افزایش تورم، تضعیف باورهای مذهبی و افزایش انحراف های اجتماعی عامل گسترش تکدی گری در جامعه است.

محمد متولی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: تکدی گری با تخریب و نابودی هویت افراد، جذب آنها در باندهای فسادهای اجتماعی، طلب نیاز با ارائه دست پیش دیگران، سو استفاده از ترحم و احساسات آنها به دلیل فقر، آسیب ها و مسائل بسیاری را به دنبال دارد.

وی با اشاره به عوامل موثر بر گرایش افراد به سمت تکدی گری گفت: در هنگام افزایش و عدم دستیابی به هزینه ها، ناتوانی ها و معلولیت های جسمی، حضور زنان و کودکان بی سرپرست در جامعه، تکدی گری در جامعه افزایش می یابد.

متولی افزود: به دلیل عدم امکانات از سوی جامعه، نظام اجتماعی و دست اندرکاران با ایجاد فشارهای روحی و روانی بر آنها، راهی جز گرایش به سوی تکدی گری برای آنها باقی نمی ماند.

وی با اشاره به سو استفاده افراد سودجو از گسترش تکدی گری در جامعه گفت: سودجویان در مکان های مشخص با ایجاد شبکه و شرکت های مخفی از ویژگی های خاص معلولان، مشکلات کودکان و زنان بی سرپرست با ایجاد حس ترحم در مردم برای کسب درآمد بسیار، سو استفاده می کنند.

متولی افزود: افراد سودجو با مشاهده زمینه مناسب بر درآمدزایی، روزانه صدهزار تومان، با تحمیل، زور و اجبار نیازمندان، استخدام افراد شرور و زورگو از این جو برای دستیابی به مقاصد شوم خود استفاده می کنند.

وی با اشاره به لزوم آگاهی مردم نسبت به عملکرد تکدی گری و سودجویان گفت: وجود حس همدردی مردم با کودکان و زنان، ایجاد حس ترحم در آنها، سو استفاده از معلولیت های جسمی، از روش های نمایشی، معرفی افراد سالم به عنوان ناتوان، ضعیف و معلول جسمی یا حضور نوزادان در آغوش زنان، عامل کلاهبرداری سودجویان و تکدی گران از مردم است.

متولی ادامه داد: تضعیف باورهای مذهبی، افزایش هوسرانی، شهوت و فحشا، سو استفاده سودجویان از زنان برای اخاذی، تن فروشی و ترحم دیگران از عوامل موثر بر گسترش تکدی گری است.

وی در پایان با اشاره به ایجاد آسیب های احتمالی افزود: تخریب حرمت انسانی و عزت نفس، تربیت افراد تن پرور و سرخورده، رهایی و آزادی آنها در میان مردم، گرایش به دزدی، فحشا، تن فروشی، اعتیاد و آسیب های دیگر، حضور افراد آسیب زا تهدیدی بزرگ برای ایجاد آسیب های بسیار بر جامعه و دیگران است./ز

برچسب ها: ترحم ، حس ، تکدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار