وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم روز جهانی ایدز گفت:اگر پوشش برنامه های کاهش آسیب ایدز از 80 به 95 درصد برسد شیوع ایدز به یک دهم خواهد رسید.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب­دا دکتر مرضیه وحید دستجردی با بیان اینکه برای کنترل بیماری ایدز هم بیم داریم هم امید، اظهار داشت: اگر بتوانیم برنامه های کاهش آسیب را از 80 درصد به 95 درصد برسانیم امیدوار خواهیم بود بتوانیم شیوع ایدز را به یک دهم درصد کاهش داده و به عدد صفر نزدیک کنیم ولی اگر برنامه ها خوب اجرا نشود و یا سازمان های مسئول همکاری درستی نکنند این بیم هم وجود دارد که تا 5 سال آینده موج سوم شیوع ایدز در کشور ایجاد شده و شاهد تغییر الگوی غالب بیماری از راه تزریق به راه جنسی باشیم.

وی افزود: برنامه های خوب و منسجمی تاکنون در زمینه کنترل ویروس اچ آی وی در کشور اجرا شده است که امید به صفر نزدیک شدن شیوع ایدز در کشور را افزایش می دهد.

وی گفت: هم اکنون برنامه سوم استراتژیک کنترل ایدز در حال اجراست که از سال 89 آغاز شده و تا سال 93 ادامه خواهد داشت. این برنامه 10 استراتژی و 161 هدفگذاری عملیاتی دارد.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه شاهد افزایش بروز ایدز در زنان جامعه و نیز در سنین جوان جامعه و از طریق جنسی هستیم اظهار داشت: باید به شیوه کنترل شیوع ایدز از طریق تماس های محافظت نشده جنسی توجه بیشتری کنیم و خوشبختانه مراکز ویژه زنان که در سال 86 و 87 تاسیس شده و شامل 5 مرکز بود هم اکنون به 25 مرکز رسیده است.

وی وجود 104 کلینیک مثلثی در کشور و 143 کلینیک در زندان ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: علاوه بر این 425 مرکز گذری و 3373 مرکز آموزش معتادان برای کنترل ایدز ر کشور وجود دارد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار