برخي صاحبان خانه هاي قديمي و ثبت شده به منظور ساخت و ساز، با ايجاد گودهاي مخفي در زير ديوار اين بناها باعث تخريب و از بين رفتن آنها مي شوند.

اسفنديار مرادي، كارشناس بناهاي تاريخي در گفتگو با خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه‌خبرنگاران؛ گفت: سودهاي كلان برج سازي در تهران باعث شده تا برخي سودجويان، مالك خانه هاي قديمي و ثبت شده را ترغيب به ايجاد گودهاي مخفي در زير ديوار اين بناها جهت تخريب و از بين رفتن آنها كنند.
وي با انتقاد به سخن يكي از مسئولان شهرداي مبني بر مدرن و عاري از هرگونه آلودگي بصري بودن تهران 1400 افزود: طبق قانون، تخريب اين بناها ثبت شده در فهرست ميراث فرهنگي جرم است، درحاليكه برخي به راحتي و به بهانه نوسازي بافت هاي فرسوده با تخريب مخفيانه و خروج اين املاك از فهرست ميراث فرهنگي درصدد بلند مرتبه سازي در اين مكانها هستند.
مرادي با تاكيد بر حفظ هويت تاريخي تهران از سوي تمامي نهادها، افزود: براساس قانون اگر ميراث فرهنگي نيز اجازه ساخت و ساز در حريم درجه يك، يك بناي ثبتي را صادر كند، سازمانهاي ذيربط نبايد اجازه ساخت و ساز را صادر كنند و هر گونه ساخت وساز در حريم درجه يك آثار ثبت شده در فهرست آثار ملي كشور ممنوع است اما گويي اين قوانين براي برج سازان بي معني است.
وي تصريح كرد: اين يك هشدار جدي است چرا كه خانه هاي تاريخي تهران هويت اين شهر هستند، ولي متاسفانه يك به يك از رديف آثار تاريخي كشور بيرون آمده و توسط مالك يا برج سازان به پاساژ يا ملك تجاري تبديل مي شوند./ص
برچسب ها: بافت ، تاریخی ، ساخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار