عضو کمیسیون اصل 90 مجلس طي اخطار قانون اساسي در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: آیا این اصلاحیه می‌تواند وفق شان مجلس باشد؟ در بخشی از این مصوبه در احراز مدیر و مدبر بودن گفته شده که کاندیداها حداقل مورد تایید 100 نفر باشند و این فرهنگ لابی‌گری را ترويج مي دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، مصطفی افضلی‌فرد در جلسه علني امروز (چهارشنبه يكم آذرماه) طي اخطار قانون اساسي در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: آیا این اصلاحیه می‌تواند وفق شان مجلس باشد؟ در بخشی از این مصوبه در احراز مدیر و مدبر بودن گفته شده که کاندیداها حداقل مورد تایید 100 نفر باشند و این فرهنگ لابی‌گری را ترويج مي دهد.

وی افزود: افرادی که شخصیت اجتماعی مطلوبی دارند و در سطوح بالای ایمانی هستند از این کار پرهیز می‌کنند، آیا ترویج لابی‌گری در شان مجلس است؟

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: در این مصوبه آمده که ارائه این تاییدیه نافی مسولیت شورای نگهبان نیست، تصور کنید داوطلبی بعد از جمع‌آوری 100 امضا ردصلاحیت شود که این به معنی ردصلاحیت صدها تن از متدین و روحانیون است، آیا این سازوکار معیوب، جایگاه رفیع مجلس را تضعیف نمی‌کند؟

لاریجانی، رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و گفت: اگر مخالف جزئیات این طرح هستید وقت بگیرید و با آن مخالفت کنید.

وی افزود: ماده‌ای که به تایید ۱۰۰ نفر تاکید کرده است، اشاره شده که مجموعه کسانی که از ابتدای پیروزی انقلاب، وزیر، استاندار، سفیر، نماینده و همترازان آنها بودند نزدیک به شش تا هفت هزار نفر می‌شوند و می توانند درباره مدیر و مدبر بودن یک نامزد ریاست جمهوری نظر دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیا کسی که می‌خواهد رئیس جمهور بشود، نمی‌تواند از ۱۰۰ نفر تایید بگیرد؟

وی همچنین درباره نظارت شوای نگهبان تصریح کرد: این مواد درخصوص حداقل‌های شرایط کاندیداتوری است و نظارت شورای نگهبان به قوت خودش باقی است.

لاریجانی اعلام کرد: بارها دیده‌ایم که در هنگام ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری، دو هزار نفر می‌آیند که نهایتا شورای نگهبان ۵ نفر را تایید می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: رد ۱۹۹۵ نفر از سوی شورای نگهبان در داخل و خارج کشور اثرات منفی دارد و این کار وهن کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: افراد باید پله پله بالا بیایند تا همه بار روی دوش شورای نگهبان نباشد و این اصلاحیه کف را مشخص می‌کند و برای تشخیص صلاحیت، شورای نگهبان باید نظر دهد.

انتهای پیام/ب2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار