در پي اعلام آتش بس، رهبران جنبش حماس و ساکنان غزه با برپايي مراسم جشن اين آتش بس را پيروزي براي اين جنبش و مقاومت توصيف کردند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاري رويترز ؛ خالد الحيا يکي از رهبران بلندپايه حماس در جمع هزاران تن از ساکنان نوار غزه گفت: امروز اتحاد ما محقق شد حماس و فتح يک دست، يک اسلحه و يک موشک هستند. نبيل شعث يکي از شخصيت هاي بلندپايه فتح نيز به همراه حماس،‌ جهاد اسلامي و ديگر گروههاي فلسطيني در اين تجمع شرکت کرد.

محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در بحران غزه در حاشيه قرار داشت و در مذاکرات غيرمستقيم در قاهره که به برقراري آتش بس منتهي شد مشارکت نداشت. اما وي در تماس تلفني به اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس در غزه اين پيروزي را به وي تبريک و به خانواده هاي شهداي غزه تسليت گفت.

ابو محمد شمايه پنجاه و دو ساله از ساکنان غزه که بعد از هشت روز درگيري براي خريد مواد غذايي به بازار آمده بود گفت: ما حماس و مقاومت را انتخاب کرديم تا حقوقمان را پس بگيرند. ما سرزميني داريم که مي خواهيم آن را پس بگيريم همه يهوديان بايد اسباب و وسايل خود را جمع کنند و اين سرزمين را ترک کنند ما از آنها خسته شده ايم.

يکي ديگر از ساکنان غزه گفت: اين پيروزي براي غزه است يهوديان بايد بفهمند ما در غزه قدرتمند هستيم و دفعه بعد شهرهايي دور از تل آويو را هدف قرار مي دهيم.

عمر شبان اقتصاددان فلسطيني خسارات مالي را دويست و پنجاه ميليون دلار ارزيابي و ابراز اميدواري کرد کشورهايي از جمله قطر و ترکيه در بازسازي غزه مشارکت کنند.سامي ابو زهري سخنگوي حماس نيز گفت اين گروه بر بازسازي غزه متمرکز مي شود.وي افزود ماداميکه اسرائيل به آتش بس احترام گذارد ما نيز به آتش بس احترام مي گذاريم.
 

سامي ابوزهري ضمن رد اين نظريه که حماس احتمالا در وادار کردن گروههاي رقيب کوچکتر براي پايبندي به آتش بس با مشکل مواجه است گفت : همانطور که گروههاي مقاومت اين مبارزات را هماهنگ کردند درباره آرامش نيز به توافق رسيدند.

با اين حال ابو مجاهد سخنگوي کميته مقاومت مردمي فلسطين اعلام کرد درصورتيکه خشونت مجددا آغاز شود آرامشي درکار نخواهد بود.وي ادامه داد: اگر آنها غزه را هدف قرار دهند قطعا مورد هدف واقع مي گيرند. ما آماده مواجهه با بدترين شرايط هستيم.
برچسب ها: فتح ، حماس ، غزه ، آتش بس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار