گذشت 3 هفته از لیگ کافی بود که صدای انتقادات پنهانی اهالی بسکتبال بلند شود. اصرار بر یک عمل غیر قانونی در هفته های دوم و سوم موجی از دلسردي در بین بازیکنان سهمیه شده، پدید آورد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، وقتی فضای کافی برای نقد فراهم نیست فشار به خبرنگاران برای نوشتن از کاستی ها بیشتر می‌شود، بعد از جریانات داوری، ماجرای صدور اجازه بازی عرفان نساج پور صدای خیلی ها را در آورد، اما به جز باشگاه فولاد ماهان که رسماً به این جریان اعتراض کرد براي سايرين سکوت بیشتر از صحبت در مورد حقوق ضایع شده 23 بازیکن سهمیه ملی دیگر به صرفه است از طرفی بعد از سختگیری های هفته اول داوران مطلبی نوشتیم که یکی از داوران در تماسی تأکید کرد طبق قوانین جدید هر هفته برخورد با معترضان به همین شکل است اما طی دو هفته گذشته خبری از برخورد های هفته اول نبود.

ماجرای مربیگری سر مربی تیم ملی در یک تیم باشگاهی هم بحثی است که کسی مخالفت مستقیمی با آن نکرد اما نقد های زیادی بر اصل ماجرا وارد است هر چند خود بچيروویچ اعتقاد دارد این کار در تمام دنیا اتفاق می‌افتد.

عدالت از نوع اول: عرفان یک بار دیگر بازی کرد

 بعد از تمام انتقادات هفته دوم در مورد صدور کارت بازی عرفان نساج پور بازیکن سهمیه ملی پتروشیمی با عنوان بازیکن سهمیه خارجی، انتظار می‌رفت بدون سر و صدا پتروشیمی دیگر از این بازیکن استفاده نکند به خصوص که بازیکن خارجی دوم پتروشیمی با نام ویلیامز به زودی به ترکیب این تیم اضافه می‌شود اما نساج پور باز دیگر در بازی مقابل صنایع ماهشهر حدود یازده دقیقه به میدان رفت، هر چند این بازیکن درصد تأثیر گذاری بالایی نداشت اما بسیاری از بازیکنان سهمیه ملی که مجبور به بازی با دستمزد های پایین تر و در تیم هایی با شرایط نه چندان مناسب شده اند به شدت با استثنایی که فدراسیون قائل شد، از شرایط بسکتبال دلسرد شده اند.

با مروری بر آرشیو گزارش های جلسه آخر لیگ به راحتی به گزارش ماجرایی می‌رسیم که فدراسیون در روز روشن با تمام شاهدان ماجرا به انکار آن می‌پردازد.

گزارش زیر و به خصوص بخش آخر مربوط به سهميه ها را بار دیگر مرور کنید،

عنوان هفتم فصل قبل چه شد؟/ از نفت امیدیه و حذف سهمیه ها خبری نشد

جالب این جا است که بعد از اعتراضات شدید هفته قبل باز هم بر ادامه حرکت خلاف فدراسيون اصرار می‌شود و در شرایطی که هیچ ابهامی در قانون " تصویب نشده" وجود نداشت رئیس فدراسیون در توجیه  کار خود، تفسیر هر ابهامی را با فدراسیون می‌داند.

رفتن به تیم ملی بسکتبال مساوی سختی و حقوق کم

برقرار کردن بحث سهمیه ها در چند سال گذشته سال گذشته شرایطی را به وجود آورد که ابتدا برخی بازیکنان از تیم ملی فراري شده و برخی دیگر اقرار می‌کنند که حضور در تیم ملی برایشان تنها تحقیر به همراه داشته، بازیکنانی که برای دادن در خواست تجدید نظر در مورد سهمیه ها با رفتار بد مسئولان فدراسیون مواجه شدند و در نهایت به تیم هایی پایین تر از سطح توانایی شان رفتند.

استدلال مسئولان فدراسیون در مورد نگه داشتن سهمیه ها به جز قوی کردن تیم ها به هر قیمتی، این بود که بازیکنان بیرون مانده یک سال هم کمتر حقوق بگیرند اما حرف این دسته از ملی پوشان این است که مگر یک ورزشکار چند سال توان بازی در سطح اول حرفه ای را دارد؟ و چرا باید یک بازیکن درجه یک ملی از بازیکن غیر سهمیه حقوق کمتری گرفته و با شرایط سخت تری بازی کند؟ بعد از تمام این شرایط استثناء قائل شدن برای عرفان نساج پور و تیم پتروشیمی برای تمام تیم ها و بازیکنان سهمیه غیر قابل باور است.
به خصوص که پیش از این بارها بازیکنان و تیم ها درخواست مشابهی را به فدراسیون ارائه دادند اما تصویب نشدن این جریان باعث شد فدراسیون این اجازه را به آنها ندهد در حالی که با شرایط فعلی ارزی اکثر تیم ها بازیکن ملی را به خارجی دوم ترجیح می دادند حالا فدراسیون چطور رو در روی این دسته از بازیکنان قرار گرفته و به راحتی از تفسیر ابهامات حرف می زند سوالی است که در دو هفته اخیر ذهن ما را مشغول کرده است.


عدالت او نوع دوم: قوانین جدید داوری برای یک هفته


هفته اول لیگ سرو صدای زیادی از نظر داوری داشت.دلیل اصلی آن هم جریان قوانین جدید بود که می گفت کوچکترین اعتراضی به قضاوت داوران با برخورد شدید مواجه می شود، داور بازی ابتدایی ماهان و زنجان هم در تماس با ما تاکید داشت که این برخورد در تمام هفته ها و مقابل تمام مربیان انجام می گیرد، قرار هم بر این بود که در صورت اثبات این ماجرا در هفته های بعدی، به برخورد یکسان داوران با همه اعتراف کنیم اما نه تنها رفتارهای هفته اول تکرار نشد بلکه در بازی های مختلف خلاف آن را شاهد بودیم.


از چند مربی در شهرهای مختلف که شنیده می شود به زحمت از کنار نیمکت حریف کنار کشیده شدند اما یک خطای فنی هم نگرفتند تا بازی مهرام و ماهان که اعتراضات زیاد و برخوردهای کمی در آن صورت گرفت و اتفاقا داور همين مسابقه از برخورد يکسان با همه مربيان و بازيکنان صحبت مي کرد. در نهایت هم متوجه نشديم اگر قوانین جدید لازم الاجرا بود چرا تنها یک هفته اجرا شد و اگر قانون جدیدی وجود ندارد چرا در هفته اول به قوانین اضافه شد؟ و اینکه آيا قوانین داوری برای بازیکنان و مربیان مختلف تفسیر متفاوتی دارند؟

بحث ديگر داوري هم در چينش داوران است. در زمان انتخاب داوران فوتبال معمولا به حساسيتهاي مربوط به قضاوت يک داور در مقابل برخي تيمها توجه مي شود اما در بسکتبال اين موضوع مطرح نيست و داوران بدون توجه به حساسيتهاي قبلي پيش امده و گاهي به دفعات متوالي قضاوت بازيها را برعهده مي گيرند که البته بخشي از آن به کمبود داوران قوي در ليگ برمي گردد اما به هر حال تعداد داوران خوب به اندازه اي هست که گاهي به حساسيتها هم توجه شود.


عدالت از نوع سوم: مربی تیم ملی همه بازیکنان را می بیند؟ 


در ماجرای اجازه حضور سرمربی تیم ملی بر روی نیمکت یک تیم باشگاهی، باشگاه مهرام کاری حرفه ای انجام داد و مربی ای را جذب کرد که با توجه به حضور چند ماهه در ایران به خوبی با شرایط بسکتبال ایران و بازیکنان و تیم ها آشنایی دارد و این تفاوت بزرگ بچیروویچ با مربیان دیگر خارجی بود اما فدراسیون بسکتبال چطور اجازه داد مربی تیم ملی به یک باشگاه محدود شده و شاهد کار هیچ بازیکن دیگری به جز بازیکنانی که در مقابل مهرام بازی می کنند، نباشد؟
این سوالي است که از فدراسیون بسکتبال می شود و هر چقدر هم که بحث دیدن فیلم بازی و مسائل دیگر مطرح باشد باز هم درگیری های یک تیم باشگاهی در لیگ و شرایط مسابقات به گونه ای است که قطعا نگاه همه جانبه آن مربی به تمام مسابقات، باشگاه ها و بازیکنان سخت می شود.
موردی که محسن صادق زاده سرمربی ماهان هم در آخرین مصاحبه خود تاکید داشت باید بررسی ساختاری بر روی آن انجام بگیرد که بحث های کلان و شرایط اقتصادی در چه مرحله ای بود که فدراسیون را به چنین کاری وادار کرد؟
بحث های مربوط به بسکتبال به همین چند مورد خلاصه نمی شود اما گویا سکوت در مورد بسیاری مسائل قبلي شرایط را به اینجا رسانده که هر روز شاهد بحث جدیدی هستیم که تعجب آورتر از موارد قبل است./آق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار