مجری پروژه جزیره سبز سیری در پژوهشگاه صنعت نفت، از اجرای 81 طرح پژوهشی و زیست محیطی در این پروژه خبر داد و گفت: برای اجرای طرح ها کوتاه مدت اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان هزینه در نظرگرفته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مجید سهیلی با بیان این مطلب که پروژه جزیره سبز یکی از پروژه‌های مهم شرکت نفت فلات قاره ایران برای رسیدن به توسعه پایدار است که برای اولین بار در قالب توافقنامه مشترک میان این شرکت و پژوهشگاه صنعت نفت در منطقه عملیاتی سیری به مرحله اجرا در می‌آید افزود: هم اکنون طرح جمع‌آوری لجن‌های نفتی و پاکسازی محل آن‌ها به عنوان یکی از مشکلات زیست محیطی در منطقه با هدف رفع آلودگی زیست محیطی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت آغاز شده، قرار است در این پروژه حدود چهار هزار تن توده لجن‌های نفتی پراکنده، جمع‌آوری و بخش‌های قابل بازیافت پس از جداسازی در محل مشخصی انباشته شود.
وی تصریح کرد: پس از آن خاک‌های آلوده به‌ جا مانده در زیر توده‌های لجن به همراه بخش‌هایی از لجن که با خاک مخلوط شده در سایت دیگری که در مجاورت سایت اصلی طراحی شده است، با روش زیستی (میکروبی و گیاهی) پاکسازی و پس از تجزیه زیستی ترکیبات هیدروکربنی خاک به طبیعت بازگردانده می‌شود.

سهیلی اضافه کرد: از مهم ترین مزیتهای این طرح، به کارگیری روش اجرایی بر پایه فرآیندهای طبیعی و بیولوژیک است که امکان ایجاد آلودگی ثانویه در آن نیز وجود ندارد و خوشبختانه پژوهشگاه صنعت نفت دانش و پشتوانه فنی و علمی لازم چه در بخش بیولوژیک و چه گیاه پالایی را داشته و اجرای این پروژه به عنوان اولین نمونه در سطح صنعت نفت ایران می‌تواند به عنوان یک پروژه الگو در موارد مشابه، راهگشای سایر بخش‌های صنعتی کشور در زمینه مدیریت خاک‌های آلوده به مواد هیدروکربنی باشد.

وی تصریح کرد: اجرای این پروژه در بازه‌های زمانی کوتاه و بلند مدت برنامه‌ریزی شده است و انتظار داریم همه طرح‌های تعریف شده در آن تا افق 1404 به اتمام برسد.

مجری پروژه جزیره سبز سیری در پژوهشگاه صنعت نفت، سرمایه‌گذاری لازم برای انجام طرح‌های کوتاه‌مدت را 100 میلیارد تومان دانست و تاکید کرد: پس از اتمام این طرح‌ها که تا پایان برنامه پنجم پیش‌بینی شده است، برآوردی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای طرح‌های بلندمدت انجام می‌شود.

سهیلی تاکید کرد: پروژه جزیره سبز سیری و تبدیل آن به نگین سبز خلیج فارس، از جمله پروژه‌های بزرگ در کشور و منطقه است./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار