شب كاری در بعضی حرفه ها ضروری است تغییر الگوی خواب بایدها و نبایدهایی دارد و شب كارها را در معرض ابتلا به بیماری های جسمی و روحی قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛  شب بیداری و روز خوابی الگویی است كه پیام رسان های عصبی مغز را دچار دگرگونی می كند و باعث ایجاد حالت اضطراب و افسردگی می شود. این حالت، فرد را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی می كند، بخصوص كه افسردگی می تواند سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال كند.
 
زيان هاي کار شب کدامند:
 
 تغییر الگوی خواب، تغییر خلق، تحریك پذیری، عصبانیت، مشكل در تعامل با محیط، فراموشی، اختلال هوشیاری و ایجاد مشكلات جسمی مانند دردهای مبهم گوارشی و عضلانی، مشكلات هورمونی، حالت كوفتگی، سرگیجه و بروز برخی از درد های عصبی مثل سردرد نیز با این تغییر الگوی خواب افزایش می یابد.
 
شیفت شبانه باید محدود و متغیر باشد و بی خوابی فراتر از حد نشود، زیرا افزون بر به خطر افتادن سلامت، می تواند به علت كاهش تمركز باعث بروز حوادث شغلی شود.
 
توصيه اي به شب کارها:
 
شب كارها باید خواب خوبی در روز داشته باشند و حداقل شش تا هشت ساعت بخوابند. اتاق خوابشان پرده ضخیم داشته باشد تا نور درون اتاق نتابد. در و پنجره اتاق را ببندند و شرایط خواب مانند شب ها باشد. آنها می توانند برای خواب رفتن مثلا به موسیقی ملایمی گوش دهند. بعد از بیدار شدن هم برای جلوگیری از خمودگی و حالت خواب آلودگی، به فعالیت لذتبخشی مثل ورزش و نگهداری از گیاهان بپردازند.
 
نکته: بدن در شب در حالت استراحت به سر می برد و از این رو مراحل هضم غذا به آرامی صورت می گیرند؛ در نتیجه بهتر است افرادی که شیفت شب کار می کنند در این ساعات مواد غذایی سبک همچون سالاد، سوپ، ماست و میوه مصرف کنند.
برچسب ها: شب کار ، شیفت ، خواب ، جسم ، روح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
issppysa
۰۹:۴۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۱
20
آخرین اخبار