امکان صادرات 30 درصد از توليدات براي توليدکنندگان شمش آلومينيوم

دبير سنديکاي آلومينيوم گفت: توليدکنندگان آلومينيوم مي توانند حدود 30 درصد از توليد شمش خود را براي تامين مواد اوليه مورد نياز صادر کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران کيانوش حشمتي در حاشيه نشست سنديکاي آلومينيوم در جمع خبرنگاران تصريح کرد: با وجود ممنوعيت کلي صادرات شمش آلومينيوم صادرکنندگان مي توانند براي تامين مصرف وارداتي خود مقداري از شمش توليدي را صادر کنند که به اين امر در اصطلاح سوآپ مي گويند.

وي ادامه داد: سقف ميزاني که توليدکنندگان مي توانند سوآپ کنند به زودي از جانب وزارت صنعت و معدن اعلام خواهد شد اما پبيش بيني مي شود اين ميزان در حد 30 درصد از کل توليد واحدها باشد.

حشمتي تصريح کرد: تا قبل از اين و در 6 ماه ابتداي امسال توليدکنندگان تا سقف 50 درصد از توليد خود را صادر مي کردند.

دبير سنديکاي آلومينيوم با اشاره به اينکه توليدکنندگان براي تامين مواد اوليه خود چاره اي جز صادرات بخشي از شمش آلومينيوم توليدي ندارند افزود: تمرکز سنديکا بر روي اين مطلب است که چرا بايد توليدکنندگان براي تامين مالي خود شمش آلومينيوم صادر کنند و دوباره واحدهاي توليدي ديگر مجبور به واردات همان مواد با قيمت بالاتر به کشور باشند.

حشمتي در خصوص قيمت بالاي آلومينيوم در بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا در گراني قيمت ها مقصر نيست چرا که قيمت ها در بورس رقابتي تعيين مي شود و لازمه عرضه کالا در بورس، تجارت آزاد است.

وي ادامه داد: اما براساس بررسي هايي که به تازگي در ستاد تنظيم بازار صورت گرفته مقرر شد که کارخانه هاي توليد شمش، با عرضه بيشتر مواد به بازار تعادلي در قيمت ها ايجاد کنند.

حشمتي تصريح کرد: همچنين به دليل اينکه در کل بايد بخشي از کمبودهاي داخلي از طريق واردات تامين شود در ستاد تنظيم بازار مصوبه اي در اين خصوص نيز عنوان شده است.

وي خاطرنشان کرد: براساس اين مصوبه مقرر شده که با نظارت سنديکاي آلومينيوم 20 هزار تن شمش آلومينيوم به کشور وارد شود.

حشمتي افزود: در سال گذشته کل ميزان واردات شمش آلومينيوم 150 هزار تن وارد کشور شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار