متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان گفت: خالكوبی تجربه ای دردناك با هزینه مالی و حتی جانی زیاد است كه نتیجه آن یك عمر پشیمانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، آیت عیسی زاده افزود: انجام خالكوبی (تاتو) ممكن است برای افراد بسیار گران تمام شود زیرا در این فرآیند سوزن می تواند در یكی از سدهای دفاعی بدن نفوذ كند و همراه خود عوامل میكروبی را وارد بدن سازد.

وی اظهار داشت: در خالكوبی با استفاده از سوزن های مخصوص نقاطی از بدن را سوراخ و سپس رنگدانه هایی را با هدف كشیدن طرح مشخصی در آن نقطه تزریق می كنند.

وی گفت: تاكنون بیش از 50 نوع رنگدانه و سایه مختلف كه در عمل تاتو و آرایش های دائم از آن استفاده می شود شناسایی شده و روز بروز بر تعداد آن نیز افزوده می شود.

وی با بیان اینكه هیچكدام از این رنگدانه های مورد استفاده در تاتو و خالكوبی برای تزریق در پوست تایید نشده اند، اظهار داشت: بسیاری از این رنگدانه ها حتی برای تماس با پوست انسان نیز مضر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان گفت: اگر وسائل خالكوبی و تاتو آغشته به خون افراد آلوده شود احتمال انتقال بیماری های ایدز و هپاتیت وجود دارد و در صورت بروز هرگونه بیماری واگیر دار تجربه ای دردناك و یك عمر پشیمانی برای افراد رقم خواهد خورد.

وی پدیدار شدن ضایعه گرانولوما (برجستگی پوست) را از تبعات خالكوبی دانست و افزود: در صورت پشیمانی افراد پس از خالكوبی، ضمن اینكه درمان آن رضایت بخش نخواهد بود عوارض برگشت ناپذیر و جانبی مانند تغییر رنگ پوست را نیز در پی خواهد داشت.

وی بیماری های واگیردار مانند ایدز و هپاتیت، حساسیت ها و عفونت های پوستی را از معضلات احتمالی عمل خالكوبی غیر بهداشتی بیان كرد.

این پزشك متخصص پوست به مردم توصیه كرد؛ در صورت مشاهده این گونه تخلفات از طریق تماس با شماره 2446699 - 0541 مراتب را به گروه بهداشت محیط و حرفه ای دانشگاه علوم پزشكی زاهدان اطلاع دهند./س

برچسب ها: خالکوبی ، تجربه ، دردناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.