آلودگي هوا باعث عوارضي همچون پرخاشگري، افسردگي و فراموشي در افراد مي‌شود كه بايد اين هشدارها را جدي بگيرم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، آلودگي هوا فقط روي قسمتي از بدن اثر نمي‌گذارد، بلكه سلامت فيزيكي و سلامت روان افراد را تهديد مي‌كند. آلودگي هوا به سيستم قلبي، تنفسي، گوارشي و مغزي به دليل كاهش اكسيژن آسيب مي‌زند.

طبق پژوهش‌هاي انجام‌شده روي حيوانات در فضاي آزمايشي و در شرايطي كه اكسيژن‌رساني را مختل كردند، مشاهده شد با كاهش انتقال اكسيژن به مغز، رفتارهاي پرخطري از حيوانات سر زد.اين وضعيت در مورد انسان‌ها نيز صادق است.

هر قدر ميزان اكسيژن‌رساني به مغز كاهش يابد برخي نقاط حساس مغز تحريك مي‌شود در نتيجه اختلالاتي مانند افسردگي، پرخاشگري، بي‌تفاوتي و اختلال در تمركز و توجه را باعث مي‌شود.اختلال در حافظه و كند‌شدن عملكرد ذهني از ديگر عوارض آلودگي هواست و افراد را در موقعيت‌هاي اجتماعي، شغلي و مراقبت از خود دچار مشكل مي‌كند.

هر چه عوارض مسموميت ناشي از سرب بيشتر شود، اختلالات ذهني افزايش مي‌يابد كه به مرور باعث فراموشي‌هاي دائم، بيماري‌هاي لرزشي و علائمي شبيه جنون را در افراد ايجاد مي‌كند كه بسيار شاهد آن هستيم.

با افزايش ميزان شيوع اختلالات روانپزشكي و اعصاب و روان مي‌طلبد پزشكان و دست‌اندركاران با اتخاذ سياست‌هايي صورت مساله را پاك نكنند، بلكه به حال مردم دلسوزي كنند و با علمي كه محققان كشورمان دارند راه‌حلي براي اين معضل بيابند.

افراد سالخورده و كودكان بيشترين گروه در معرض آسيب هستند.آلودگي‌هاي هوا و صوتي به نحوي باعث استرس در افراد مي‌شود و افسردگي و اختلالات رواني را در كساني كه سابقه اين بيماري‌ها را دارند، تشديد مي‌كند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.