مدير کل ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان از آماده‌سازي و تکميل 9 پرونده ميراث معنوي اين استان براي بررسي در ششمين اجلاس شوراي ثبت کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان:عليرضا ايزدي با اعلام اين خبر اظهار داشت: چهار پرونده مربوط به سوغات همدان،‌ چهار پرونده مربوط به حرفه‌هاي قديمي و يک پرونده مربوط به واقعه 30 مهر در اين استان است که در حال تکميل هستند.
وي درباره واقعه 30 مهر همدان گفت: ۳۴ سال پيش در چنين روزهايي دانش‌آموزان همداني به نشانه اعتراض به سازمان اطلاعات و امنيت کشور(ساواک) دسته دسته و خودجوش در خيابان شهداي امروز جمع مي‌شوند و علما و کسبه اين منطقه از شهر نيز به آنان مي‌پيوندند که مورد حمله دژخيمان طاغوت قرار مي‌گيرند و تعدادي از دانش‌آموزان براي اولين بار در آستانه پيروزي انقلاب به شهادت مي‌رسند.
مدير کل ميراث فرهنگي همدان خاطرنشان کرد: پرونده‌هاي ديگر مربوط به سوغات همدان شامل کماج،‌ شيرمال، انگشت پيچ، حلوا زرده و حرفه‌هاي قديمي همچون آهنگري هستند که اميدواريم به زودي در رديف آثار معنوي ثبت شده استان قرار گيرند.
سوغات و شيريني‌هاي نه‌گانه همدان شامل کماج، شيرمال، انگشت پيچ، چاي بغدادي، حلوا زرده، آبنبات قيچي، حلوا لوزي، نان چاي (نان قندي) و راحتي است که براي بسياري از گردشگران ناشناخته‌اند.
پيش از اين 13 اثر معنوي در استان همدان به ثبت ملي رسيده که ترانه‌هاي کار، حرفه موتابي و آئين سقايي که در ماه محرم اجرا مي‌شود، از جمله اين آثار هستند./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.