مدرس حوزه علمیه ماکو گفت: بصیرت مهمترین عنصر درک فلسفه واقعی قیام کربلا است که بدون برخورداری از آن به سختی می‌توان عظمت وجودی حرکت ایشان را درک کرد.

حجت‌الاسلام سیامک جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: بدون برخورداری از معرفت به سیره و منش امام حسین(ع) به سختی می‌توان عظمت وجودی حرکت ایشان را درک کرد.

وی افزود: حرکت مبتنی بر سیاست و درایت امام حسین(ع) در مقابله با کفر و فساد الگویی ماندگار برای تمام ملت‌های آزادیخواه است.

جعفرزاده اضافه کرد: انقلاب امام حسین(ع) در واقع یک انقلاب ارزشی بوده که تنها برای اجرای احکام دینی و رضایت پروردگار به وقوع پیوسته است.

وی فلسفه اصلی این قیام را بازگشت بشر به اصل انسانیت با محور تعالی در بستر باورها و آموزه‌های دینی دانست و افزود: اوج تجلی این قیام در روز عاشورا متبلور شد.

این مدرس حوزوی در ادامه تصریح کرد: حماسه ماندگار عاشورا در واقع نظام ارزش‌های دینی که در جامعه آن روز رو به فراموشی گذاشته بود را احیا کرد که امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق بارز آن است.

وی معتقد است که امام حسین(ع) با این حرکت خود به موروثی بودن حکومت در ساختارهای فکری دین مبین اسلام خط بطلان کشید.

جعفرزاده اظهار داشت: بهترین راهکار برای جلوگیری از ورود انحراف و خرافه به مکتب عاشورا، بالابردن آگاهی و بینش جامعه نسبت به مسائل جاری در متن مکتب حماسی عاشورا است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید برای انتقال مفاهیم عاشورا از مقتل‌های معتبر و مستندات محکم استفاده شود، گفت: برخی از مقتل‌ها و مستندات موجود در شرح حماسه و وقایع عاشورا غیرمعتبر بوده و خود عامل مهم تحریف می‌شوند.

این مدرس حوزوی در تشریح وظایف طلاب و مبلغان دینی در انتقال ارزش‌های مکتب عاشورا، خاطرنشان کرد: مبلغان خود باید در این مورد به نکاتی چند توجه داشته باشند، سخن بیهوده و خارج از مستندات معتبر در مجالس عزاداری گفته نشود.

وی ادامه داد: مبلغ باید در کنار صیانت از شور حسینی، شعور حسینی را در جامعه تقویت کند و این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه مبلغ خود تسلط و علم کافی نسبت به حقیقت فلسفه قیام امام حسین(ع) داشته باشد.

جعفرزاده الگوسازی دینی برای جوان امروزی را یکی دیگر از رسالت‌های روحانیان دانست و اضافه کرد: اگر جامعه روحانیان در الگوسازی دینی برای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم فرهنگی غفلت کنند متاسفانه دشمن از خلاءهای موجود برای توسعه فرهنگ مبتذل خود بهره خواهد گرفت./س

برچسب ها: کربلا ، ماکو ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.