رئيس دانشگاه صنعتي شريف گفت: انتظاری که از قشر دانشجو در مسير انقلابي از آنها می‌رود این است که با اولویت‌بندی در تحلیل مسائل بتوانند به بهترين شكل ممكن در خنثي‌سازي توطئه‌ها‌ي دشمن با استفاده از رهنمودهاي رهبري نقش‌آفرینی کنند.

همزمان با  فرا رسيدن 16 آذر و روز دانشجو، در تحليل و تبئين فعاليت جنبش دانشجويي در دانشگاه‌هاي قبل و بعد از انقلاب اسلامي خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، گفتگویی تفصيلي با رضا روستا آزاد رئيس دانشگاه صنعتي شريف و عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انجام داده كه متن آن را در زير مي‌خوانيد:

با توجه به ايجاد خفقان سياسي و دانشگاهي كشور از سوي رژيم پهلوي، گفتمان دانشجویی در سالهای 1332 و بعد از وقوع حادثه 16 آذر در دانشگاه‌هاي كشور به چه صورت بود؟

در آن زمان تشکل‌های دانشجویی با محدودیت‌هایی براي ابراز وجود در جامعه دانشگاهي مواجه و دانشگاه‌هاي كشور فاقد يك فضای یک‌دست و منسجم بودند و آنچه كه در ميان دانشجويان به عنوان تجلي‌گاه فکری، عقيدتي در زمينه‌هاي مختلف علمی، سیاسی و اجتماعي و همچنين گفتمان ضد استکباری دانشجویان به دلیل وابستگی رژیم پهلوی به انگلیس و سپس آمریکا مطرح بود موجب اعتراضات دانشجویی  را در آن زمان فراهم كرد.                                                          

در شرایط کنونی گفتمان دانشجویی را با وجود حكومت انقلاب اسلامی ايران در دانشگاه‌ها چطور ارزیابی می‌کنید؟

آنچه به عنوان گفتمان غالب در تفکر دانشجویی امروزين حاکم است؛ استفاده از ظرفیت‌ها برای همبستگی بین‌المللی و حمایت از ملت‌های  مظلوم در سراسر دنيا علیه استکبار جهاني است که دانشجویان تجلی خود را  تحت عنوان حرکت نهضت بیداری اسلامی بین‌المللی در برهه‌هاي مختلف نشان می‌دهند.

 اعتراضات اصلی جنبش دانشجویی كنوني در فضاي دانشگاهي چه موضوعات كلي را شامل می‌شود؟

مشكلات مردم مظلوم فلسطین، سوریه، لبنان، بحرین از جمله مسائلی است که از طریق جنبش دانشجویی با جدیت دنبال می‌شود و آنچه كه بايد مورد توجه قرار داد اين است كه جنبش دانشجویی علاوه بر حوزه منطقه‌اي در حوزه داخلی مطالبات جدی دارد و در نهایت همه شخصیت‌ها و ارگان‌ها باید در راستای رهنمود‌های مقام معظم رهبری براي رسيدن به آنچه آرمان اصلي انقلاب و دانشجويان است حرکت کنند.

با وجود مباحثي كه مطرح كرديد مطالبات اصلي دانشجویی در دانشگاه‌‌هاي كشور شامل چه موضوعاتي می‌شود؟

عدالت محوری، ساده زیستی، توجه به حقوق مردم، انديشيدن تدابیر صحیح در امور مختلف، اجتناب از جزئي نگری و اجرائي كردن بیانات رهبری مطالباتی است که همیشه از سوی دانشجویان مطرح شده و بايد تاكيد داشت كه برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي در تحقق مطالبات دانشجويي موثر خواهد بود.

 با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به برگزاری کرسی‌های آزادی‌اندیشی در دانشگاه‌ها، دانشجویان برای عملی‌سازی آن با موانعی در پروسه اداری برای اجراي آن روبرو هستند آیا این مشکلات هنوز هم برای دانشجویان وجود دارد؟

از آنجا که محتوای کرسی‌ها، "آزاد‌اندیشی" است؛ متأسفانه برخی افراد سودجو در فضای دانشگاه رغبت به سوء‌استفاده از انرژی و شور و هیجان دانشجویان را دارند و اولین و مهمترین مسئله‌ای که در اندیشه دانشجويان عنوان نمی‌شود" اندیشه آزاد" است و این بزرگترین آفت جریان دانشجویی است و به جرات مي‌توان گفت آفت جدی دیگری تا این حد در میان فضای دانشگاهی وجود ندارد.

در ادامه بايد بگويم كه اگر حرکت‌های دانشجویی واقعا از جنس "اندیشه آزاد" باشد به نحوی که مسائل مختلف را با بصیرت مطرح و به بحث و گفتگو بگذارند هر شخصی با هر دیدگاه و نظری می‌تواند در فضای دانشجویی ورود پیدا کند و اينكه موانع كارهاي اداري به عنوان مشکل اساسي در دانشگاه‌ها براي دانشجويان در برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي مطرح نیست.

پس مشکلات در برگزاري كرسي‌ها و ابراز عقايد و انديشه  دانشجويي از كجا به وجود مي‌آيد؟

همانطور كه اشاره داشتم در این مسیر سوء استفاده‌هایی از سوی برخی  افراد صورت می‌گیرد و باند بازی‌های سیاسی بدون هیچ محتوایی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود و دليل آن هم رسيدن به مقاصد حزبي، گروهي براي اين قبيل افراد است.

آيا  فضای دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف هم متاثر از باندبازي‌هاي سياسي آن گروه از افراد است؟

خیر، هیچ مشکلی مخصوصا در مواردي كه مطرح كردم در دانشگاه صنعتي شریف و فضاي دانشجويي‌اش نداریم. در اين زمينه مسئولان بايد با کنترل فضای دانشگاه، در تلاقی اندیشه‌ها و گفتگوها در صدد  ایجاد روابط صمیمانه‌ بین مدیریت و دانشجویان در تلاش باشند و همچنين نباید اجازه ورود کسانی که اندیشه پاکي ندارند را به دانشگاه داد تا از این طریق بخواهند با آلوده کردن فضای آزاد دانشجویی به اهداف خود برسند.

با وجود 5 تشكل دانشجويي و خط مشي متفاوت، همکاری تشکل‌های دانشگاهی را در دانشگاه‌ها چطور می‌بینید؟

تحليل صحیح و منطقي از مسائل مختلف در میان جنبش دانشجویی يكسان و يك شكل نیست و این تفاوت دیدگاه باعث عدم انسجام و یکدستی در ميان تفكرات و عملكرد دانشجویان شده است.

آيا راهكاري را براي وحدت رويه در ميان دانشجويان سراغ داريد؟

به اعتقاد من برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی در تقویت انسجام و وحدت میان دانشجویان موثر است و با توجه به ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایی که در تحولات اجتماعی كشور وجود دارد باید همه در راستای تقویت و همدلی  ميان دانشجویان عمل کنيم.

به اعتقاد شما راهکارهایی که برای دانشجویان در ایجاد یک فضای مناسب در برگزاری کرسی‌ها و ابراز اندیشه‌های انقلابی اسلامی وجود دارد چیست؟

برگزاری مناظره‌ها، نشست‌هاي خوب و صحیح، استفاده از تجربیات و نظرات اساتید از سوی دانشجویان كه تفكرات و عملكرد اين قشر تحصيلكرده به عنوان منعکس کننده‌های خوب در جامعه می‌تواند حائز اهمیت باشد و همچنين انعکاس اخبار و فعالیت‌های دانشجویی از طریق رسانه‌ها به مردم می‌تواند در اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها موثر  به عنوان عنصری در جلوگیری از بروز‌ آشوب و فتنه دیگر در کشور به بهترين شكل ایفا نقش کنند.

با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری در كشور و نقش موثر دانشجویان در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي و سياسي، چشم‌انداز فعالیت دانشجویان را چطور می‌بینید؟

شكست در فعاليت‌ها و تبليغات ضد ايراني حوادث کوی دانشگاه 78 و  فتنه 88، دنياي استکبار را از نظر بین‌المللی، زخم خورده كرده؛ با اين اوصاف باز هم شاهد هزينه‌هاي زيادي از سوی کشورهای غربی براي ملتهب کردن فضای سیاسی در کشور هستيم.

بنابراین با محرز بودن مخالفت‌های دشمن با نظام جمهوری اسلامی ایران، آنها كماكان به دنبال آشوب و شکاف در داخل ایران هستند و دراين راستا هر مجموعه‌ دانشگاهي و غير دانشگاهي باید مسائل را به بهترین شکل تحلیل کند و انتظاری که از قشر دانشجو در اين مسير می‌رود این است که با اولویت‌بندی در تحلیل مسائل بتوانند به بهترين شكل ممكن در خنثي‌سازي توطئه‌ها‌ي دشمن با استفاده از رهنمودهاي رهبري نقش‌آفرینی کنند.

انتهاي پيام/

پ2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار