سرپرست معاونت برنامه ريزي، توسعه و فن آوري سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از راه اندازی سامانه بهین یاب در این سازمان خبر داد.

انوش ترابی در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه، با بیان اینکه سامانه بهین یاب براي ارائه اطلاعات و خدمات مورد نياز فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت طراحي شده است، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستاي بهبود محيط كسب و كار و افزايش كيفيت ارايه اطلاعات و خدمات، پنجره واحد اطلاعات و خدمات صنعت، معدن و تجارت را راه اندازي كرده است که شامل 9 بخش است.

ترابی تصریح کرد: محصولات نهايي، مواد اوليه، سرمايه گذاري، خدمات و تجهیزات صنعتی، پژوهش و فناوري، منابع انساني، تجارت خارجي، تامين مالي و بنگاه ها از جمله بخش های این درگاه است که به تدریج در حال راه اندازی هستند.

وی گفت: این بدین صورت است که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی با وزارت صنعت، معدن و تجارت مرتبط هستند یا درخواست ارائه خدمات از وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارندنخست باید به این سامانه مراجعه کرده و تمامی اطلاعات واحد صنعتی یا معدنی را به فراخور حال خود وارد کنند.

ترابی اظهار کرد: اطلاعات دریافتی پس از تکمیل شدن و به تأیید نهایی رسیدن، در سامانه دیگری به نام سامانه هماهنگ در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می گیرد که به تبع آن کارشناسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها پس از ارزیابی و بررسی این اطلاعات را تأیید می کنند.

وی با بیان اینکه پس از تأیید اطلاعات توسط کارشناسان مربوطه، یک شناسه کسب و کار 12 رقمی در اختیار طرح یا واحد صنعتی قرار می گیرد، افزود: بر اساس این شناسه که به منزله هویت فعالیت بنگاه است، تمامی خدمات از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به واحدها و طرح های صنعتی ارائه می شود.

ترابی داشتن شناسه کسب و کار را تنها راه ارائه خدمات به طرح ها و واحدهای صنعتی دانست و گفت: از 15 آبان ماه سالجاری هرگونه خدماتی ائم از تسهیلات احداث، سرمایه در گردش، تأیید سوخت واحدهای صنعتی و یا تمدید و انتقال جواز بر اساس این است که طرح یا واحد صنعتی که ما آنرا یک بنگاه می شناسیم اطلاعات خود را در سامانه بهین یاب وارد کرده و شناسه کسب و کار دریافت کرده باشد.

سرپرست معاونت برنامه ريزي، توسعه و فن آوري سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: در کنار این درگاه بهین یاب یک میز خدمت نیز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها در حال راه اندازی است که کارشناسان خبره از هر معاونت در آنجا حضور داشته و به ارائه راهنمایی های لازم به واحدهای صنعتی در خصوص نحوه ثبت نام و درج اطلاعاتشان در بهین یاب می پردازند.

وی با بیان اینکه راهنمایی های معرفی خدمات به صورت مکتوب و لوح فشرده از طریق وب سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و یا آدرس www.behinyab.ir قابل دسترسی است، تصریح کرد: همچنین خانه های صنعت، معدن و تجارت استان ها بر اساس ابلاغیه جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت موظف به راهنمایی و ثبت نام اطلاعات واحدهای صنعتی در سامانه بهین یاب شده اند.

ترابی ضمن تأکید بر هر چه سریعتر وارد کردن اطلاعات واحدها و طرح های صنعتی از سوی صاحبان این واحدها در سامانه بهین یاب، گفت: اگر یک طرح یا جواز صنعتی اطلاعات خودش را در این سامانه درج نکند آن جواز تأسیس ابطال می شود حتی اگر پیشرفت فیزیکی آن طرح بیش از 50 درصد باشد.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی این سامانه از طریق وب سایت سازمان و صدا و سیما اطلاع رسانی شده است، افزود: با این وجود متأسفانه برخی واحدها به دلیل آشنا نبودن با اهمیت موضوع و سامانه بهین یاب اطلاعات خود را وارد سامانه نکرده اند که امر موجب ابطال 1 هزار و 264 طرح صنعتی در استان شده است.

ترابی یادآور شد: در این راستا ما به صورت مجدد اطلاع رسانی گسترده ای را آغاز کردیم و از وزارت متبوع نیز درخواست کردیم تا فرصت دیگری برای وارد کردن اطلاعات در اختیار طرح ها و واحدهای صنعتی قرار دهد.

سرپرست معاونت برنامه ريزي، توسعه و فن آوري سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: بیش از 70 درصد از واحدهای صنعتی استان اطلاعات خودشان را در سامانه وارد کرده اند که این رقم باید به 100 درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: بنابر اعلام معاون وزیر تمامی امور مربوط به واحدهای معدنی نیز از طریق سامانه بهین یاب خواهد بود و در حال حاضر موضوع ارائه خدمات به واحدهای صنفی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

ترابی  آذربایجان غربی را یکی از استان های پیشرو در زمینه صدور مجوزها از طریق سامانه بهین یاب عنوان کرد و گفت: این استان در سال گذشته سال گذشته به عنوان اولین استان که جوازهای تأسیس را از طریق سامانه بهین یاب صادر کرده بود، شناخته شد و مورد تقدیر معاون وزیر قرار گرفت./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.