مشاور رئیس جمهور مصر، با بیان اینکه بازماندگان رژیم سابق مصر برای موج سواری در کشور تلاش می کنند، گفت: در داخل مصر، منطقه و خارج از منطقه برخی در برابر رسیدن مصر به مرحله دمکراسی سنگ اندازی می کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، "عصام العریان" در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: اکنون، گروه های ملی، انقلابی و جنبش های جوانان درباره عرصه سیاسی مصر دچار ابهام شده اند. از این رو، دفتر ریاست جمهوری درباره بیانیه قانون اساسی اطلاعیه صادر کرد.
وی گفت: همه جنبش ها و گروه ها حق دارند به صورت مسالمت آمیز اعتراض کنند. اما بازماندگان رژیم گذشته اکنون در حال موج سواری اند و مدعی انقلابی بودن می کنند.
"العریان" گفت: آخرین نخست وزیر رژیم مبارک و نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری اعلام می کند که باید نظام حاکم در مصر سرنگون شود. او خواستار انقلاب و کودتا علیه دولت است.
وی درباره تاثیر بیانیه های صادر شده از ریاست جمهوری و احتمال بازگشت مشاورانی که از نهاد ریاست جمهوری مصر اعلام استعفا کرده اند گفت: مرسی بر اساس اختیاراتی که مردم به او واگذارکرده اند در قدرت قرار گرفته است و مشاورانش را به خواست خود انتخاب می کند، اما مشاوران شرکای او در تصمیم گیری نیستند.
العریان گفت: مشاوران صرفاً دیدگاه و نظر خود را به رئیس جمهور اعلام می کنند و تنها رئیس جمهور است که مسئولیت تصمیم های گرفته شده را برعهده دارد زیرا بر اساس قانون اساسی در هر نظامی رئیس جمهور مسئول است و بازخواست می شود. بنابراین، در مصر نیز رئیس جمهور و نه مشاوران او مسئول است.
وی گفت: قوه مقننه پس از کناره گیری مبارک به شورای عالی نظامی منتقل شد که بیانیه ها و اطلاعیه های گوناگونی صادر کرد، اما مورد انتقاد کسی قرار نگرفت و بلکه بیانیه های آن با چراغ سبز افرادی صادر شد که همان ها امروز به آخرین بیانیه ای که رئیس جمهور صادر کرد معترضند.
العریان درباره درخواست برخی شخصیت های سیاسی و نامزدهای سابق ریاست جمهوری مانند محمد البرادعی برای لغو بیانیه اخیر رئیس جمهور مصر نیز افزود: ریاست جمهوری مصر و همه گروه های سیاسی که از بیانیه اخیر صادر شده حمایت می کنند خواستار گفتگوهای بدون قید و شرط در این باره اند.
گفتگو و مذاکره در هر شرایطی یک اصل به شمار می رود و نباید هیچ طرفی درباره آغاز گفتگو شرط و شروطی مطرح کند بلکه باید در جهت منافع عالی کشور به گفتگوها روی آورد.
وی گفت: آن طور که برخی رئیس جمهور را دیکتاتور توصیف می کنند نیست زیرا رئیس جمهور فقط چند قانون که کمتر از شمار انگشتان یک دست است صادر کرده است. اکنون پیش نویس قانون اساسی در حال آماده شدن است و جز یک یا دو ماده از آن باقی نمانده است و پس از آن به همه پرسی مردمی گذاشته خواهد شد.
"العریان" گفت: همه پرسی باید در فضای مناسبی برگزار شود. پس از آن وارد تجربه دمکراسی خواهیم شد که مایه مباهات برای مصری ها و عرب ها خواهد بود. در داخل مصر، منطقه و خارج از منطقه برخی در برابر رسیدن مصر به این مرحله سنگ اندازی می کنند. آنها نمی خواهند در مصر دمکراسی در قالب عربی و مصری آن وجود داشته باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار