يک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به این که کلینتون به دنبال رضایت مندی لابی یهودی است، اظهار داشت: کلینتون به دنبال مطرح کردن اقدامات خود بر علیه ایران بود تا کارنامه خود را در طی چند سال گذشته به رخ یهودیان بکشاند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیامدهای پیروزی جنگ غزه بر سیاست خارجی آمریکا شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه و محمد فرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل راهبردی بررسی شد.

هادی محمدی در ابتدای برنامه در پاسخ به پرسش اول مجری برنامه گفت: از زمانی که حکومت‌های اروپایی از مدل مهاجرت دادن یهودیان به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سخن می‌گفتند آمريکايي‌ها منافع خود را با رژیم صهیونیستی گره زدند به طوری که این مسئله در ادبیات سیاسی هیلاری کلینتون به خوبی هویدا است و در آن تایید می‌شود که امنیت اسرائیل، امنیت آمریکا و قدرت رژیم صهیونیستی هم نیز قدرت آمریکا است.

وی وجود پیوند میان منافع و تهدیدات رژیم صهیونیستی در یکصد سال گذشته را با این صراحت را نقض کرد و افزود: آمریکا پرچم‌دار حمایت از رژیم صهیونیستی است و حداقل در طی یک دهه اخیر در سطح منطقه خاورمیانه مجبور به اعتراف پیوند خود با رژیم صهیونیستی شده است.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اظهار داشت: تمام سیاست‌های رژیم صهیونیستی در رفتار تنش زا و جنگ افروزانه چه در قبال مردم فلسطین و چه در سطح جهان از سیاست‌های آمریکا نشات گرفته شده است.

محمدی با اشاره به اظهار وفاداری کلینتون به رژیم صهیونیستی افزود: کلینتون با این گونه اقدامات آینده سیاسی خود را برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری دوره‌های بعدی آماده می‌کند و یا بتواند از منابع اقتصادی لابی صهیونیسم در آینده بهره‌مند شود.


*رژیم صهیونیستی برای کشورهای غربی هزینه‌ساز است


وی با اشاره به این که مقامات اروپایی گاهی حمایت خود را از رژیم صهیونیستی به صراحت بر سر زبان‌ها می‌آورند، بیان کرد: رژیم صهیونیستی بیش از آن که برای کشورهای غربی منفعت ساز باشد هزینه ساز است.

محمدی در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از وی پرسید آیا میان صحبت‌های این بار کلینتون با صحبت‌های گذشته تفاوتی وجود دارد یا خیر گفت: صحبت‌های هیلاری کلینتون بعد از 4 سال در آستانه دولت جدید صورت گرفته است.


*رژیم صهیونیستی در گذشته خط مقدم تامین منافع غرب بود


وی با اشاره به تغییر ماهیت رژیم صهیونیستی افزود: رژیم صهیونیستی در دهه‌های گذشته خط مقدم تامین منافع راهبردی غرب محسوب می‌شد و آمریکا امروزه به یک موجود سربار تبدیل شده است.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان این که امروزه جامعه رژیم صهیونیستی امید به آینده خود را از دست داده است، خاطر نشان ساخت: کلینتون درصدد بود تا با صحبت‌های خود در جمع مقامات اسرائیل به رژیم صهیونیستی بفهماند که تلاش‌های فراوانی را برای آن‌ها انجام داده است.


*تحریم‌های اعمال شده علیه ایران برای تامین رژیم صهیونیستی است


محمدی با اشاره به حمایت‌های همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: تحریم‌های صورت گرفته بر علیه مردم ایران برای رضایت مندی و تامین رژیم صهیونیستی است بنابراین ساخت بمب یا تولید پلوتونیوم در راکاتور اراک بهانه‌ای بیش نیست.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: مقامات غربی برای تامین رضایت مندی لابی صهیونیسم در عرصه‌های انتخابات حاضر است تا مردم کشورهای دیگر را تحت فشار و سیاست‌های ظالمانه خود قرار دهد.

وی موضوع گفتگو و راه‌حل دیپلماتیک را بخشی از سیاست‌های فریبکارانه آمریکا دانست و خاطر نشان ساخت: آمریکا و دول غربی طی دو سال گذشته حاضر به پذیرش و به رسمیت شناخت نقش جمهوری اسلامی ایران در بیداری اسلامی نبودند اما اینک کلینتون به عنوان سکاندار اصلی سیاست خارجی آمریکا ایران را نه به عنوان قدرت منطقه‌ای بلکه به عنوان قدرت بین‌المللی یاد می‌کند.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با بیان این که مقامات آمریکایی در پست‌های اجرایی و حکومتی در تلاش براي ابلاغ سیاست‌های ویژ‌ه‌‌اي هستند، افزود: سیاست مداران آمریکایی هم چون کلینتون زمانی که در آستانه برکناری از قدرت هستند تاثیر واقعی از رویدادهای و بازیگران اصلی در صحنه را ارائه می‌کند.


*آمریکا به دنبال اجرای سیاست مهار ایران است


محمدی اظهار داشت: آمریکا به دنبال سیاست مهار ایران است تا از این طریق فشار و مذاکره را دنبال کند.


* مقامات آمریکایی مهار ایران را به معنای براندازی نظام می‌‌دانند


این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به گفته‌های کلینتون مبنی بر این که در ماههای آینده امیدواریم تحریم‌ها هم چنان به نتیجه برسد تا مقامات ایرانی آماده گفتگوی جدی با ما باشند افزود: مقامات آمریکایی مهار ایران را به معنای براندازی نظام می‌‌دانند.

وی گفت: کلینتون ساز و کار یک مذاکره موفق را تسلیم ایران می‌داند.

وی با اشاره به این که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها قدرت برخورد با ایران را ندارند زیرا هر اقدام آن‌ها موجب نفوذ بیشتر جمهوری اسلامی ایران خواهد شد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته تدابیر روشنی را برای تقویت مولفه‌های قدرت خود چه در عرصه‌های داخلی و چه در عرصه‌های خارجی از خود به اجرا گذاشته است به طوری که امروزه کلینتون با حسرت از نفوذ بین‌المللی و تلاش هژمونیک ایران در عرصه‌های مختلف صحبت می‌کند.

محمدی منافع راهبردی جمهوری اسلامی ایران را منافع ملت دانست و افزود: منافع عزت ساز ما در عرصه‌های داخلی و خارجی نمایان است و اگر کسی با ندانی و یا به صورت تعمدی این مولفه‌های قدرت را نادیده بگیرد تیشه به ریشه منافع نظام و منافع ملت زده است.


*سیاست‌های غرب به سالم سازی فضای اقتصاد ایران منجر شده است


این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در ادامه با تاکید بر این که کلینتون حقایق گران‌بهایی در سخنرانی خود بیان کرده است،‌ اظهار داشت: سیاست‌های غرب عملا به حرکت ریشه‌ای سالم سازی فضای اقتصاد ایران منجر شده است.

محمدی در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از وی پرسید آیا در آینده شاهد تغییر سیاست آمریکا نسبت به ایران خواهیم بود، گفت: آمریکا هنوز تعاملش با چین و روسیه به عنوان قدرت برتر دچار چالش است.


*کشورهای اروپایی توان پر کردن خلا سیاست‌های آمریکا را ندارند

 
وی با اشاره به این که کشورهای اروپایی در یک فضای ناهمگون به سر می‌برند، افزود: مقامات کشورهای اروپایی علنا اعتراف کردند که دیگر توان پر کردن خلا سیاست‌های آمریکا در حوزه ژئوپولوتیک و خاورمیانه را ندارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه دیگر دوره تصمیم‌سازی بدون حضور آمریکا در خاورمیانه فرا رسیده است، ادامه داد: آمریکا در عرصه مربوط به بیداری اسلامی و مذاکرات سازش با مشکلات جدی مواجه شده است این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه فشارها و محدودیت‌ها روز به روز در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی نفوذ و گسترش یافته است.

در ادامه این برنامه محمد فرهاد کلینی کارشناس ارشد مسائل راهبردی پیرامون پیامدهای پیروزی جنگ غزه بر سیاست خارجی آمریکا در پاسخ به پرسش اول مجری برنامه مبنی بر این که تحلیل شما از صحبت‌های کلینتون در آستانه کناره‌گیری قدرت در جمع رهبران قبلی و کنونی رژیم صهیونیستی چیست گفت: کلینتون در موقعیت پایانی ماموریتش در وزارت خارجه آمریکا آینده‌نگری می‌کند و با این صحبت‌ها نگاهش را به آینده معطوف کرده است.


*کلینتون به دنبال به رخ کشیدن اقدامات خود علیه ایران در جمع یهودیان است


وی با اشاره به این که کلینتون به دنبال رضایت مندی لابی یهودی است، اظهار داشت: کلینتون به دنبال مطرح کردن اقدامات خود بر علیه ایران بود تا کارنامه خود را در طی چند سال گذشته به رخ یهودیان بکشاند.

کیلینی با بیان این که صحبت‌های کلینتون از لحاظ ماهیت ارزش واقعی ندارد، افزود: وي درصدد ایجاد نوعی اغنا در میان مخاطبینی خاص بودند تا آن‌ها را راضی نگه دارند.


*آمریکا دچار شکست تاکتیکی شده است


این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با بیان این که کلینتون تمام توان خود را برای مهار ایران به کار برده است، افزود: آمریکا با شکست تاکتیکی در عرصه‌های مختلف روبه رو شده است.

وی با اشاره به این که کلینتون به دنبال پر رنگ جلو دادن اقداماتش علیه جمهوری اسلامی ایران در گذشته است، اظهار داشت: آمریکا در طی چند سال گذشته تحریم‌های وحشی را علیه مردم ایران اعمال کرده است.

کلینی در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از وی پرسید دلیل اعتراف کلینتون در این مقطع کنونی درباره قدرت و نفوذ ایران چیست خاطر نشان ساخت: کلینتون پیش از این ایران را به عنوان قدرت منطقه‌ای می‌دانست که نفوذ از منطقه غرب آسیا تا شمال آفریقا ادامه داشت به طوری که به صراحت در برابر دوربین‌ها و در برابر جمعی از صهیونیست‌ها اعتراف می‌کند که ما در هر کجای دنیا می‌رویم صحبت از ایران است.


*آمریکا از ایده مذاکره به دنبال کارکرد است


وی گفت: همزمان با بحث تحریم، کلینتون موضوع مذاکره را مطرح می‌کند به طوری که باید گفت آن ها از ایده مذاکره به دنبال کارکرد هستند.

کلینی با بیان این که رفتار و عملکرد آمریکا را باید مبنا قرار دهیم، اظهار داشت: آمریکا تاکنون کارنامه سنگین خود را که در افکار عمومی مردم ایران به جای گذشته جبران نکرده است.

این کارشناس مسائل راهبردی گفت: آمریکا باید خود را از تناقض گویی رهایی کند.

وی با اشاره به این که هدف مقامات آمریکایی از اعمال سیاست دو مسیره فشار و تعامل تاثیرگذاری بر روی نحوه محاسبات دولتمردان و رهبران ایرانی است، خاطر نشان ساخت: آمریکا دچار عجز تاکتیکی شده به طوری که رفتارهایش نشان دهنده نوسانات مقامات این کشور است .

کلینی افزود: آمریکا تغییر محاسبات را به تغییر ادبیات و تغییر ادبیات را به تغییر پیشنهادات مبدل کرده است.


*آمریکا خشاب‌های سیاسیش را خالی کرده است


وی با بیان این که آمریکا تمام خشاب‌های سیاسی خود را خالی کرده است، گفت: مقامات آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند دیگر ظرفیت براندازی نظام ایران وجود ندارد.

این کارشناس مسائل راهبردی یادآور شد که موضوع تحریم مسئله جدیدی برای ملت ایران نیست.

وی با اشاره به تاریخچه تحریم ایران از سوی آمریکا گفت: آمریکا در اعمال تحریم نگاهش به جامعه است نه به موضوع هسته‌ای کشور لذا آمریکا در صدد است تا به زیر ساخت‌های ایران حمله کند و آن‌ها را مورد فرسایش قرار دهد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کلینتون ، گفتگو ، ویژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار