کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت نیشابور گفت: بیشترین افراد آلوده به ایدز در ایران در گروه سنی 20 تا 34 سال قرار دارند که دارای سابقه رفتارهای پرخطر از قبیل اعتیاد تزریقی، تماس جنسی ناسالم و ... هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در نیشابور، دکتر محمد گاراژیان در همایش «داوطلب سلامت، هم‌پیمان در برابر گسترش ایدز» در فرهنگ‌سرای سیمرغ نیشابور، افزود: حدود 90 تا 110 هزار نفر از شهروندان ایرانی تا سال 1390 به ویروسHIV آلوده شده‌اند که تاکنون 25 درصد آنها شناسایی و 75 درصد افراد آلوده هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی اظهار کرد: تماس جنسی حفاظت نشده فرد آلوده، استفاده مشترک از وسایل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مانند تیغ و سوزن خالکوبی، انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی، زایمان و شیردهی از راه‌های انتقال ویروس HIV است.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت نیشابور بیان داشت: تمامی افرادی که دارای سابقه رفتار پرخطر هستند، مبتلایان به بیماری‌های آمیزشی و افراد در مواجهه شغلی و خانواده بیماران مبتلا به ایدز لازم است آزمایش HIV را انجام دهند.

گاراژیان عنوان کرد: ابتلا به ویروس مولد بیماری ایدز فقط از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از زمانی که ویروس وارد بدن فرد شده تا زمانی که در آزمایش خون مشاهده شود، مدتی طول می‌کشد لذا انجام آزمایش برای تشخیص آلودگی باید پس از مشاوره صورت گیرد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: اگر فردی نگران آلودگی به این بیماری است می‌تواند با مراجعه به مراکز یا پایگاه‌های مشاوره بیماری‌های رفتاری به ‌صورت داوطلبانه آزمایش بدهد.

گاراژیان گفت: پس از مشاوره محرمانه در صورت نیاز به آزمایش با یک کد(بدون نام و آدرس) از فرد نمونه‌گیری انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس خویشتن‌داری و پرهیز از روابط جنسی در زمان تجرد، وفاداری به همسر و نداشتن ارتباط جنسی خارج از چهارچوب خانواده، پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرک مانند الکل، قرص اکس، استفاده نکردن از وسایل تیز و برنده مانند سرنگ و سوزن، وسایل خالکوبی، حجامت و .... به صورت مشترک است. /س

برچسب ها: آلوده ، ایدز ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.