معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هشت اثر ملموس کشورمان در دولت نهم و دهم و با درایت مسئولان به ثبت جهانی رسیده است.

مسعود علویان‌صدر در حاشیه عزاداری حسینیان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: پیش از دولت نهم تنها هفت اثر در این حوزه به ثبت جهانی رسیده بود در حالی که به اندازه 26 سال گذشته در هفت سال دولت نهم و دهم هشت اثر به این مجموعه اضافه شد که یک رکورد محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت آثار ملموس از گستردگی خاص برخوردار است، گفت: 15 اثر ملموس به ثبت رسیده کشورمان در زمره آثار جهانی در حقیقت شمولیت 25 اثر را دارد که امیدواریم این دربرگیری متعلق به همه استان‌ها باشد.

علویان صدر در باره ثبت 9 اثر معنوی نیز در زمره آثار به ثبت رسیده جهانی نیز افزود: برای ثبت جهانی میراث معنوی ماه محرم در این سرزمین تلاش‌ها و پیگیری‌های مختلفی را آغاز کردیم که امیدواریم با ثبت جهانی آیین‌های محرم بتوانیم زیر‌شاخه‌های آن نظیر طشت ‌گذاری، شمع ‌گردانی،  و علم‌بندی را جهانی کنیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: کشورمان از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های میراث معنوی و ارزشی بسیار دامنه‌داری برخوردار است به طوری که در سطح کشور موفق شدیم 580 اثر میراث معنوی را به ثبت برسانیم.

علویان صدر  افزود: استان اردبیل با توجه به عشق و ارادت تاریخی به سید‌الشهدا و پایتخت تشیع لقب گرفتن سرسلسله ثبت میراث معنوی در کشور است.

علویان صدر افزود: ما با احصای تمام آیین‌های سنتی و آیینی عزاداری در این دیار سعی داریم آنها را به ثبت ملی و جهانی برسانیم که در این زمینه ثبت ملی طشت گذاری در روزهای گذشته انجام شد.

وی در خصوص ثبت جهانی سبلان نیز گفت: پرونده ثبت جهانی سبلان تا نیمه اول سال آینده تکمیل می شود و ما تا دو سال آینده این اثر را در اولویت ثبت جهانی قرار می‌دهیم که البته در این زمینه ما منتظر تکمیل پرونده تحقیقاتی از سوی مسئولان استان هستیمب/.

برچسب ها: اردبیل ، ثبت ، میراث ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.