ترک ها پس از تحمل مدتها فشار افکار عمومی در خصوص نقض حقوق زنان مسلمان ،قانون ممنوعیت استفاده از روسری در مراکز آموزشی ترکیه لغو میکنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، حوریت دیلی نوشت: ترکیه قانون ممنوعیت حجاب دانشجویان در مراکز درسی از جمله دانشگاه ها را لغو می کند. قانون جدید دولت اردوغان در لغو ممنوعیت استفاده از روسری، انتقاد سکولارها را در پی داشت و دولت اردوغان در این رابطه متهم به پیشروی به سمت یک دستور کار مذهبی شد. سکولارها این مورد را شاهدی تازه بر خروج اردوغان از سیاست دولت در رابطه با ممنوعیت گسترش اسلام در ترکیه تلقی کردند.
"تحصیلات" یکی از اصلی ترین زمینه های اختلاف برانگیز بین محافظه کاران مذهبی بوده که اساس حمایت و پشتیبانی از حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان و مخالفان نظام سکولاری ترکیه است. سکولارها اردوغان را متهم به اعمال ارزش های اسلامی به طرق پنهانی می کنند.
اظهارات اردوغان در سال جاری مبنی بر آنکه وی می خواهد "جوانان مذهبی" پرورش دهد و همچنین حزب او در طول یک دهه اخیر به سمت اصلاح نظام آموزشی برمبنای تقویت نقش مدارس اسلامی پیش رفته است؛ نفتی بر آتش ترس سکولارها شده است.
تحت امر قانون جدید که روز سه شنبه اعلام شده است و در سال آموزشی 2013 و 2014 لازم الاجرا خواهد شد؛ دانش آموزان مدارس هم حق استفاده از روسری در کلاس های مذهبی از جمله آموزش قرآن را دارند. اردوغان اعلام کرده است: ضرورت استفاده از یونیفورم برای دانش آموزان نیز بنا به درخواست جامعه لغو می شود.
اردوغان که در سفر اسپانیا به سر می برد طی کنفرانس خبری مادرید گفت: بیایید به والدین گرامی اجازه دهیم فرزندان خود را آنگونه ای لباس بپوشانند و تربیت کنند که با آرزوها و اهدافشان مطابقت داشته باشد. ما قدم هایی را برمی داریم که به درخواست مردم پاسخ مثبت داده باشیم."
آخرین اصلاحات به دنبال قانون مصوب در ماه مارس اعمال می شود که طی آن مدارسی که متخصص در آموزش های مذهبی هستند از این پس می توانند روند مذهبی پیشین خود را همراه با یک برنامه آموزشی مدرن برای دانش آموزان 11 تا 15 سال به اجرا درآورند.
سکولارها/فرهنگ اسلامی اثرات منفی بر روح و روان دانش آموزان
واحد آموزشی بخش سکولار جامعه ترکیه در واکنش به این قانون، سمبل های مذهبی را نشانه گسترش فرهنگ و سبک زندگی مذهبی دانسته و اثرات نامطلوب منفی آن را بر روح و روان دانش آموزان درحال رشد امری نگران کننده نامیدند. اما جمع کثیری در حمایت از قانون اصلاحات یکصدا شدند.
اردوغان در حمایت از قانون جدیدش گفت: ما برای فرار از به دام افتادن نظام آموزش و پرورش از انحرافات و عواقب ظلم و ستم، آداب بی بند و باری غرب و تفکرات دوره جنگ سرد، باید به معلمان و دانش آموزان اجازه آزادی عمل بدهیم.
اردوغان به صورت ضمنی به ارزش حجاب، پوشیدگی و رعایت قید و بندهای اسلامی در سلامت جامعه انسانی اشاره کرد.

 
برچسب ها: حجاب ، قانون ، ممنوعیت ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.