جلالی در اولین نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه:

خلأ احزاب در کشور با حضور رسانه‌ها پر می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه امروز در کشور شاهد گسترش کمی و کیفی رسانه‌های مکتوب و مجازی هستیم، افزود: در خلأ احزاب، رسانه‌ها جای خالی آنها را پر می‌کنند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی امروز دوشنبه ۲۹ آبان در اولین نشست هم‌اندیشی درباره بحث اقتصاد رسانه و نظام جامع رسانه‌ای، گفت: امروز در ایران اسلامی موضوع رسانه و توجه به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در فضای کشور شاهد گسترش کمی و کیفی رسانه های مکتوب و مجازی هستیم، افزود: در کنار حضور رسانه‌های مکتوب میزان کشش و اقبال به رسانه‌ها در فضای مجازی هر روز در حال گسترش است و بر این اساس مرکز پژوهش‌ها تصمیم گرفته تا با برگزاری جلساتی همراه اصحاب رسانه بتواند از این رسانه‌ها برای بهبود فعالیت‌های مجلس و مرکز پژوهش‌ها و ارتقای کیفی در بحث قانونگذاری کمک بگیرد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس همواره تلاش می‌کند تا با تسهیل قوانین مناسب به ساماندهی فضای رسانه ای کمک کند تا رسانه‌ها از فضای مطلوب‌تری بهره‌مند شوند.

وی در توضیح فعالیت و عملکرد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ۱۷ سال از آغاز به کار و فعالیت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی می گذرد و امروز می توان گفت که مرکز به دوره بلوغ خود رسیده است و این به دلیل زحمات بسیاری است که از سوی مسئولان مرکز کشیده شده است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها بازوی مشورتی و تحقیقاتی مجلس است، توضیح داد: به تعبیر دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش ها اتاق فکر مجلس است و در این مسیر ظرفیت‌های موجود در مرکز پژوهش‌ها در خدمت کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون در مرکز پژوهش ها ۲ معاونت اجرایی و پژوهشی برقرار بود، یادآور شد: از ابتدای ورود من به این مرکز با توجه به آسیب شناسی‌هایی که درباره عملکرد مرکز پژوهش ها صورت گرفت در چارت سازمانی مرکز تجدیدنظر شد و عملا معاونت پژوهشی به ۴ معاونت منفک شد.

جلالی در تشریح معاونت های ایجاد شده در مرکز پژوهش ها گفت: ۴ معاونت پژوهش های "اقتصادی"، "زیربنایی و عمرانی"، "فرهنگی و امور اجتماعی" و "سیاسی و حقوقی" در این مرکز تشکیل شده است که امیدواریم هر کدام از این معاونت‌ها شورایی راهبردی تشکیل دهند که از ۳ ضلع شامل استفاده از بهترین نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار برای بررسی موضوعات خاص، استفاده از صاحبنظران مجرب در رسیدگی به موضوعات مهم و استفاده از صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی باشد که با تشکیل این مثلث، مسائل کشور در حوزه های مختلف رصد شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه مرکز پژوهش ها یک مرکز حکومتی است، افزود: بررسی هر مسئله ای در داخل مرکز باید معطوف به داخل سیستم و نظام کشور باشد تا به قانونگذاری یا اعمال نظارت ختم شود، البته در این مسیر تلاش های خوبی صورت گرفته، اما تلاش بر این است که این اقدامات گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در مرکز پژوهش ها تلاش می کنیم تا به موضوع تصمیم سازی در کشور کمک کنیم، تصریح کرد: بر این اساس گزارش های تهیه شده در مرکز پژوهش ها باید بدون رسانه ای شدن به دست تصمیم گیرندگان داده شود چرا که رسانه ای کردن این گزارش ها ممکن است مشکلاتی برای کشور ایجاد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با یادآوری نامگذاری امسال به نام "سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" تاکید کرد: طرح مناسبی در مرکز پژوهش‌ها با کمک بخش‌های خصوصی بررسی و فردا نهایی می شود که به نفع کشور است.

جلالی با بیان اینکه فضای رسانه‌ای به فعالیت مسئولان کمک بسیاری می کند، توضیح داد: در خلأ احزاب، رسانه ها جای خالی حزب ها را پر می کنند و بر این اساس امروز رسانه ها نمایندگان افکار عمومی در کشور هستند و بازخورد آنچه که به سیستم وارد می شود را نمایش می دهند، از همین رو رسانه ها نقش موثری در تبدیل حکمرانی به یک حکمرانی خوب را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه رسانه ها با نقد منصفانه و دقیق، نقش ارزیابی کننده فعالیت ها را برعهده دارند، یادآور شد: رسانه ها در عرصه قانونگذاری و اتخاذ تصمیم درست نقش موثری را برعهده دارند و می توانند در تصمیم های نادرست مسئولان را به سمت تصمیم های صحیح هدایت کنند که بر این اساس تاکنون این اتفاق رخ داده است که با نقادی رسانه ها برخی تصمیم های اشتباه تصحیح شده است.

رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش ها و رسانه ها باید تعامل بیشتری داشته باشند، گفت: مرکز پژوهش ها با برقراری تعامل خوب همراه رسانه ها می تواند از فضاهای رسانه ای به عنوان کمک فکری استفاده کند و بر این اساس تصمیم گیری ها قبل از اتخاذ شدن می تواند از سوی اصحاب رسانه ها مورد ارزیابی قرار گیرند و بر این اساس مرکز پژوهش ها می تواند با همکاری رسانه ها اتاق فکری تشکیل دهد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی افزود: در مرکز پژوهش ها روی قانون نظام جامع رسانه های همگانی کار می شود و امیدواریم تا با بررسی مشکلات و خلأهای موجود در حوزه رسانه ها مسیر آینده پیش روی اصحاب رسانه به درستی تنظیم شود.

در این نشست همچنین تعدادی از اصحاب رسانه نظرات و دیدگاه های خود را درباره مشکلات این حوزه بیان کردند.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: جلالی ، احزاب ، رسانه ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار