فارس/ نخستین بار در صنعت نفت ايران:

بومی سازی ساخت قطعات و تعمیر توربین های گازی پیشرفته

برای نخستین بار در صنعت نفت متخصصان ایرانی موفق به بومی سازی ساخت قطعات و تعمیر توربین های گازی پیشرفته شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت : متخصصان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با استفاده از توان کارشناسان و امکانات سازندگان داخلی برای نخستین بار در صنعت نفت، موفق به تعمیر، تدوین دانش فنی، طراحی، شبیه سازی عملکرد قطعات بخش داغ توربین های گازی ایستگاه تقویت فشار گاز نار شدند.
فکورافزود : با رعایت نکات ایمنی دو توربین ها به کارگاه تهران حمل و تعمیرات آنها آغاز شد که توربین اول طی مدت دو ماه و توربین دوم به مدت 45 روز تعمیر و به منطقه ارسال و در مدار تولید قرار گرفت.
به گفته فکور بیشتر میادین گازی بعد از بهره برداری به دلیل افت فشار در مخزن و با توجه به برنامه تولید و زمان ترک مخزن، احداث ایستگاه تقویت فشار گاز برای حفظ و تثبیت تولید ضروری است، در این راستا برای استمرار تولید گاز و تامین فشار ورودی گاز پالایشگاه نیاز به احداث ایستگاه تقویت فشار گاز از سال 1384 مطرح شد.
این ایستگاه تقویت فشار دارای چهار ردیف توربوکمپرسور است که توربین های آن با قدرت 10 مگاوات کار می کند و هر کدام از توربوکمپرسورها توانایی انتقال روزانه 9 میلیون متر مکعب گاز را دارد.
در این ایستگاه تقویت فشار گاز سه مرکز تولیدی از منطقه عملیاتی نار از طریق سه خط لوله 20 اینچ دریافت و پس از تقویت فشار به پالایشگاه ارسال می شود.
میدان گازی نار در فاصله 200 کیلومتری واقع شده است.
شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی به مرکزیت شیراز از 9 میدان گازی در استانهای فارس ، بوشهر و هرمزگان روزانه بیش از250 میلیون متر مکعب معادل 50 درصد گاز مصرفی کشور را تولید می کند و بزرگترین تولیدکننده گاز کشور محسوب می شود ./ع
برچسب ها: توربین گازی ، بومی ، ساخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.