مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبي از اتمام مراحل پيچيده نصب سکوي بزرگترين فاز پارس جنوبي خبر داد و گفت: اين سکوي عملياتي با ظرفيت توليد 1.200 ميليون فوت مکعب گاز از ميدان مشترک پارس جنوبي نيمه شب گذشته به دست متخصصان ايراني به اجرا درآمد.

موسي سوري در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: وزن اين سکو 3 هزار و 300 تن و با مساحت 4 هزار و 410 مترمربع است که وزن اين سازه بزرگ دريايي با احتساب ملحقات آن به بيش از 9 هزار تن مي رسد.

وي تصريح کرد: با اجراي اين سکو يک سوم ظرفيت طراحي شده و توليد گاز از اين فاز به ميزان 1.2 ميليارد فوت مکعب ( معادل 28 ميليون مترمکعب نصب شده است)

سوري اظهار داشت: در طرح توسعه فاز 12 به عنوان بزرگترين فاز گازي ميدان مشترک پارس جنوبي ساخت و نصب 3 سکوي اصلي و يک سکوي اقماري در مجموع با ظرفيت توليد 84 ميليون مترمکعب در روز پيش بيني شده است.

مديرعامل شرکت نفت و گاز پارس طراحي و مهندسي اين سکوي توليدي براساس جديدترين استانداردهاي صنعتي توسط نيروهاي توانمند صنعت نفت را از مهمترين بخش هاي ساخت و نصب اين سازه بزرگ دريايي ذکر کرد و افزود: کليه مراحل مربوط به تأمين کالا، ساخت واجرا و نيز انجام مراحل بارگيري و نصب اين سازه به دست متخصصان و شرکت هاي ايراني به بار نشسته است.

سوري با اشاره به حجم عمليات صورت گرفته در آماده سازي اين بخش از تاسيسات فراساحلي ( دريايي) افزود: در اين سکوي توليدي تاکنون 60 هزار  قطر اينچ لوله کشي، 85 کيلومتر کابل کشي برق و 1100 عدد تجهيزات برق و ابزار دقيق نصب شده است که در مقياس عملياتي طرح هاي نفت و گاز جهان حجم قابل ملاحظه قلمداد مي شود.

وي گفت: انجام مراحل ساخت و نصب اين سازه مدرن و مجهز فراساحلي در مدت 34 ماه نمونه اي از بلوغ و شايستگي صنعت نفت ايران بوده که در مسيراجرايي آن 5 ميليون و 400 هزار نفر ساعت کار صورت گرفته است.

سوري با اشاره به برنامه فشرده توسعه بخش فراساحل فازهاي در دست ساخت پارس جنوبي ضمن تاکيد بر اهميت و اولويت تسريع در بخش هاي دريايي پارس را گفت: اين سکو دومين سکوي نصب شده يک ماه گذشته در ميدان پارس جنوبي است که تلاش مي شود تأسيسات فراساحلي ساير طرح ها نيز براساس اهداف زمان بندي تعيين شده ساخته و نصب شود.

برپايه اين گزارش، سکوهاي دوم و سوم فاز 12 طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در يارد خرمشهر در دست ساخت است و براساس برنامه تمام شده به فواصل کوتاه پس از نصب سکوي اول آماده انتقال و نصب مي شوند.

طرح توسعه فاز 12 ميدان پارس جنوبي با هدف توليد 75 ميليون مترمکعب گاز غني براي تحويل به شبکه سراسري پيش بيني شده است که توليد 120 هزار بشکه ميعانات گازي و 750 تن گوگرد در روز نيز در اين فاز پيش بيني شده است./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار