رئيس‌جمهور ميرزاکوچک خان را يکي از سرداران بزرگ آزادي در ايران زمين توصيف کرد و گفت: ميرزا تمام هستي خود را در راه آزادي فدا کرد و در سايه عبوديت خدا و عشق به پيامبر عزيز (ص) و پيروي از سيدالشهدا (ع) آزاد شد و براي آزادي مطلق فدا شد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، محمود احمدي نژاد پيش از ظهر امروز (شنبه) در اولين کنگره ملي بزرگداشت ميرزا کوچک خان، گيلان را سرزمين شجاعان، قهرمانان، شهيدان و آزادگان دانست و گفت: سرزمين گيلان خطه علم، معرفت، کار، تلاش، ساختن، صداقت، پاکي و صميميت است.

وي افزود: بي ترديد گيلان ذخيره عظيم فرهنگي و تاريخي براي ايران عزيز است.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: ميرزا کوچک خان اولين قامتي نبود که براي عزت و سرافرازي ايران به زمين افتاد و آخرين قامت هم نخواهد بود. تاريخ اين سرزمين مملو از مردان بزرگي است که با ايمان به خدا ايستادگي کرده و راه عزت و سرافرازي را در برابر ملت ايران و ساير ملت ها باز کردند.

رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه قصد دارد از زاويه ديگري شخصيت ميرزا کوچک خان و راه وي را مورد ارزيابي قرار دهد، اظهار داشت: مبارزه براي استقلال، آزادي و عدالت همواره در طول تاريخ جاري بوده است و به خصوص در 150 سال اخير نهضت هاي فراواني در ايران به وقوع پيوست که عصاره تمامي حرکت هاي استقلال، آزادي و عدالت طلبانه در ايران، در طول 1400 سال اخير را مي توان انقلاب عظيم اسلامي ناميد.

احمدي‌نژاد درباره دلايل تلاش عده اي براي منتسب کردن ميرزا کوچک به خود، خاطرنشان کرد: يک عده از اين افراد کمونيست ها هستند، چرا که آنان هيچ گاه نتوانستند شخصيتي محبوب و مردمي را متعلق به خود کنند. از اين رو بديهي است که تلاش کنند ميرزاي جنگلي را به خودشان منتسب نمايند تا بدين وسيله براي خود وجه اي دست و پا کنند.

وي افزود: علت ديگر اين امر به شخصيت خود ميرزا مربوط مي شود، چرا که شخصيت هايي که به لحاظ انساني بزرگ مي شوند، فراتر از مرزهاي جغرافيايي و نژادي قرار مي گيرند و چون همه خودشان را در وجود اين شخصيت مي بينند، علاقمند هستند که وي را متعلق به خودشان بدانند.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: عده اي هستند که قصد دارند شخصيت هاي مردمي را به خودشان منتسب کنند تا بدين وسيله چهره وي را نزد افکار عمومي تخريب کنند.

احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اينکه براي بررسي شخصيتي مثل ميرزا کوچک بايد به اصل و حقيقت انسان توجه داشت، گفت: اگر اصل انسان و نگاه خود به انسان را در مسير درست قرار ندهيم، چه بسا در تحليل شخصيت ها به اشتباه و انحلال کشيده شويم.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه موضوع هستي انسان است و ارزشهايي مانند استقلال، آزادي، عدالت، امنيت و زشتي و زيبايي در رابطه با انسان معنا و مفهوم پيدا مي کند و در وجود انسان هم زماني اين ارزش ها معنا مي يابد که انسان وارد عرصه اجتماع شود.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه انسان تنها مخلوقي است که مي تواند جلوه تمام اسماء الهي و تجلي خداوند در هستي باشد، گفت: انسان براي رسيدن به اين جايگاه نيازمند عواملي است که مهمترين آنها عدالت مي باشد.

وي افزود: اگر عدالت نباشد کمال و سعادت اتفاق نخواهد افتاد و حقيقت انسان فقط در شرايطي شکوفا مي شود که عدالت استقرار يابد.

رئيس‌جمهور کرامت را يکي ديگر از عوامل رسيدن انسان به مقام تجلي اسماء الهي دانست و گفت: انسان بايد عزيز و باکرامت زندگي کند و انسان ذليل نمي تواند هيچ جلوه اي از اسماء الهي را متجلي کند.

احمدي‌نژاد در ادامه استقلال و آزادي را از ديگر عوامل لازم براي تجلي اسماء الهي دانست و گفت: آزادي ريشه و پايه همه ارزشهايي است که انسان را تا خدا بالا مي کشد و همه کمالات و ارزشهايي که از درون انسان شکوفا مي شود به خاطر آزادي است.

وي افزود: زيباترين رفتارهاي انسان اگر با انتخاب آزاد نباشد، بي ارزش بوده و در حالات اجبار و اکراه، کفر و ايمان يکسان است. زماني ايمان ارزش دارد که همراه با انتخاب آزاد و آگاهانه باشد.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه پيامبران الهي آمده اند تا انسان ها با راهنمايي آنان، براي برپايي عدالت قيام نمايند، نه آنکه عدالت را به انسان ها تحميل کنند. عدالت هم زماني ارزش دارد، که انسان ها آن را انتخاب و مستقر کنند.

رئيس‌جمهور تاكيد كرد: هر زماني جامعه به اين موضوع برسد که وجود عدالت لازم است و براي استقرار آن قيام کند، عدالت حقيقي مستقر خواهد شد و در چنين شرايطي آثار ذاتي و واقعي عدالت در زندگي انسان بروز خواهد کرد.

وي با بيان اينکه استقلال هم در سايه عدالت معنا و مفهوم پيدامي کند، گفت: اساس استقلال بر پايه آزادي يک ملت است زيرا کسي به دنبال استقلال است که در وجود خود احساس عزت و کرامت نمايد و عزت و کرامت جز با آزادي به دست نمي آيد.

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه آزادي رها شدن از همه قيد و بندهايي است که حقيقت انسانيت انسان را به بند مي کشد، خاطرنشان کرد: کساني که تن به حاكميت بيگانه مي دهند، هيچ گونه احساس کرامت در وجودشان ندارند و علت آن هم اين است که طعم حقيقي آزادي را نچشيده اند.

رئيس‌جمهور گفت: عشق، محبت، ايثار، فداکاري، گذشت، مهرورزي و عدالت خواهي جزء حقيقت انسان است و به هر ميزان که اين ارزشها و عشق به آنها در قلب و رفتار انسان ها وارد شود به همان ميزان انسان آزاد شده و به خدا نزديکتر مي شود.

احمدي‌نژاد با تاکيد بر اينکه رمز آزادي کامل، عبوديت مطلق خداوند است، تصريح كرد: اگر کسي از تمايلات پست حيواني و تعصبات قومي، نژادي و حتي مذهبي آزاد نشود و به بندگي مطلق خداوند در نيايد، آزاد نيست.

رئيس‌جمهور اضافه کرد: انسانها به ميزاني که آزاد شده و ارزشهاي انساني را در خود متجلي كرده اند، آزاد هستند و نهايت آزادي زماني به دست مي آيد که انسان کامل و بنده مطلق خدا يعني امام عصر (عج) حاکم شده و رسالت پيامبر را کامل و همه غل و زنجيرهاي اسارت را از دست و پاي بشريت باز کند.

احمدي‌نژاد با بيان اينکه ميرزا کوچک خان از بسياري از قيود دنيوي آزاد بود، اظهار داشت: ميرزا كوچك خان انساني مومن، موحد، شجاع ، نترس، صبور، بردبار، ساده زيست و پاک دست و ديندار بود و اين همه به خاطر آن است که ميرزا کوچک انساني آزاده بود.

وي تصريح کرد: ميرزا کوچک خان براي آزادي حقيقي قيام کرد، چرا که مردان بزرگ مأموريتي جز آزاد کردن انسانها و استقرار آزادي و عدالت ندارند.

رئيس‌جمهور با اشاره به شرايط پايه گذاري نهضت جنگل اظهار داشت: نهضت جنگل در يکي از سخت ترين مقاطع تاريخ اين سرزمين و در شرايطي که کشورمان از شمال و جنوب و غرب محل تاخت و تاز بيگانگان بود و در داخل کشور نيز استبداد و فقر حاکم بود، پا به عرصه گذاشت و ستون فقرات نهضت جنگل بر پايه برقراري آزادي استوار بود.

احمدي‌نژاد با تأکيد بر اينکه ميرزا کوچک و يارانش حق بزرگي بر ملت ايران دارند، گفت: اين کنگره آغاز راه معرفي اين مرد بزرگ است و بايد اين کار با گستردگي و جديت بيشتر ادامه يابد.

رئيس‌جمهور با اشاره به اهميت بازشناسي مقاطع تاريخي اظهار داشت: شناخت شرايط دوره ها، رفتارها و جهت گيريهاي تاريخي، چه بسا مي تواند در سرنوشت يک ملت و تاريخ موثر باشد.

احمدي نژاد اظهار اميدواري کرد در فراخواني جامع و فراگير همه انديشمندان و صاحب نظران به مشارکت در کنگره ميرزا کوچک دعوت شوند و در گستره ملي و بين المللي شرايط آن زمان و شحصيت ميرزا براي خيل عظيم ايرانيان و ساير ملت ها بازشناسي و معرفي شود.

رئيس‌جمهور در پايان با قرائت بخشهايي از يكي از سخنراني هاي ميرزا کوچک خان اظهار داشت: ميرزا کوچک بر حفظ هويت ايراني و اسلامي تأکيد داشت.

در اين مراسم رئيس‌جمهور با اهدا لوح سپاس از 21 نفر از پژوهشگران محققين و نيز تعدادي از هنرمندان سريال ميرزا کوچک تقدير کرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخناني با بيان اينكه ميرزا فقط افتخار گيلان نيست و مايه عزت دين و ايمان است، گفت: ميرزا بدنبال حکومتي بر مبناي اسلام بود و بي ترديد اين موضوع همواره با منافع قدرت طلبان در تضاد بوده و هست.



* ميرزا كوچك خان در زمانه اي پرآشوب از نواي جدايي ايران و اسلام، بر اسلاميت و ايرانيت پافشاري كرد

پيش از سخنان رييس جمهور محمد شيخان رييس اولين کنگره ملي بزرگداشت ميرزا کوچک جنگلي، در گزارشي از ضرورت ها، اهداف و اقدامات انجام شده براي برگزاري کنگره ملي بزرگداشت روحاني شهيد ميرزا کوچک خان جنگلي گفت: اين کنگره، بزرگداشت انديشه و گفتماني است که از سرچشمه فرهنگ اسلامي - ايراني سيراب مي شود.

وي ادامه داد: ميرزا کوچک خان جنگلي گذشته پرافتخار ايرانياني است که دل در گرو دو عنصر هويت ساز نظام مقدس جمهوري اسلامي داشته و در زمانه اي پر آشوب که وسوسه ها و نداهاي شرورانه اي سعي در جدايي ايران و اسلام مي کردند، تسليم نشده و بر هر دو اين جنبه ها پاي فشردند.

رئيس اولين کنگره ملي بزرگداشت ميرزا کوچک جنگلي با بيان اينکه ميرزا کوچک خان عمر و جان خويش را براي اعتلاي دو رکن هويت ساز ايران اسلامي صرف کرد و به دو گوهر آزادي و استقلال رسيد، گفت: ميرزا سرافرازانه در برابر استبداد داخلي و سلطه خارجي ايستادگي کرد و با تمام وجود خود در راه رسيدن به آرماني بزرگ به ميدان آمد و سرافراز شد، از اين رو تبيين انديشه و شخصيت او و همراهانش نبايد محدود به چند کنگره شود، چرا که جامعه امروز تشنه شناخت چنين شخصيت هايي است.

شيخان تاکيد کرد: با تبيين انديشه هاي بزرگمرداني چون ميرزا، روح جمعي ايراني كه وفادار به ايران و اسلام است، تبيين شده و تجلي مي يابد.

رئيس اولين کنگره ملي بزرگداشت ميرزا کوچک جنگلي خاطرنشان کرد: بازشناسي مفاخر و وارد کردن ويژگي هاي برجسته آنان در زندگي امروز و مدل سازي مبتني بر الگوي اسلامي ايران، ضرورت بازخواني خصوصيات ميرزا و نهضت جنگل به منظور هويت بخشي به جامعه فعلي، تبيين و تثبيت نقش شهيد ميرزا يونس در استقلال و آزادي خواهي همراه با دينداري، تثبيت انديشه مانا و ماندگار پيوند وطن خواهي و اسلام مداري، بازخواني تاريخي و اسنادي شخصيتي سياستمدار و ديندار در مسير آزاديخواهي، تقويت روحيه خودباوري و اعتقادات ديني در بين جوانان اين مرز و بوم بر مبناي بازخواني رشادت هاي ميرزا و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، بازشناسي و معرفي شخصيت هاي انقلابي و مبارز کشورمان به نسل هاي جوان، نگاه معرفت شناسانه و سياسي - اجتماعي به عملکرد نهضت جنگل در اتحاد اسلامي، تطبيق زماني و بهره گيري و عبرت تاريخي از عملکرد آن روز ميرزا و يارانش و تعميم و تسري غرور ملي و سربلندي و استقلال خواهي، از جمله ضرورت ها و اهداف برگزاري اين کنگره در راستاي تبيين هر چه بيشتر و بهتر شخصيت آن بزرگمرد است.

وي با اشاره به ايجاد و راه اندازي پورتال جامع ميرزا کوچک جنگلي گفت: دبيرخانه اين کنگره اقدام به فراخوان عمومي از تمامي صاحبان انديشه و قلم محققان و هنرمندان سراسر کشور نمود که در اين راستا قريب به 5 هزار اثر از داخل و خارج از کشور به دبيرخانه واصل گرديده است.

شيخان با اشاره به اينکه آثار رسيده به دبيرخانه در 4 بخش علمي، فرهنگي، هنري، اسناد و خاطرات مي باشد، اظهار داشت: از افتخارات اعضاي ستاد برگزاري اين کنگره ،عنايات ويژه مقام معظم رهبري در پذيرش اعضاي ستاد به محضر ايشان و بذل محبت و ارائه رهنمود مبني بر همت ويژه در برگزاري بهينه اين کنگره است.

رئيس اولين کنگره ملي بزرگداشت ميرزا کوچک جنگلي با تقدير از عنايات ويژه و حمايت هاي همه جانبه رييس جمهوري اسلامي ايران که همواره در تجليل و تکريم شخصيت ها و ذخاير انقلابي ديندار، آزاديخواه و عدالت طلب ايران اسلامي پيشتاز و طلايه دار بوده اند، از دکتر احمدي نژاد خواست تا با برگزاري کنگره بين المللي ميرزا کوچک جنگلي و تأسيس بنياد ميرزا کوچک جنگلي موافقت نمايد.

آيت الله قرباني نماينده ولي فقيه در استان گيلان و امام جمعه رشت نيز پيش از سخنان رييس جمهور، ضمن قرائت پيام مقام معظم رهبري به اولين کنگره ملي بزرگداشت ميرزا کوچک جنگلي، در سخناني به تبيين ابعاد شخصيتي و حماسي ميرزا کوچک جنگلي پرداخت.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار