‌فشار خون بالا عامل اصلی بروز بیماریهای کلیوی در بیماران دیابتی به شمار می رود.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛زهرا عرفانیان، عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هر ساله تعداد زيادي از افراد جامعه به نارسايي كليه مبتلا مي شوند كه در صد قابل توجهي از آنها را مبتلايان به ديابت تشكيل مي دهند، اظهار داشت: ‌فشارخون بالا به طور معمول به فشارخون بالاتر از85/135 ميلي مترجيوه گفته مي شود و اگرفرد مبتلا به فشارخون بالا داروهاي خود را  بر اساس نظر پزشك معالج به طور مرتب مصرف كند مي تواند از ايجاد يا پيشرفت بيماريهاي كليوي جلوگيري کند.

زهرا عرفانیان با اشاره به اینکه بیماران دیابتی برای حفظ کلیه ها ،باید مراقب قند و و فشار خون خود باشند، خاطر نشان کرد:‌ رعايت يك رژيم غذايي متعادل با پروتئين كم در بیماران ديابتي مبتلا به مشكلات كليوي، عاملی مهم در پیشگیری از پیشرفت این بیماری به شمار می رود.

کارشناس آموزش بیماران دیابتی مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:‌ کاهش مصرف نمک، نگه داشتن وزن در حد مطلوب، محدود ساختن مصرف گوشت قرمز، ماهی، پنیر و دیگر غذاهای پروتئینی، کنترل مداوم غلظت قند خون، استفاده نکردن از دخانیات، مراجعه سالانه به پزشک برای کنترل کلیه ها، وزرش مدام و داشتن برنامه صحیح غذایی از جمله راهکارهای پیشگیری از بروز مشکلات کلیوی در بیماران دیابتی به شمار می رود.

زهرا عرفانیان بیماران دیابتی اگر هر یک از علائم هشداردهنده ابتلا به عفونت کلیه و یا مثانه  از جمله کمر درد، سوزش ادرار، ناتوانی در دفع ادرار به رغم احساس دفع و  ادرار کدر یا خونی را داشتند باید به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: ‌مهمترين نكته براي پيشگيري از پيدايش عوارض ديابت نگهداری  قند خون در محدوده طبيعي (110-70 ميلي گرم در دسي ليتر) می باشد./ح
برچسب ها: فشارخون ، دیابت ، کلیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار