معاون سیاسی وزیر کشور گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات را به معنای اصلاح قانون اساسي است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، سیدصولت مرتضوی در جلسه علني امروز (يكشنبه 12 آذرماه) با ابراز مخالفت خود با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوري، گفت: طرح مذکور شامل جوهر و پیکر است، کلیات طرح در حقیقت جوهر آن است که مغایر با اصول متعدد قانون اساسی است.

وی افزود: برای تبیین این سخن باید قانون اساسی را تعریف کرد، سه انتخابات مجلس، شوراهای اسلامی شهر و روستا، ریاست‌جمهوری و خبرگان رهبری بر اساس قانون در کشور برگزار می‌شود و تصریح شده است که شرایط انتخاب‌شونده و انتخاب‌کننده بر عهده قانونگذار است، قانونگذار نیز در مواد 115 و 116 شرایط را احصاء کرده است.

معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه تصريح كرد: آیا قانونگذار در مقام بیان ماده 115 قانون اساسی است یا در مقام تفسیر آن؟

وي افزود: اصلاح ماده 31 قانون انتخابات دیگر ایراد این طرح است، اصل 57 قانون اساسی، قوا را از یکدیگر تفکیک می‌کند و اصل 60 قانون اساسی، وظایف اجرایی را بر عهده قوه مجریه می‌گذارد. اگر ملاک، مشورت کردن است آیا بهتر نیست که از سه قوه برای مسائل قضایی همفکری و مشورت خواسته شود.

مرتضوی طرح اصلاح قانون انتخابات را به معنای اصلاح قانون اساسی دانست و گفت: این طرح، اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نیست بلکه اصلاح قانون اساسی است و به نوعی تشکیل یک شرکت سهامی برای برگزاری انتخابات و انتخاب رییس‌جمهور است در حالی که اصل 131 قانون اساسی آن هم بر اساس شرایطی اجازه داده است تا رییس‌جمهور توسط سه قوه تعیین شود.

وي در پايان گفت: باید به قانون اساسی پایبند باشیم، قانون اساسی برای اصلاح، سازوکار تعریف کرده است.

انتهاي پيام/ب2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار