدید آن چاره اندیشی و كارهای عملی صورت گیرد.

قره سید همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به موضوع كشاورزی و تولیدات باغی و زراعی تاكید و اظهار كرد: رشد و توسعه و بالا رفتن میزان محصولات كشاورزی از مهمترین شاخص های پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جامعه است.

فرماندار شهرستان آذرشهر نیز کمبود آب زراعی و شوری بیش از حد آب های موجود را اساسی ترین مشكل كشاورزان این شهرستان دانست و افزود: پسروی آب این دریاچه بسیاری از مزارع حاصلخیز و باغات مثمر منطقه را تحت تاثیر شدید خود قرار داد.

آذریان با بیان اینکه بیشتر زمینهای كشاورزی دشت شیرامین وبخش گوگان در اثر نبود آب زراعی بلااستفاده شده است افزود: حتی شوری بیش از حد آب چاه های كشاورزی كیفیت خاك مزارع آنها را از بین برده و تخریب كرده است.

وی با اشاره به پیشینه باغداری و كشاورزی در این شهرستان و اشتغال بیشتر مردم منطقه در این زمینه گفت: كاهش شدید آب زراعی و شوری آب های موجود، زندگی روز مره بیشتر مردم روستاهای دهستان شیرامین و روستاهای پایین دست بخش گوگان آذرشهر را مختل می كند.

آذریان با بیان اینکه در شهرها و روستاهای آذرشهر210 رشته قنات و چشمه وجود دارد كه بخش عمده آب مورد نیاز امور زراعی و باغی منطقه از طریق آنها تامین می شود افزود: براثر كاهش نزولات آسمانی آب این قناتها نیز بسیار كم شده است.

فرماندار شهرستان آذرشهر، افزایش اعتبارات لازم برای لایروبی، اصلاح و مرمت قنوات آب كشاورزی این شهرستان و احداث كانال های آبیاری برای پیشگیری از اتلاف آب های موجود را خواستار شده و افزود: برای نجات بخش کشاورزی شهرستان آذرشهر ، توجه به موضوع آبخیزداری ضروری می باشد./س

برچسب ها: کمبود ، مشکل ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.