همزمان با عاشورای حسینی، سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آیین سنتی و مذهبی'بیل زنی' و 'نخل گردانی' در شهر خوسف استان خراسان جنوبی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ بیل زنی یکی از آیین های ویژه مراسم سوگواری امام حسین(ع) است که در هیچ یک از شهرهای دیگر ایران به چشم نمی‌خورد و تنها سالی یک بار، در ظهر عاشورا در منطقه خوسف خراسان جنوبی برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، برای برپایی این مراسم در هر یک از 2 هیات شهر خوسف، 2 دسته 15 نفری که در مجموع چهار دسته هستند، تشکیل می‌شود.

افراد بیل در دست، دایره وار در کنار هم بیل‌هایشان را به طرف آسمان می‌برند و هر فرد در حال حرکت به هوا پریده و تیغه‌ بیل‌ها را به هم می‌زنند و همه یک صدا و با آهنگی مخصوص می گویند "حیدرعلی" و همزمان بیل‌ها نامنظم و با شتاب به یکدیگر می‌خورند.

گروه دیگری از عزاداران نیز با حمل کجاوه ای بزرگ به عنوان نخل و نمادی از تشییع پیکر مطهر امام حسین (ع) و کجاوه یا گهواره ای کوچکتر به نشانه تشییع پیکر پاک طفل شیرخوار آن حضرت، نوحه سرایی کرده و تالم و تاثر شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را آشکار می سازند.

در مراسم مزبور نخل کوچک را که نمادی از گهواره حضرت علی اصغر است، یک نفر حمل می کند و نخل بزرگ را هشت نفر بر شانه می گذارند و حدود 50 نفر تعادل آن را حفظ می کنند.

نخل کوچک جلوی نخل بزرگ و دسته های بیل زنی، سینه زنی و زنجیر زنی هم در جلوی آنها به طرف محل موسوم به قتلگاه حرکت می بیل زنی بیل می زنند و نخل ها را نیز مقابل میدان قتلگاه به حال دویدن می گردانند.

گفتنی است، مراسم بیل زنی نوعی شبیه سازی از عزاداری و تلاش طایفه "بنی اسد" در صحرای کربلا است که پس از سه شبانه روز پیکر شهدا را با بیل به خاک سپردند./س

برچسب ها: مراسم ، بیل زنی ، خوسف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.