بر طبق بررسی های انجام شده،‌درصد بالایی از عفونت های بیمارستانی به وسیله باکتری های مقاوم ایجاد می شوند و بسیاری از داروهای دیگر به این باکتری ها پاسخ مناسب نمی دهند.

علی اکبر مرادی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: عفونت های بیمارستانی در بیمارستان ها از جمله مشکلات همیشگی و مهم است که بیماران و حتی افراد غیر بیمار را به اشکال و روش های گوناگون مبتلا می کند.

وی گفت: عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط پرسنل  بخش ها،‌آموزش ناکافی اصول بهداشتی،نبود نظارت مداوم در سطح بیمارستان،عدم استفاده صحیح،مناسب و به موقع از مداخلات پزشکی و استفاده نامناسب از وسایل و ابزار جراحی و درمانی از جمله مهمترین دلایل بروز عفونت های بیمارستانی است.

مرادی با اشاره به اینکه استفاده نامناسب و کنترل نشده از آنتی بیوتیک ها نیز در بروز عفونت های بیمارستانی بسیار موثر است تاکید کرد: بر طبق بررسی های انجام شده،‌درصد بالایی از عفونت های بیمارستانی به وسیله باکتری های مقاوم ایجاد می شوند و بسیاری از داروهای دیگر به این باکتری ها پاسخ مناسب نمی دهند.

وی افزود: مصرف غیرمنطقی و نامناسب آنتی بیوتیک ها،‌مهمترین عامل در پیدایش باکتری های مقاوم بوده است.

مرادی یادآور شد: مصرف نامناسب و غیر منطقی داروهای ضد میکروبی،‌شرایط مناسبی را برای میکروارگانیسم های مقاوم، گسترش و باقی ماندن آنها فراهم می کند.

وی خاطر نشان کرد: عفونت هایی که به دلیل میکروارگانیسم های مقاوم ایجاد می شوند، به درمان های معمول پاسخ نمی دهند که این امر علاوه بر افزایش مدت بستری بیمار در بیمارستان و بالا رفتن هزینه های درمانی، خطر ناتوانی و مرگ و میر بیمار را نیز به دنبال خواهد داشت./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار