شبكه هاي ماهواره اي فارسي زبان با هدف درآمد زايي براي كشورهاي مهاجر پذير اقدام به تبليغات دانشگاه هاي حاشيه خليج فارس مي كنند در حاليكه اين دانشگاه ها از تراز علمي بالايي برخوردار نيستند.

به گزارش خبرنگار صنفي،آموزشي باشگاه خبرنگاران؛ اين روزها شبكه هاي ماهواره اي و اينترنت پر شده اند از تبليغات مراكز غير مجاز اعزام دانشجويان به خارج از كشور كه با ارايه تصاوير رويا گونه اي از تحصيل در دانشگاه هاي خارجي، سعي دارند از اين دانشگاه هاي كوچك كاخ رويارويي بسازند و اين در حالي است كه اين دانشگاه ها از تراز علمي بالايي برخوردار نيستند و دانشجويان از مقطع كارشناسي ترغيب به رفتن مي شوند.
دكتر مهدي نكويي، كارشناس مسائل آموزش كشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: عوامل زيادي در خروج دانشجويان از كشور نقش دارد كه يكي از آنها بحث فرهنگي است ما در جامعه دانشگاه سراسري را آنقدر بزرگ نمايي كرده ايم كه اگر كسي به دانشگاه آزاد برود فكر مي كند كه ديگر فايده اي ندارد، كه بايد روي اين مسئله كار شود و مدارك دانشگاه هاي ديگر غيراز سراسري را معتبر تلقي كنيم.
وي گفت: دليل ديگر اين است كه بسياري از دانشگاه هاي حاشيه خليج فارس به دليل جمعيت كمي كه دارند مي خواهند مهاجر جذب كنند به همين دليل اقدام به تبليغات مي كنند و شرايط خوبي نيز در اين تبليغات عنوان مي كنند و حتي ساختمان هاي بسيار شيكي نشان مي دهند، يكي از عوامل موثر بر تراز دانشگاه بحث امكانات رفاهي و فضاي سبز است به گونه اي كه ميزان فضا به دانشجو در رنكينگ دانشگاه نقش دارد در حاليكه حتي دانشگاه هاي سراسري ما از اين امكانات محرومند ما فكر كرديم اگر دانشگاهمان يك ساختماني باشد با چند استاد و كلاس درس ديگر كافي است بنابراين بايد كيفيت سنجي كنيم و دانشگاهي معتبر با تمامي امكانات رفاهي و ورزشي ايجاد كنيم و اگر در اين شرايط دانشجويان استقبال نكردند آن وقت مي شود دانشجويان را مقصر قلمداد كرد كه چرا وقتي اين امكانات هست به دبي و يا مالزي براي ادامه تحصيل مي رونند.
نكويي تصريح كرد: سيستم آموزش خارج از كشور با سيستم آ‌موزش ما كاملا متفاوت است در دانشگاه هاي حاشيه خليج فارس زياد سخت گيري نمي كنند و تعداد واحدهايي كه ارايه مي كنند كم است و حتي سيستم آموزش آنها بسيار ضعيف است.
وي خاطر نشان كرد: با يك كار فرهنگي و با همكاري وزارت علوم تا 2 سال آينده مي توان اين مشكلات را برطرف كرد.
* بيش از 250 هزار ظرفيت خالي در دانشگاه ها وجود دارد
دكتر مجلس آرا مسئول دانش آموختگان وزارت علوم در ادامه افزود: ما در وزارت علوم بارها گفته ايم كه در مقاطع كارداني و كارشناسي بهتر است قبل از هر اقدامي براي خارج از كشور با اداره دانش آموختگان مشورت شود در كشورهاي نزديك در همين حوزه خليج فارس براي يك دوره كارشناسي 50 ميليون تومان بايد هزينه شود در حاليكه گران ترين دانشگاه هاي ما در ايران بيشتر از 4 يا 5 ميليون هزينه ندارد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر 250 هزار صندلي خالي در داشنگاه هاي مختلف وجود دارد افزود: اين ظرفيت خالي بيشتر در دانشگاه هاي غير انتفاعي و حتي سراسري وجود دارد و متاسفانه افرادي به خارج از كشور مي روند كه در دوره هاي 12 ساله تحصيل از معدلهاي بسيار پاييني برخوردار بودند و اين ها به دانشگاه هايي مي روند كه در سطح بسيار پايين است و از طريق اطلاعات غلطي كه از طريق برخي موسسات دريافت مي كنند دچار دام هاي بدي نيز مي شوند.
مسئول دانش آموختگان وزارت علوم گفت: ما در وزارت علوم تعدادي از دانشگاه هايي كه در خارج از كشور از نظر علمي از رتبه بالايي برخوردار نبودند را از اعتبار خارج كرديم.
* دوره هاي بين المللي را بايد در دانشگاه ها افزايش داد
عليرضا رهايي، رئيس دانشگاه امير كبير در ادامه افزود: ما ابتدا بايد يك سري امكانات مورد نياز را در دانشگاه ها فراهم كنيم ، در خيلي از محيط هاي دانشگاهي امكانات متنوعي از جمله تجهيزات و فضا مورد نياز است و در برخي ديگر امكان اينكه دوره هاي بين المللي را بتوانيم افزايش دهيم بايد به سرعت فراهم شود تا بتوانيم برخي از ظرفيت هاي خود را براي دوره هاي بين المللي اختصاص دهيم.
وي تصريح كرد: دوره كارشناسي در ايران از سطح كيفي بسيار خوبي برخوردار است و امروز با توسعه اي كه در پذيرش حاصل شده و صندلي هايي كه به دانشگاه ها افزوده شده تا حد امكان مي توانيم زمينه را فراهم كنيم تا جوانان علاقه مند بتوانند مطالعات خود را در سطح كارشناسي در داخل كشور ببينند.
* در مقطع كارشناسي هيچ نيازي نيست كه به خارج از كشور رفت
حسين شفيعي، قائم مقام دانشگاه تربيت معلم در ادامه افزود: خروج دانشجويان از كشور موضوعي است كه در گذشته وجود داشته و در آينده هم وجود خواهد داشت التبه به نظر نمي رسد امكاني فراهم شود كه ما بگوييم الزامان همه بايد در ايران تحصيل كنند.
وي گفت: ما در مقطع كارشناسي فرصت هاي گسترده اي را فراهم كرديم به طوري كه الان حتي ظرفيت هاي پر نشده را نيز در دانشگاه ها داريم اما در تحصيلات تكميلي مثل دكترا و ارشد هنوز پاسخگوي همه نيازمندي ها نيستيم و سياست جمهوري اسلامي اين است كه ظرفيت دكترا را چند برابر كند و فكر كنم كه از اين جهت كمكي خواهد شد كه مشكل دانشجويان تاحدي حل شود.
وي با اشاره به اينكه دانشگاه هايي كه در خارج از كشور وجود دارند دانشگاه هاي مطلوبي نيستند تصريح كرد: اين دانشگاه ها سطح علمي خوبي ندارند و دانشجويان به دليل عدم آگاهي جذب آنها مي شوند من حتي دانشجوياني داشتم كه سفر كردند و متاسفانه شرايط براي آنها فراهم نبوده و مشكلات پيچيده اي داشتند بنابراين سفر نبايد براساس احساس باشد بلكه بايد براساس عقلانيت و برنامه ريزي دقيق صورت گيرد.
وي گفت:‌در مقطع كارشناسي هيچ نيازي نيست كه هيچ دانشجويي سفر كند و واقعيت اين است كه در مقطع كارشناسي اساتيد توانمندي داريم و كساني كه در اين مطقع سفر كردند آسيب ديدند و دچار مشكل شدند، بنابراين قبل از انتخاب دانشگاه خارجي بايد درباره آن اطلاعات كسب شود.
* تبليغات موسسات همگي سوداگري است
علي اكبر متكان، مدير كل امور مالي وزارت علوم در ا دامه افزود: كشورهايي مثل مالزي و هند سطح آموزششان اصلا قابل مقايسه با سطح آموزش ايران نيست من زماني كه مدير كل بورس بودم ماموريت داشتم كه اين كشورها را بررسي كنم و وقتي آنجا را ديدم متوجه شدم كه يك استاد 11 دانشجوي دكترا دارد در حاليكه ما در ايران يك استاد تا چند سال حتي نمي تواند راهنماي يك دانشجوي كارشناسي ارشد باشد، آنقدر كه ما در مسائل آموزش دقت داريم.
وي گفت: چيزي كه در بحث تبليغات وجود دارد كاسبي و سوداگري است و اين تبليغات درستي نيست حتي اينها كه تبليغ مي كنند مثل اين است كه يك كالاي تقلبي را تزيين كرده و در ويترين قرار مي دهند و افراد را فريب مي دهند.
متكان با اشاره به اينكه تبليغات انجام شده با واقعيت مطابقت ندارد خاطر نشان كرد: ما از طريق مقامات قضائي شكاياتي كه از سوي خانواده ها عنوان شده بود را پيگيري كردم و مشخص شد كه اينها همگي كلاهبرداري و فريب بوده حتي وقتي دانشجويان به آن دانشگاه ها رفتند ديدند كه در بدترين مكان ها بايد تحصيل كنند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.