معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تولید و ترکیب هر گونه کود آلی و زیستی منوط به اخذ مجوز از وزارت جهادکشاورزی است، گفت: استفاده نادرست از کودهای شیمیایی سبب شیوع برخی از بیماری‌های خاص در جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، ایرانی‌فام  در جلسه بررسی تولید کودهای زیستی و آلی توسط بخش خصوصی اظهار کرد: برای دستیابی به مزیت تولیدات انبوه در بخش کشاورزی، افزایش کارآیی و صرفه اقتصادی حاصل از ایجاد اشتغال مولد، رقابت سالم بین تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود کودهای تقلبی به چرخه تولید و توزیع ورود کودهای تولید شده توسط بخش خصوصی، فقط بعد از تأیید کیفی آن توسط سازمان جهادکشاورزی به چرخه تولید امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: محصولات کشاورزی جزو محصولات پر مصرف و مهم در سبد غذایی خانواده‌ها محسوب می‌شود و برخی از آنها به صورت تازه‌خوری و برخی دیگر به صورت فرآوری شده از مصرف بالایی برخوردار است.

 

ایرانی‌فام اضافه کرد: کاربرد نادرست کودهای شیمیایی با توجه به کثرت و تعدد استفاده از این محصولات در سطح اقشار مختلف جامعه، ناخواسته می‌تواند سبب شیوع و افزایش برخی از بیماری‌های خاص در جامعه باشد.

وی ادامه داد: معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان، در راستای تحقق سیاست‌های سازمان در توسعه هر چه بیشتر تولید محصولات سالم و کیفی، علاوه بر تلاش برای کنترل و استفاده بهینه از انواع کودهای شیمیایی در تولید محصولات زراعی، باغی و همچنین سبزی و صیفی، برنامه‌ریزی لازم برای گسترش کاربرد کودهای آلی و زیستی در بخش کشاورزی و افزایش امکان دسترسی بهره‌برداران در استفاده از کودهای استاندارد را در حال اجرا دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی با تولید حدود دو میلیون و 900 هزار تن محصولات زراعی و 900 هزار تن محصولات باغی، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود، گفت: در راستای گسترش هر چه بیشتر تولید محصول سالم در تمام زیربخش‌های کشاورزی، در حال حاضر بخش اعظمی از محصولات زراعی و باغی استان، تحت نظارت و کنترل شبکه‌های مراقبت به صورت کاملاً سالم تولید و به بازار‌های مصرف عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با اشاره به اهمیت استفاده از کود در تولید محصولات کشاورزی اضافه کرد: امروزه با افزایش تولید محصولات کشاورزی به علت رفع نیازمندی‌های رو به رشد جمعیت در حال گسترش، نگرانی در مورد آینده تأمین غذا برای مردم مطرح شده است و برای تولید محصول سالم، پاک و داشتن انسان‌های سالم و با نشاط، راهی جز توسعه کشاورزی زیستی پیش‌رو نیست و استفاده از فرآورده‌های گیاهی زیستی رابطه تنگاتنگ با تندرستی افراد جامعه دارد.

ایرانی‌فام گفت: در این زمینه مصرف بهینه کودهای شیمیایی و جایگزینی آنها با کودهای آلی و زیستی از رویکردهای مهم وزارت جهادکشاورزی بوده و تصویب آیین‌نامه اجرایی بند «ب» ماده 61 قانون برنامه چهارم توسعه که برنامه پنجم نیز بر آن تاکید دارد در زمینه ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای زیستی و آلی از اقدامات وزارت در این راستا بوده است./س

برچسب ها: استفاده ، کود ، شیوع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.