با کمبود اعتبار ساخت سد هراز به کندی پیش می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران از مجموع 4میلیارد و800 میلیون متر مکعب ظرفیت آب دهی رودخانه های مازندران 800 میلیون متر مکعب ذخیره سازی می شود که تنها برای ذخیره سازی 400 میلیون متر مکعب سد سازی شده وبقیه در پشت آبندانها ذخیره می شود.

طهماسبی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران در این باره گفت:نیاز آب کشاورزی استان 2میلیاردو 100میلیون متر مکعب است که برای ذخیره سازی آن یک میلیاردو 300میلیون متر مکعب مخزن کم داریم.

به دلیل کمبود آب زراعی در سالهای خشک وکم باران به بخش اعظم کشاورزی استان خسارت وارد می شود و کشاورزان با گلایه از اینکه همانطوری که آب بها پرداخت می کنیم انتظار تامین آب زراعی داریم افزودند:برخی از ما کشاورزان تک محصول هستیم و با کمبود آب تمام درآمد سالانه ما از بین می رود.
عظیمی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه هرساله 239هزار هکتار شالیزاریهای استان را کم آبی تهدید می کند گفت:تنها راه رفع مشکل ذخیره سازی آب با ساخت سد است.

برای رفع بخشی از مشکلات کم آبی کشاورزان استان،دولت از سال 88 ساخت سد هراز را بر روی پرآب ترین رودخانه مازندران،هراز در 20 کیلو متری آمل برای 96 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی و تامین آب شرب شهرستانهای بابل،بابلسر،آمل،محمودآباد و نور آغازکرد.

مدیر اجرایی سد هراز با اینکه بر اساس قرارداد 30 ماهه در حال ساخت تونل انحراف آب هستیم افزود:تاکنون تونل انحراف 98 درصد پیشرفت دارد.

احمدپور با اشاره به اینکه تونل 2هزارو 500متری انحراف آب تا یک ماه دیگر به پایان می رسد گفت:پس از پایان حفر تونل کار ساخت ساختمان سد آغاز می شود.

با اجرای این سد 40 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی پایین دست سد توان دوباره کشت را پیدا می کنند که عظیمی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره تصریح کرد:درآمد این اراضی در دوباره کشت بیش از 200 میلیارد تومان است.

پس از آبگیری سد 11 کیلو متر از جاده هراز در بستر سد قرار می گیرد که بالاجبار به بالای دریاچه سد منتقل می شود.

احمدپورمدیر اجرایی سد هراز ساخت جاده را از وظایف وزارت نیرو دانست و یادآور شد:9 کیلومتر از جاده باید تونل احداث شود.

اجرای طرح های عمرانی مازندران همیشه با مشکل جدی کمبود اعتبار مواجه است که این طرح نیز به دلیل کندی اختصاص اعتبار پیشرفت قابل قبولی نداشت و پس از گذشت 3 سال فقط 18 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

احمدپور با بیان اینکه ساخت تونل،بدنه سد و جاده 7 درصد پیشرفت داشته گفت:برای این طرح 470 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر سالی 10 میلیارد تومان بخواهد اختصاص پیدا کند نزدیک به نیم قرن زمان نیاز است.

طهماسبی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران کندی اختصاص اعتبار را به دلیل ازدیاد طرح های آبی در حال اجرای کشور دانست وتصریح کرد:بیش از 130 سد درکشور در حال ساخت است و به همین دلیل اعتبار چشم گیری اختصاص پیدا نکرد.

سیاری معاون شرکت تامین آب کشور افزود:تنها توجه مسولان برای این سد به اعتبارات دولتی است که با این تخصیص اعتبار کار پیش نمی رود.

شعبانزاده ریییس سازمان اقتصادودارایی مازندران با اشاره به اینکه برای تامین اعتبار طرح های عمرانی به 3 شیوه تامین از اعتبار دولتی،سرمایه گذاری خصوصی یا خارجی و عرضه اوراق مشارکت امکان پذیر است تصریح کرد:بهترین و مطمعن ترین شیوه تامین اعتبار عرضه اوراق مشارکت است.

طهماسبی مدیر عامل آب منطقه ای مازندران این شیوه را کارآمد دانست ویادآور شد:اگر سالی بتوانیم 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه کنیم 4 ساله بدنه سد تمام می شود و البته در کنار سد نیروگاه تامین برق 25 مگاواتی داریم که سرمایه گذار خصوصی برای ساخت آن اعلام آمادگی کرد.

سیاری معاون شرکت تامین آب کشور گفت:عرضه اوراق مشارکت این سد در دستور کار قرار گرفته و در حال بستن قرارداد با بانک ها هستیم که به زودی آغاز می شود.

البته با ساخت این سد برخی از واحدهای خدماتی،تجاری و زمینهای کشاورزی در بستر سد قرار می گیرد که با وجود اینکه وزارت نیرو موظف به خریداری آنها شده هنوز به وظایفش عمل نکرده و صاحبان این واحدها در گفت وگو با خبرنگار با بیان اینکه از سال 88 با وزارت نیرو توافق کردیم ولی هنوز طلب ما را پرداخت نکردند افزودند:برخی از واحدهای تولیدی به دلیل اینکه راکد شدند به بانک ها بدهکار هستند.

طهماسبی با اشاره اینکه طلب این واحدها 60 میلیارد تومان است یادآور شد:تا 20 ماه آینده تامین اعتبار می شود وتمامی مطالباتشان پرداخت می شود./س

برچسب ها: سد ، هراز ، اعتبار ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.