معاون اول رئيس‌جمهور گفت: تحريم‌هاي اعمالي عليه ملت ايران، نه بخاطر دستيابي به فناوري هسته‌اي، بلکه بدليل پيشرفتهاي علمي و دستاوردهاي بزرگ ملت ايران است .

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري محمدرضا رحيمي بعدازظهر امروز(چهارشنبه) در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه ملي قرقيزستان با تاكيد براينكه انحصار علمي قدرتهاي بزرگ، مجال پيشرفت وترقي را از ساير ملل و کشورها سلب كرده، گفت: اگر در مقابل زياده خواهي غارتگران که علم را در انحصار خود درآورده اند بايستيم در آينده جهان، نقشي اساسي خواهيم داشت.

رحيمي تحريمهاي قدرتهاي حاکم بر جهان عليه ملت ايران را ظالمانه دانست و خاطرنشان كرد: امروز تحريم هاي اعمالي عليه ملت ايران، نه بخاطر دستيابي به فناوري هسته‌اي، بلکه بدليل پيشرفتهاي علمي و دستاوردهاي بزرگ ملت ايران است .

معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد : تحقق آرمانهاي تاريخي و مشترک بشري براي استقرار زندگي سعادتمند متضمن رفع فقر ،‌ فساد، تبعيض، تهديد،‌ جنگ و برقراري پيشرفت و عدالت، آزادي، کرامت انساني،‌صلح و توسعه پايدار است .

رحيمي با اشاره به وضعيت ناشي از مديريت ناکارآمد حاکم بر جهان و حاکميت نظام سلطه بر مراکز اصلي قدرت ، تصريح کرد: بايد با طراحي سازوکاري منطقي، همگان در فضايي عادلانه و با مشاركت در مديريت جهاني ، از فرصتها و امکانات برابر بهره‌مند شوند.

وي علم را ابزار سلطه بر محيط و شکوفايي استعدادها و چراغ راه آينده دانست و گفت: بدون علم حقيقي، تاريکي و ظلمات است و حرکت در ظلمات بدون چراغ جز سقوط و انحراف نتيجه‌اي ندارد.

معاون اول رئيس جمهور علم ناشي از ايمان را منشاء اقتدار صالح دانست و گفت علمي که ناشي از ايمان نباشد جز انحطاط و سقوط براي انسان و جامعه ثمري نخواهد داشت .

رحيمي از اينكه قدرتهاي ظالم از ابزار علم عليه انسانيت، کرامت انسانها و خواسته هاي فطري بشر سوء استفاده کرده‌اند، اظهار تاسف نمود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به برخي پيشرفتها و دستاوردهاي علمي و فناوري کشورمان اشاره کرد و افزود :تعداد کل دانشجويان از 2.1 ميليون نفر به بيش از 4.4 ميليون نفر و تعداد دانشجويان تحصيلات تکميلي (ارشد و دکتري) از حدود يكصد هزار نفر به 450 هزار نفر افزايش يافته است.

وي با اشاره به افزايش قابل توجه رشته – محلهاي تحصيلي در مقاطع كارشناسي ارشد و دکتري خاطر نشان کرد : اعضاي هيات علمي کشور نيز همانند تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي رشدي چشمگير و قابل ملاحظه داشته است.

معاون اول رئيس جمهور اظهار داشت : در حوزه نانو فناوري ، انرژي‌هاي نو،‌ سلولهاي بنيادي، ميکروالکترونيک و زيست فناوري نيز پيشرفتهاي چشمگيري داشته‌ايم.

رحيمي با اشاره به پيش‌بيني و هدفگذاري صورت گرفته که براساس آن قرار بود ايران از نظر توليد علم در سال 1404 رتبه نخست منطقه را داشته باشد، تصريح کرد: با تلاش دانشمندان ايراني و سياستهاي دولت اين امر مهم چهارده سال زودتر محقق شد و در سال گذشته به مقام اول توليد علم در منطقه دست يافتيم.

وي افزود:رشد توليد علم درايران هم‌اکنون يازده برابر متوسط رشد توليد علم دنياست و براساس پيش‌بيني هاي انجام شده، جمهوري اسلامي ايران در صورت تداوم روند و سرعت و شتاب فعلي در سال 2018 با پانزده رتبه صعودي در جايگاه 4 دنيا خواهد ايستاد.

معاون اول رئيس جمهور همچنين به پيشرفتها و تحولات صورت گرفته طي چند سال اخير اشاره کرد و افزود: ايران در بخش نانو فناوري، انرژي‌هاي نو، مطالعات آب و سلولهاي بنيادي نيز موفقيتهاي بزرگي داشته و رتبه آن در چند سال اخير ارتقا قابل ملاحظه اي كرده است.

رحيمي همچنين از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي تقويت مناسبات علمي و دانشگاهي ، تبادل دانشجو و پذيرش بورسيه ميان دو کشور خبر داد.

در اين مراسم رييس دانشگاه ملي قرقيزستان نيز در سخناني با اشاره به روابط تاريخي و کهن ميان دو کشور ،‌ خواستار تقويت روابط علمي و همکاريهاي دانشگاهي ميان اين دانشگاه با مراكز علمي ايران شد.

وي گزارشي از فعاليتها و تعداد دانشجو، اساتيد و رشته‌هاي آموزشي اين دانشگاه ارائه کرد و درخصوص فعاليتهاي مرکز مشترک علمي ايراني – قرقيزي در اين دانشگاه توضيحاتي داد.

رئيس دانشگاه ملي قرقيزستان همچنين به پاس فعاليتها و خدمات مستمر معاون اول رييس جمهور کشورمان که سالهاي متمادي در سمتهاي مختلف به ملت ايران خدمت نموده، از تصميم شوراي علمي اين دانشگاه مبني بر اعطاي دکتري افتخاري به رحيمي خبر داد .
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: رحیمی ، قرقیزستان ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار