مشکلات نرخ ارز به دلیل تورم و نقدینگی است و در صورت تعیین نرخ واقعی ثبات در بازار به وجود می‌آید.


وحید شقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در خصوص کنترل و مدیریت نرخ ارز در بازارهای داخلی افزود: تورم و نقدینگی در افزایش و نوسان نرخ ارز موثر هستند.

وی افزود: به خاطر آنکه نتوانستیم نقدینگی را وارد فضای اقتصادی و واحدهای تولیدی کنیم بنابراین به جای این که این نقدینگی در فضای تولید و بازار مواد به کار گرفته شود در بازارهای غیر مولد خود را نشان می دهد.

شقاقی تصریح کرد: نرخ ارز از مهم ترین مولفه هایی اقتصادی کشور است بنابراین باید به صورت منطقی و مدیریت شده نرخ واقعی ارز را مشخص کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در خصوص کنترل نرخ ارز تاکید کرد: ایجاد زیر ساخت های تولیدی، حل مشکلات و معضلات تولیدی و افزایش سودآوری فعالیت های مولد در کنترل نرخ ارز موثر خواهد بود.

وی در خصوص مرکز مبادلات ارزی و تاثیر آن در بازار ارز خاطر نشان کرد: با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی از سوی دولت تا حدودی نیازهای واقعی بازار پوشش داده شده است و در این صورت می‌توان با گسترش مرکز مبادلات و مدیریت بهینه این مرکز افزایش نرخ ارز را کنترل  و جلوی نوسانات را گرفت.

شقاقی خاطر نشان کرد: تا زمانی که تولید در کشور با مشکل مواجه باشد هر سیاستی را که بخواهیم اتخاذ کنیم زودگذر و موقتی خواهد بود و در بسیاری از مواقع منجر به ضرر و زیان خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادیی اظهار داشت: فقط تعیین نرخ بهینه ارز است که می تواند ثبات را در بازار حاکم کند و در غیر این صورت افزایش و کاهش نرخ ارز مشکلاتی را به همراه خواهد آورد.

وی تاکید کرد: تنها راه موفقیت تولید کنندگان افزایش توان تولید و رقابت پذیری است به طوری که با افزایش کیفیت و بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده و با مدیریت بهینه می‌توان با کالاهای وارداتی به رقابت پرداخت.

وی ادامه داد: وقتی کالاهای وارداتی ارزانتر تمام شود بر تولید داخل لطمه وارد می‌کند و تنها راه حمایت از تولید داخل، حمایت از تولید کنندگان و رقابت پذیری آنها در بازارهای جهانی است./ک
برچسب ها: ارز ، ثبات ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار